af Hjerteforeningen
d. 4. august 2017

Hjerteforeningen anbefaler du spiser 350 gram fisk om ugen, fisk er nemlig en vigtig del af en hjertevenlig kost. Når du spiser fisk gør du en aktiv indsats for at bekæmpe åreforkalkning og et forhøjet blodtryk.

Fisk indeholder de såkaldte omega-3 fedtsyrer, og de to særlige omega-3 fedtsyrer EPA og DHA er gode til, at forebygge hjerte-kar-sygdomme. De sunde omega-3 fedtsyrer har en lang række gavnlige effekter på hjertet og kredsløbet og det betyder, at du mindsker risikoen for åreforkalkning og forhøjet blodtryk. Udover omega-3 fedtsyrer og protein indeholder fisk også andre vigtige næringsstoffer, som D-vitamin, jod og selen, hvilket der kun findes lidt af i andre fødevarer.

De fede og de magre fisk

Ud af de 350 gram, som Hjerteforeningen anbefaler du spiser ugentligt, bør 200 gram være fede fisk. Har du fået konstateret en hjerte-kar-sygdom, anbefales det imidlertid, at du spiser 300 gram fed fisk om ugen.

Eksempler på fede fisk:

• Laks, sild, makrel, hellefisk og ørred

Eksempler på magre fisk:

• Sej, torsk, rødspætte, rødfisk, kuller, kulmule og skrubbe

Hvor meget er 350 gram fisk om ugen

Du når det anbefalede indtag af fisk ved at spise fisk som hovedmåltid mindst 2 gange om ugen og flere gange om ugen som pålæg. Hvis du spiser tre halve skiver brød med fiskepålæg får du ca. 100 gram fisk.

Et tilskud af fiskeolie kan overvejes, hvis det ikke er muligt, at spise sig til den anbefalede mængde fisk. Læs mere om Hjerteforeningens anbefalinger om tilskud af fiskeolie her.

Når du handler ind

Når du handler ind kan du gå efter de såkaldt nøglehulsmærkede fiskeprodukter – de produkter, som Fødevareministeriet har markeret som særligt gode for ernæringen.

Du kan også gå efter de mærker der har fokus på bæredygtighed, miljø og kvaliteten af fisken, alt efter hvor de er fanget eller opdrættet. Derfor kan fiskeindkøb efter “mærke” være en måde, at handle fisk ind på.

Det blå MSC mærke er et mærke, som skal:

– Bevare det naturlige havmiljø og sikre de vilde fiskebestande

– Producenterne får kun lov, til at bruge mærket når fangsten lever op til strenge regler for miljøvenligt og bæredygtigt fiskeri.

Det grønne ASC mærke, betyder at fiskeriet for opdrættede fisk bliver mere bæredygtigt over hele verden. Nogle af de væsentligste ASC-parametre er:

– At begrænse forbruget af kemikalier

– At undgå stressede og syge fisk, der kan smitte vilde bestande

– At benytte fiskefoder i dambrugene, der ikke er produceret af overfiskede arter

– At undgå ændringer af hav- eller landmiljø omkring dambrugene

– At produktionen foregår på en fornuftig måde, som tager hensyn til arbejdsmiljø og lokalsamfund.

Økologisk opdrættede fisk, betyder bl.a.:

– Mindre medicinering

– Ingen sprøjtegifte mod fx lakse lus

– Ingen brug af kunstige tilsætningsstoffer

– Ingen genmodificeret (GMO) foder

– Ingen brug af ethoxyquin (for at hindre at foderet harskner)

– Bedre pladsforhold for laksene

– Mindre fedt og fastere kødstruktur

Hjerteforeningen vælger at lytte til Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger og dermed anbefaler vi ikke den ene slags fisk frem for den anden, det er et valg du som forbruger må tage.