Forside > Støt os > Bliv frivillig

Bliv frivillig

Du gør som frivillig en vigtig forskel for hjertesagen. Og dine egne gevinster ved at være del af fællesskabet er stor, siger forskningen. Meld dig som frivillig i dag nederst på siden her.

Når du er frivillig og del af hjertesagen, gør du en helt unik forskel for både børn og voksne. Du bliver en del af et stort fællesskab, som sammen kæmper for én ting – liv uden hjertesygdom.

Se her, hvor du som frivillig kan være med til at gøre en forskel for andre:

• Hjertemotion. Du er som frivillig i Hjertemotion med til at sikre et aktivt hverdagsliv med fællesskab for hjertepatienter og skabe motion i trygge rammer.
  • Hjertecafé. I uformelle omgivelser kan du give hjertepatienter og deres pårørende meningsfulde sociale relationer. Vær med til at skabe et trygt rum, hvor vi kan dele tanker med ligesindede og hjælpe hinanden i livet med en hjertesygdom.
  • Patientstøtte. Som frivillig på et hospital kan du stille dig til rådighed for et andet menneske, der netop er blevet ramt af en hjertesygdom, eller hvis nærmeste er. Du kan give støtte, forståelse og håb i en svær situation, eller blot være den, der lytter til patienter og deres pårørende – fordi du selv har været der. Vi har også forældre- og pårørendestøtter.

Meld dig som frivillig nederst på siden her.

• Børn og unge. Som frivillig kan du være med til at skabe værdifulde oplevelser for hjertebørn og deres familier. Du er med til at give et frirum gennem alle de gode oplevelser, som vi tilbyder rundt om i landet.
  • Gå Med. Som Gå Med-vært er du med til at arrangere gåture for danskere, der vil gå sammen som del af vores ambition om at få hele Danmark ud at gå. Sundhedsgevinster er både bedre humør og sundere hjerte.
  • Giv Liv. Du kan blive instruktør i genoplivning og del af vores Giv Liv-indsats, hvor vi kæmper for at redde de danskere, der hver dag falder om med hjertestop. Vi har brug for din hjælp.

Vi glæder os til at byde dig velkommen! Tilmeld dig nederst på siden her.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad får jeg ud af at være frivillig?

Udover naturligvis at være noget for nogen, så har du også mulighed for at få et fagligt udbytte, blive en del af et positivt fællesskab, udvikle dig personligt og møde nye mennesker.

Hvor meget tid kræver det?

Det afhænger både af, hvor meget tid du gerne vil bruge og hvilke aktiviteter, du vælger. Nogle aktiviteter har fastlagte vagtplaner eller mødetidspunkter og andre aktiviteter er fleksible, og du tilrettelægger selv din tid.

Hvad kræver det af mig at blive frivillig?

Det vigtigste er, at du har tid, lyst og overskud til at være frivillig. Alt efter hvilken aktivitet du er interesseret i, er der nogle faglige og personlige egenskaber, som er en fordel. Hvis du gerne vil være gå-vært, er det fx en fordel, du kan lide at gå i naturen og være sammen med mennesker. Hvis du derimod gerne vil arbejde med børn og unge, så er det en fordel, at du kan lide børn og unge, og at du har pædagogiske evner.

Der er dog nogle aktiviteter, der kræver særlige forudsætninger (fx patientstøtterne) eller en særlig kompetence (fx Giv Liv).

Er det muligt at stoppe igen som friviliig?

Ja. Men hvis du oplever, at du ikke længere har tid eller lyst til at være frivillig, kan det være en god idé at tale med din aktivitetsleder, inden du stopper. Måske kan aktivitetslederen forbedre nogle ting eller kan ændre din rolle til noget, der passer dig bedre.

Hvordan kommer jeg i gang?

Hvis du vil vide mere om at være frivillig eller bare i gang hurtigst muligt, så skriv lidt om dig selv, dine interesser, og hvor i Danmark du bor og send til frivilligadministration@hjerteforeningen.dk eller benyt formularen nederst på siden her.

Frivillig
Henrik er patientstøtte efter sit hjertestop
”For ti år siden blev jeg ramt af et akut hjertestop på vej til S-toget. Jeg var så heldig at overleve, og var i stand til at rejse mig bagefter. Det prøver jeg nu at give videre til andre som frivillig patientstøtte”, siger Henrik Hopstock, der er frivillig Patientstøtte (modelfoto).
Gå Med
Forskere er ikke i tvivl - fællesskabet er sundt
”Når vi engagerer os frivilligt, gør vi ikke kun noget godt for andre, men vi får også selv meget igen. At være en del af et fællesskab og bidrage aktivt er sundt for både krop og vores mentale velbefindende,” siger professor og overlæg Bente Klarlund, der også er ambassadør for Hjerteforeningens GÅ MED-indsats
Læs mere om Gå Med

Genveje

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)