Hvem skal være Årets Hjerteredder 2023?

Kender du en, der har reddet liv? Måske endda dit liv?
Nu kan du indstille vedkommende kandidat til Årets Hjerteredder 2023.
Hvert år kårer Hjerteforeningen Årets Hjerteredder.
Prisen går til en eller flere personer, der har handlet hurtigt og korrekt og ydet genoplivning, da den reddede person fik hjertestop.
Alle kan indstille kandidater til prisen.
Vi skal blot bruge forskellige oplysninger om redningen, som beskrevet i vores skema.
Du kan ikke indstille fagfolk, så som læger, sygeplejersker, paramadicinere, ambulancefolk og samaritter, som er på job, når den livreddende genoplivning gives.
Skema til Årets Hjerteredder

Udfyld indstillingsformular til Årets Hjerteredderpris her

Deadline for indstillinger til Årets Hjerteredder 2023 er den 1. november 2022.

Årets Hjerteredder støttes af Østifterne.

Årets Hjerteredder 2021

25-årige Jeppe Mikkelsen faldt pludselig livløs om med hjertestop en søndag morgen i september. Den hurtige hjælp  gjorde, at Jeppe i dag er uden fysiske mén og er tilbage på golfbanen og jobbet på fuld tid.

Heltene ved redningen af Jeppe Mikkelsen var kæresten Anne Sofie Balleby og hendes mor, Marianne Balleby, og de modtog lørdag en stor hyldest ved årets Hjertegalla. Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, uddelte prisen. Foto: Per Arnesen/TV 2

Læs artikel og se rekonstruktion af redningen:

ÅH2021: Kæresten og svigermor giver Jeppe livreddende førstehjælp

Billeder fra hyldestarrangement i 2020
(der blev på grund af corona ikke afholdt et lignende arrangement i 2021)

“Tak”. Sådan lød det igen og igen fredag, da hjertereddere blev hyldet ved et stort arrangement ved Hjerteforeningen og Østifterne i København i forbindelse med Årets Hjerteredder 2020.

Det var nogle både rørende og livsbekræftende timer, da journalist og ambassadør for Hjerteforeningen Rushy Rashid gengav de 39 redninger, der var repræsenteret ved et stort hyldestarrangement i København. Redninger, hvor et menneske med hjertestop blev reddet tilbage til livet af modige og handlekraftige vidner.

“Havde det ikke været for dig …,” lød det igen og igen fra scenen.

– Så mange enestående fortællinger om kampen for livet. Heltemodige indsatser, der endte godt – hvor familier ikke blev revet fra hinanden. Det var en stærk og livsbekræftende oplevelse at være sammen med så mange mennesker, der alle havde lyst til at dele oplevelsen og livet med hinanden, siger Rushy Rashid.

De ca. 220 deltagere (hjerteredderne, de reddede og deres pårørende) var alle påvirkede af at genkalde sig oplevelserne og af at stå sammen på scenen, og der var både smil og tårer, store krammere og stemmer, der knækkede.

Det var Hjerteforeningen, der sammen med Østifterne hyldede de mange hjertereddere. Det foregik i Nykredits domicil i København.

– I repræsenterer alle det fantastiske budskab om at redde liv. I har gjort en forskel ved at træde til, da lynet slog ned – da et menneske var ved at dø foran jer. En af jeres kære eller en vildt fremmed. I handlede, og I reddede et liv, og derfor skal I hyldes. Selv om vi i sidste ende kun kan kåre én Årets Hjerteredder 2020, har I alle fortjent den samme anerkendelse, sagde Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Foto: Heidi Maxmiling