Hjerte-kar-sygdom kan være en stor belastning fysisk såvel som psykisk. Derfor kan du måske have behov for at komme lidt væk fra det hele i en kortere periode – for at lade op og samle kræfter.

En af mange muligheder i den forbindelse er at tage på et rekreations- eller kurophold. Der findes en lang række af sådanne tilbud rundt omkring i Danmark og i udlandet – de fleste af dem er dog temmelig bekostelige.

Er du medlem af gruppe 1 eller 2 i Sygeforsikring ”danmark”?

Du kan få en økonomisk håndsrækning til de rekreations- og kurophold, som ”danmark” har godkendt til tilskud. Se listen over tilskudsberettigede ophold her: Sygeforsikring ”danmark”

Er du i arbejde?

Du kan søge om tilskud hos Foreningen til støtte af sygdomsramte erhvervsaktive borgere. Foreningen er udsprunget af De Danske Sygekasser, og bag foreningen står en række Faglige Organisationer, LO, Pension Danmark og Dansk Arbejdsgiverforening.

Det er en betingelse for at søge støtte, at du er erhvervsaktiv og at du forventer at kunne komme tilbage i arbejde umiddelbart efter rekreationsopholdet, som skal være et afsluttende led i en sygdomsbehandling. Endelig skal opholdet være anbefalet af en læge.
Du kan læse mere på foreningens hjemmeside om, hvordan du søger støtte og hvilke rekreationssteder i Danmark, som foreningen yder tilskud til: Foreningen til støtte af sygdomsramte erhvervsaktive borgere.

Har du brug for yderligere råd og vejledning, er du altid velkommen til at kontakte Hjertelinjen på 70 25 00 00 alle hverdage 9-16.