Et indblik i unges eksponering for føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker på sociale medier.

En kortlægning af det digitale fødevaremiljø, som danske unge i alderen 13-17 år eksponeres for på sociale medier samt deres oplevelse af dette.

Rapportens formål er kvalitativt og kvantitativt at kortlægge omfanget af unges digitale eksponering for føde- og drikkevarer, herunder at undersøge:

1) De unges egne erfaringer og oplevelser med samt holdninger til markedsføring på sociale medier

2) hvilke føde- og drikkevarer de unge eksponeres for

3) i hvor høj grad de unge eksponeres for produkter med et højt indhold af fedt, salt og sukker (HFSS-produkter) og

4) hvad der kendetegner markedsføringen af HFSS-produkter over for unge.

Overordnet indikerer kortlægningen at danske børn og unge i høj grad eksponeres for digital markedsføring af HFSS-produkter. Dyk ned i flere af resultaterne og refleksionerne fra rapporten her. Kortlægningen er udarbejdet af Hjerteforeningen med støtte fra Novo Nordisk Fonden og Indenrigs- og Sundhedsministeriets Aktivitetspulje  

Læs rapporten “Digitalt influeret”