Når vi står overfor noget nyt og skræmmende f.eks. i form af alvorlig sygdom, er det klart, at der kommer en reaktion. Hjertesygdom rammer ikke bare kroppen, men påvirker også humøret og dagligdagen og ofte også de planer, håb og drømme, man har for fremtiden.

Læs mere om almindelige reaktioner på hjerte-kar-sygdom her

Angst er en meget udbredt reaktion blandt mennesker, der rammes af en hjertesygdom. Og at angsten kommer, er ikke spor mærkeligt, fordi hjertesygdom jo både kan betyde en trussel mod livet, helbredet og mod den almindelige hverdag, man hidtil har levet.

Læs mere om angst og hjerte-kar-sygdom her

Der er måske lidt mindre opmærksomhed på, at angsten hos dig som partner kan være mindst lige så stor som hos den syge – og nogen gange måske endda større, fordi du jo ikke kan mærke på din egen krop, hvordan det faktisk står til.

Angst er en naturlig reaktion
At du som pårørende oplever angst og bekymring som følge af sygdom hos din partner, er som udgangspunkt en helt almindelig og naturlig reaktion på en svær livssituation.

Angsten kan handle om mange ting: Mange vil opleve frygt og bekymring for partnerens hjertesygdom og for de sundhedsmæssige konsekvenser på længere sigt. Angsten for at miste partneren kan være omfattende. Og samtidig er der ofte også bekymringer for, hvad hjertesygdommen vil betyde for jeres fælles liv fremover:

Kan vi stadig få et godt liv, hvor vi kan gøre de ting, vi gerne vil – sammen og hver for sig?

Der kan være bekymringer om økonomi, om man kan blive ved med at klare at holde hjemmet, om der er tilstrækkeligt overskud til børn og børnebørn og om vennekredsen holder ved.  Endelig kan der være bekymringer om din partners psykiske trivsel, og om han eller hun passer godt nok på sig selv osv.

Alle disse bekymringer kan bl.a. føre til, at du som partner kommer til at påtage dig for meget af ansvaret for din partners humør, sygdom og behandling.

Læs mere om rollerne som patient og pårørende

Læs mere om samarbejdet mellem jer

Viden, rådgivning og støtte er vigtigt
Angst og bekymringer er sjældent til at komme uden om, når sygdommen rammer vore nærmeste. Men ofte bliver det heldigvis bedre efterhånden som tiden går, og den akutte krise er overstået. God støtte fra jeres familie og omgangskreds er vigtigt for at komme godt videre. Derudover er det vigtigt, at I søger viden, rådgivning og støtte fra sygehus og praktiserende læge, hvis der er noget i forhold til sygdommen, behandlingen og hverdagen med hjertesygdom, I er usikre på.

I kan også kontakte Hjertelinjen, der tilbyder gratis professionel vejledning til både patienter og pårørende.
Få gratis rådgivning på Hjertelinjen alle hverdage 9-16.
Ring  7025 0000

Læs mere om Hjertelinjen

Søg hjælp, hvis angsten varer ved
Hvis frygten for, hvordan det hele skal gå, eller angsten for at miste, hænger som en konstant trussel over din hverdag, kan du sandsynligvis have udbytte af at tale med en psykolog.

Læs mere om psykologhjælp her