Forside > Hvad er symptomerne på coronavirus og det typiske forløb?
Fysiologi Gode råd

Hvad er symptomerne på coronavirus og det typiske forløb?

Hjerteforeningen giver dig her svaret på, hvordan et typisk forløb vil være, hvis man får coronavirus. Og vi beskriver, hvad symptomerne på coronavirus er.

Tekst Mads Louis Orry - Dato marts 18, 2020

Symptomerne på coronavirus har du nok hørt meget om.

Og du undrer dig måske over, hvordan det føles at være smittet med coronavirus. I så fald er du en blandt mange danskere, og din undren er helt forståelig. Du får her viden om de typiske symptomer og det typiske forløb.

Symptomerne på coronavirus er:

• Feber
  • Tør hoste
  • Tab af smags- og lugtesansen
  • Træthed
  • Ondt i halsen
  • Muskelsmerter
  • I nogle tilfælde besværet vejrtrækning
  • Tegn på lungebetændelse på røntgenbilleder

Der har dog også været påvist smitte med coronavirus hos personer med milde øvre luftvejssymptomer. Nogle kan også opleve andre symptomer, som f.eks. kvalme og opkast

Sundhedsstyrelsen har beskrevet de typiske forløb for coronavirus på sst.dk. Den viden hjælper dig til at blive klogere på symptomerne med coronavirus. Hjerteforeningen viderebringer dig her den viden.

Man udvikler symptomer mellem 1 og 14 dage efter man har været udsat for smitte, og de fleste får symptomer efter 5-6 dage, skriver Sundhedsstyrelsen.

Symptomerne på coronavirus: Overblik over forløb

Læs herunder om symptomerne med coronavirus og de forskellige forløb, du måske kan opleve.

Mildt forløb med coronavirus

De personer, der udvikler mild sygdom, vil oftest opleve symptomerne med coronavirus som feber, tør hoste, træthed og nedsat lugte- og smagssans. De fleste med milde sygdomsforløb oplever bedring i løbet af 3-7 dage, men kan dog opleve vedvarende symptomer som træthed, koncentrationsbesvær og påvirket lugte- og/eller smagssans i flere uger efter sygdomsforløbet. Ved milde sygdomsforløb vil der ikke være behov for behandling i sundhedsvæsenet.

Moderat forløb med coronavirus

“For de personer, der udvikler moderat sygdom, er det karakteristisk, at de gradvist over dage udvikler symptomer på lungebetændelse og forværret almentilstand samt symptomer som vedvarende svær hovedpine, lysskyhed og evt. nedsat kognitiv funktion”, skriver sundhedsstyrelsen.

Personer med et moderat sygdomsforløb vil typisk have behov for behandling på sygehuset.

Alvorligt forløb med coronavirus

Hvis der sker en udvikling fra moderat til alvorlig sygdom sker det oftest 3-8 dage efter man har udviklet moderat sygdom. Patienterne vil her have behov for at blive overført til en intensiv afdeling og modtage respiratorbehandling. Forløbet kan yderligere kompliceres af blandt andet tromboembolisk sygdom, dvs. blodpropdannelser.

Symptomerne på coronavirus kan du drøfte med din læge

Vi håber, du har fået svar om symptomerne med coronavirus, og at du føler dig bedre klædt på til at fornemme din krops signaler. Du skal altid have en god dialog med din læge, hvis du føler dig syg.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)