Vil du passe på dit hjerte, så spis nødder i din daglige kost. Nødder har mange sunde egenskaber. De har et stort indhold af de gavnlige umættede fedtsyrer, som er gode for hjertet. Her hjælper Hjerteforeningen dig med, at bliver klogere på nødder.

Hvad er nødder?

Gruppen af nødder omfatter: hasselnød, jordnød, cashewnød, paranød, pecannød, pistacienød, valnød, macadamianød og mandel. Egentlig er mandlen en kerne, men den kan anbefales på linje med nødder.

Se Hjerteforeningens guide om nøddesorter

Fakta om nødder

• Indeholder protein, fedt, fibre, vitaminer og mineraler.
  • Er rige på sunde umættede fedtstoffer
  • Forebygger hjerte-kar-sygdom.
  • Har et højt kalorieindhold

Nødder og hjertesygdom

Der er videnskabelig dokumentation for at nødder i en mængde på 30 g dagligt kan nedsætter risikoen for udvikling af hjerte-kar-sygdom ved at sænke LDL-kolesterol.

Anbefaling

Der anbefales en lille håndfuld svarende til 30 g nødder dagligt. Anbefalingen gælder alle typer af nødder, men spis naturlige nødder uden sukker og salt. Det er vigtigt at variere mellem forskellige typer nødder. Anbefalingen her er baseret på De officielle kostråd.

Kan jeg spise for mange nødder?

I nødder kan stoffet aflatoksin dannes. Problemet er størst for paranød og pistacienød, som er dyrket i tropisk klima. Aflatoksin er potentielt kræftfremkaldende. Det dannes af skimmelsvamp og fremmes under varme og fugtige forhold. Selv om paranød og pistacienød har et højt indhold af aflatoksin, vil de bidrage med en sundhedsmæssig gevinst.

Hold også igen med ristede mandler, da ristede mandler kan indeholde akrylamid.

Kalorieindholdet i nødder er højt, så 30 g dagligt er en passende portion. Et større indtag af nødder kan give vægtøgning.

Hvordan får jeg flere nødder ind i kosten?

Nødder smager skønt og er et sundt alternativ til slik og søde sager. Nødder er desuden en god smagsgiver, som kan give madens smag et løft. Prøv at bruge nødder:

• Som drys på yoghurt, skyr eller havregryn.
  • Brug nødder i salaten, på lynstegte grøntsager og i wokmaden.
  • Nødder alene egner sig godt som mellemmåltid.

Se Hjerteforeningens opskrifter med nødder

_______________________________________________