Hjerteforeningen anbefaler ikke EDTA-behandling til patienter med åreforsnævring

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

I en artikel bragt i BT søndag d.13. januar 2013, og i et tv indslag på BT tv, bliver en såkaldt EDTA-behandling fremlagt som en ny kur mod åreforsnævring. Hjerteforeningen råder dog ikke patienter til at gennemføre behandlingen.

– EDTA-indsprøjtninger som behandling mod åreforkalkning har været på banen i mange år. Der foreligger flere videnskabelige undersøgelser af den mulige virkning, men desværre er der intet, der tyder på, at behandlingen har en virkning ved åreforsnævring. Derfor tilbyder det offentlige sundhedsvæsen ikke EDTA-behandling, ligesom der ikke ydes tilskud til behandlingen i privat regi, siger Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm B. Jensen.

Gorm B. Jensen henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens svar til ministeren i forbindelse med et spørgsmål om netop EDTA-behandling mod åreforsnævring. Her konkluderer Sundhedsstyrelsen, at der ikke er evidens for behandlingens effekt.

Uklare resultater
De amerikanske sundhedsmyndigheder, NIH, har for nyligt afsluttet et stort forsøg, hvor patienter tilfældigt blev udvalgt til enten EDTA-behandling eller virkningsløs placebo-behandling.

Resultaterne er ikke entydige. Der var dog muligvis en effekt af EDTA på åreforsnævring hos sukkersygepatienter, men studiet har af flere omgange mødt stærk kritik for ikke at kunne bruges til at konkludere, om EDTA virker eller ej. Derfor ændrer de nye resultater ikke på Hjerteforeningens anbefalinger.