Forside > Ny podcast: Otte kendte danskere deler deres hemmelige gåtur
Kampagner

Ny podcast: Otte kendte danskere deler deres hemmelige gåtur

Tag den nye podcast 'Min gåtur gennem livet' i ørene, bliv underholdt og gør noget godt for din sundhed.

Tekst Solveig Høgh Larsen - Dato juni 19, 2024

Hjerteforeningen, TrygFonden og Heartbeats har lanceret en ny podcast:

‘Min Gåtur Gennem Livet’.

Podcasten skal inspirere og motivere flere danskere til at komme ud at gå. Alt for mange danskere lever nemlig ikke op til WHO’s minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet. Det er et problem for folkesundheden, da fysisk aktivitet forebygger over 35 forskellige livsstilsygdomme, heriblandt hjerte-kar-sygdomme.

Den gode nyhed er at bare 20 minutters gang dagligt, hvor man bliver let forpustet, kan reducere risikoen for hjertekarsygdom med ca. 20 procent. Så tag den nye podcast i ørene, bliv underholdt og gør noget godt for din sundhed

De fleste mennesker vil kunne pege på en rute, der har haft stor betydning for deres liv.

I denne podcast inviterer vært Mikael Kamber otte kendte danskere med ned ad mindernes allé.

Vi skal rundt i landet og høre deres historier, mens vi går og nyder naturen.

De bedste tanker og samtaler kan opstå på en gåtur, og gang har positive sundhedseffekter på både krop og sind.

Podcasten er en del af Hjerteforeningen og TrygFondens indsats GÅ MED, som med podcasten ønsker at inspirere flere danskere til at komme ud at gå en tur.

I podcasten opfordrer værten Mikael Kamper derfor dig, der lytter, til at tage podcasten i ørene og gå med – enten på gæstens rute eller din egen.

GÅ MED og forebyg hjerte-kar-sygdomme

Udover de mange spændende historier fra bl.a. skuespiller Bodil Jørgensen, sundhedsprofessor Bente Klarlund, professionel fodboldtræner og tidligere spiller. tidligere Michael Laudrup og Journalist Anders Agger, indeholder podcasten også fakta om gåture og sundhed.

Fakta flettes ind i løbet af episoden, for at motivere og inspirere dig til at få gået flere skridt i din hverdag.

Gåture har mange forskellige sundhedsfordele, uanset om du går langt, eller kort, hurtigt eller langsomt, i skoven eller i lokalområdet, om du går alene eller sammen med andre.

Selvom episoderne varer over 30 min, er en vigtig pointe, at hvert skridt tæller som motion.

Det vigtigste er bare, at du kommer afsted og bevæger dig lidt mere hver dag.

Gå i otte kendte danskeres fodspor

Tag dine høretelefoner på, gå i fodsporene af en af de kendte danskere og nyd en sund og inspirerende gåtur. Du kan finde meget mere om alle gæsternes ruter og få inspiration til selv at komme mere ud at gå på gaamed.dk.

I ‘Min Gåtur Gennem Livet’ kan du bl.a. gå med:

• Bodil Jørgensen
  • Bente Klarlund
  • Imran Rashid
  • Michael Laudrup
  • Anders Agger

Alle skridt og aktive minutter tæller i vejen mod et sundt, afbalanceret og aktivt liv.

Om GÅ MED

GÅ MED er en forebyggelsesindsats i Hjerteforeningen, som skal få flere danskere til at gå sammen i gå-fællesskaber, der bliver drevet af frivillige gå-værter.

Derudover vil Hjerteforeningen motivere danskerne til at gå mere gennem kampagner og podcasts.

Hjerteforeningen har igangsat GÅ MED, så flest mulige bevæger sig mere – både mennesker med en hjertesygdom og de mange, som gerne vil forebygge sygdom.

GÅ MED er en del af Hjerteforeningens og TrygFondens strategiske partnerskab KOM MED. Læs mere om indsatsen og se, hvordan du bliver frivillig gå-vært, på www.gaamed.dk.

Sundhedseffekter ved gåture
  • Går du 20 minutter om dagen, hvor du bliver let forpustet, reducerer du risikoen for hjertesygdom med ca. 20%.
  • Regelmæssige gåture reducerer risikoen for åreforkalkning og forhøjet blodtryk og dermed blodpropper.
  • Gang øger det ”gode” kolesterol og nedsætter det ”farlige”. Jo mere du går, desto bedre.
  • Det er især effektivt at gå en tur, efter du har spist. Gå en tur, hvor pulsen stiger – det kvæler det høje blodsukker.​
  • Gåture styrker hukommelse og koncentration og forbedrer søvnen, forebygger depression og styrker din mentale trivsel.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)