Hvad mener du, der skal forskes i på hjerte-kar-området?

Nu kan du være med til at pege på, hvad Danmarks dygtigste forskere på hjerte-kar-området skal undersøge

Skriv dine forslag her

Hjerteforeningen og Børnehjertefonden giver hvert år mange millioner kroner til forskning i hjerte-kar-sygdomme. Vi vil gerne støtte forskning, om netop det, du og andre med hjerte-kar-sygdom tæt på livet mangler viden om. Det gælder både dig, som selv er hjerte-kar-patient eller i risiko for at blive det, dig, der lever med en medfødt hjerte-fejl eller dig, som er pårørende. Derfor vil vi gerne have dine forslag.

Idéer til forskningsprojekter kommer i dag primært fra læger og forskere. De har stor faglig indsigt i, hvordan vi hele tiden kan forbedre vores viden om hjerte-kar-sygdomme og behandlingen af sygdommene. De har dog ikke den erfaring med at leve med hjerte-kar-sygdomme, som patienterne og deres pårørende har.

Sådan er du med til at bestemme

Det, du skal gøre, er at sende os et eller flere spørgsmål om hjerte-kar-sygdomme, som du gerne vil have forskere til at undersøge. Vi vil gerne høre, hvad der er vigtigt for dig, der lever med hjerte-kar-sygdom i hverdagen, hvad enten du er patient, i risiko for at blive det, eller er pårørende.

Når vi har fået alle forslag til spørgsmål, vælger vi de spørgsmål ud, som kan undersøges og besvares af forskere med støtte fra Hjerteforeningen eller Børnehjertefonden. Sideløbende med denne undersøgelse spørger vi også forskere og fagfolk, der har berøring med hjerte-kar-området, hvor de savner viden.

Hvordan kan dit forslag blive til forskningsprojekter?

1. Vi gennemgår forslagene: Vi gennemgår alle de forslag, vi får, samler dem i temaer og undersøger, om der måske allerede findes svar på dem. De temaer, der mangler viden inden for, går videre til udvælgelse.
  2. Udvælgelse af temaer: Temaerne bliver vurderet op imod Hjerteforeningens strategiske målsætninger og i efteråret 2024 bliver de offentliggjort og forskerne kan søge om støtte til deres forskningsprojekter.
  3. Forskningsprojekter får støtte: Forskerne indsender deres idéer til forskningsprojekter, der besvarer spørgsmål indenfor de udvalgte temaer. Forskernes ansøgninger bedømmes af internationale forskere, et brugerudvalg af patienter, pårørende og personer i høj risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom, samt Hjerteforeningens og Børnehjertefondens forskningsudvalg. De bedste projekter får støtte og kan skabe ny viden til gavn for hjerte-kar-området.

Hvilke spørgsmål kan du stille?

Du kan stille spørgsmål indenfor områderne:

• Forebyggelse af hjerte-kar-sygdom (f.eks. livsstil og screening).
  • Behandling af hjerte-kar-sygdom (f.eks. indlæggelse, diagnosticering, operationer og medicin).
  • Hverdagslivet (f.eks. tiden efter udskrivelse, genoptræning, trivsel, arbejds- og familieliv).
  • Medfødt hjertesygdom (f.eks. arv, genetik, graviditet og børne-, unge- og voksenliv med en medfødt hjertesygdom).
  • Andet

Sådan sender du dine forslag

Herunder kan du skrive de spørgsmål om hjerte-kar-sygdomme, som du gerne vil have forskere til at undersøge.

Alle typer af forslag til, hvad der mangler viden om, er velkomne. Du behøver ikke på forhånd vide, om de spørgsmål du vil foreslå allerede, er blevet undersøgt af forskere, det tjekker vi bagefter.

Skriv dine forslag her