Hjerteforeningen giver dig her svaret på, hvordan et typisk forløb vil være, hvis man får coronavirus. Og vi beskriver, hvad de typiske symptomer er. Læs mere på hjerteforeningen.dk/corona.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Du undrer dig måske over, hvordan det føles at være smittet med coronavirus. I så fald er du en blandt mange danskere, og din undren er helt forståelig. Du får her viden om de typiske symptomer og det typiske forløb.

Sådan er symptomerne

Symptomerne på coronavirus er:

• Feber
  • Tør hoste
  • Ondt i halsen
  • Muskelsmerter
  • I nogle tilfælde besværet vejrtrækning
  • Tegn på lungebetændelse på røntgenbilleder.

Der har dog også været påvist smitte med coronavirus hos personer med milde øvre luftvejssymptomer.

Du kan læse mere om, hvad du skal holde øje med, hvis du har mistanke om, at din hjertekarsygdom er i forværring, på hjerteforeningen.dk/corona.

Typisk forløb: Det siger myndighederne

Sundhedsstyrelsen har beskrevet de typiske forløb for coronavirus på sst.dk.

Hjerteforeningen viderebringer dig her den viden.

“Man udvikler symptomer mellem 2 og 12 dage, fra man har været udsat for smitte, og de fleste får symptomer efter 5-7 dage,” skriver Sundhedsstyrelsen.

Mildt forløb (forekommer hos størstedelen af de smittede)

”[…] symptomer forsvinder spontant i løbet af 4-6 dage, og personen anses derefter for at være klinisk rask og uden risiko for at blive alvorligt syg af COVID-19. I dette forløb vil der sjældent være behov for behandling i sundhedsvæsenet,” skriver Sundhedsstyrelsen.

Moderat alvorligt forløb (hovedsageligt ældre og kronisk syge)

”På 4.-7.-dagen efter de første symptomer fra øvre luftveje, begynder patienten at klage over åndenød. Samtidig forværres hosten, og feberen kan stige. De nedre luftveje inddrages, og der tilstøder lungebetændelse med behov for understøttende behandling i form af ilt- og væskebehandling. Der er behov for indlæggelse på et hospital, men patienten klarer sig igennem infektionen uden behov for indlæggelse på intensivt afsnit,” skriver Sundhedsstyrelsen.

Alvorligt forløb (hovedsageligt ældre og kronisk syge)

”Denne gruppe af patienter ligner patienterne med moderat alvorligt forløb, men adskiller sig fra denne gruppe, ved at patientens lungebetændelse fortsat forværres over de følgende to-fire dage. For sådanne patienter vil behovet for supplerende iltbehandling øges, og mange vil opleve, at de udtrættes og derfor får behov for indlæggelse på intensivt afsnit til respiratorbehandling. Dette er naturligvis en alvorlig tilstand, men erfaringerne fra Kina viser, at størstedelen klarer sig igennem forløbet og overlever.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona