Hjerteforeningen anbefaler ikke EDTA-behandling til patienter med åreforsnævring

Bemærk

I en artikel bragt i BT søndag d.13. januar, og i et tv indslag på BT tv, bliver en såkaldt EDTA-behandling fremlagt som en ny kur mod åreforsnævring. Hjerteforeningen råder dog ikke patienter til at gennemføre behandlingen.

– EDTA-indsprøjtninger som behandling mod åreforkalkning har været på banen i mange år. Der foreligger flere videnskabelige undersøgelser af den mulige virkning, men desværre er der intet, der tyder på, at behandlingen har en virkning ved åreforsnævring. Derfor tilbyder det offentlige sundhedsvæsen ikke EDTA-behandling, ligesom der ikke ydes tilskud til behandlingen i privat regi, siger Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm B. Jensen.

Gorm B. Jensen henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens svar til ministeren i forbindelse med et spørgsmål om netop EDTA-behandling mod åreforsnævring. Her konkluderer Sundhedsstyrelsen, at der ikke er evidens for behandlingens effekt.

Uklare resultater
De amerikanske sundhedsmyndigheder, NIH, har for nyligt afsluttet et stort forsøg, hvor patienter tilfældigt blev udvalgt til enten EDTA-behandling eller virkningsløs placebo-behandling.

Resultaterne er ikke entydige. Der var dog muligvis en effekt af EDTA på åreforsnævring hos sukkersygepatienter, men studiet har af flere omgange mødt stærk kritik for ikke at kunne bruges til at konkludere, om EDTA virker eller ej. Derfor ændrer de nye resultater ikke på Hjerteforeningens anbefalinger.

af , 14. januar 2013