Der har længe været en bekymring blandt læger om, at medicinen tranexaminsyre, som benyttes til kvinder, der lider af kraftig menstruationsblødning, kunne medføre en øget risiko for blodpropper. Nu er forskere klar med et svar, og fredag modtog forsker Amani Meaidi en pris for formidlingen af den nye viden.

Ja, det er sikkert.

Kvinder kan tage medicinen tranexaminsyre til at stoppe kraftige menstruationsblødninger. Sådan lyder svaret fra læge og forsker Amani Meaidi, der med støtte fra Hjerteforeningen har undersøgt emnet.

Og den viden falder på et tørt sted.

For selvom bekymringen længe har været kendt, har der ikke foreligget undersøgelser af tilstrækkelig styrke til at kunne belyse, om medicinen kunne medføre en øget risiko for blodpropper.

Det ændrer Amani Meaidi på med sit ph.d.-forskningsprojekt, der er støttet af Hjerteforeningen.

Ud over at hun har fundet god og brugbar viden, har Amani Meaidi også været i stand til at fortælle om sin forskning, så almindelige danskere forstår den. Faktisk med så stor succes, at Amani Meaidi blev indstillet til årets Ph.d. Cup, hvor forskere konkurrerer om at formidle deres forskning bedst muligt.

Fredag blev vinderen fundet ved DR’s kåring.

Vinderen blev Amani Meaidi.

Kåringen vækker stolthed hos Hjerteforeningen, der har støttet forskningen.

– Stort tillykke til Amani Meaidi, som netop lykkes med at omsætte sin vigtige forskning til budskaber, vi som almindelige mennesker kan forstå. Det er ekstremt vigtigt. At dele den viden, som forskerne indsamler, er netop et nøgleelement, som vi i Hjerteforeningen er meget optagede af. Vi er til for hjertepatienterne og de pårørende – og det lykkedes Amani Meaidi i den grad med at være også. Både med ny viden og ikke mindst i hendes formidling af sin forskning, siger adm. direktør Anne Kaltoft fra Hjerteforeningen.

Administrerende direktør Anne Kaltoft var til stede ved kåringen hos DR, hvor hun personligt kunne lykønske Amani Meaidi på vegne af Hjerteforeningen, som har støttet forskningen. Privatfoto.

2 millioner kvinders sundhedsdata er blevet undersøgt

Amani har sammen med sine medforfattere fra Rigshospitalet og Hillerød Hospital brugt de danske nationale registre til at undersøge, om det var tilfældet. Hun har set på data fra omkring 2 millioner kvinder i alderen 15-49 år og undersøgt, om de har indløst recept på medicinen.

Amani Meaidi har så undersøgt, om kvinder, som anvendte tranexaminsyre, havde højere risiko for blodpropper sammenlignet med kvinder, som ikke tog medicinen.

Amani og hendes forskerkollegaer fandt ud af, at der så ud til at være øget risiko for blodpropper forbundet med brug af tranexaminsyre, men risikoen var meget lav og på højde med den øgede risiko for blodpropper, som findes ved brug af p-piller. Faktisk skulle knap 80.000 kvinder tage medicinen for at give et ekstra tilfælde af blodprop.

Ny viden, som forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason hæfter sig ved med stor interesse.

Dette studie er rigtig vigtigt og giver god sikkerhed for, at man kan anvende tranexaminsyre til kvinder med kraftige menstruationsblødninger, hvor der ikke er andre muligheder for behandling. Det viser også, hvordan man kan gøre brug af de enestående danske sundhedsregistre til at undersøge vigtige problemstillinger, hvor der ikke foreligger andre studier af tilstrækkelig styrke og størrelse, siger Gunnar Gislason på LinkedIn.

Det synes vi, giver god mening, og vi er rigtig stolte af at kunne støtte så vigtig forskning. som kan hjælpe rigtig mange kvinder, der lider af kraftige menstruationsblødninger, og være med til at forbedre deres livskvalitet.

Gå med i årets Ladywalk

Vil du støtte hjerteforskningen og samtidig have motion? Gå med i årets Ladywalk den 30. maj. Pengene derfra går bl.a. til Hjerteforeningens støtte af forskere, der også forsker i kvinders hjerte-kar-sygdom.