Jo større forskel der er på dit blodtryk målt på højre og venstre arm, jo større risiko for hjertekarsygdom, viser ny forskning

Først den ene arm. Så den anden arm.

Sådan måler du bedst dit blodtryk. Og sådan anbefaler Hjerteforeningen, at du gør. For ikke alene størrelsen af dit blodtryk, men nok så meget forskellen mellem blodtrykket målt på de to arme, siger noget om din risiko for at få hjertekarsygdom.

Nu viser ny amerikansk forskning, hvorfor det er så vigtigt. Er forskellen i dit systoliske blodtryk på højre og venstre arm mere end 10 mmHg, er din risiko for hjertekarsygdom forøget med 38 procent.

Der er derfor god grund til at følge anbefalingerne om at få målt sit blodtryk på begge arme, siger lederen af Hjerteforeningens rådgivningscentre i Østdanmark, sygeplejerske Anne Skjødt.

– Det er en god ide, at få målt blodtrykket på begge arme, i hvert fald de første gange, du får det målt. Er der ingen eller meget lille forskel i det systoliske blodtryk på de to arme, behøver du ikke tænke mere over det. Men er forskellen tydelig og nærmer sig 10 mmHg, så bør du kontakte din læge for at få undersøgt det nærmere, sige Anne Skjødt.