Ny bog forklarer til børn – og såmænd også os voksne – de mange fascinerende aspekter ved hjertet. Og at menneskers hjerter ligner dyrs mere, end vi tror. En bid af salget fra bogen går til Børnehjertefonden, som støtter forskning i børns hjerter.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Hjertet på en hest og en labrador ligner menneskehjertet så meget, at vi kan få den samme medicin, hvis vi bliver syge i hjertet.

På en voksen vil alt blodet, som hjertet pumper på ét døgn, veje lige så meget som to næsehorn, en afrikansk elefant, en bøffel og en giraf tilsammen, selvom man bare sidder i sofaen det meste af dagen.

Ja, begge ting er vilde at tænke på.

Og at tænke over hjertets fascinerende virke er netop ny bogs funktion.

Bogen hedder ”Dit, mit og dyrenes hjerte” og er skrevet af hjertelægerne Lisbeth Høier Olsen og Jacob Eifer Møller, der er eksperter i dyr og menneskers hjerter.

Hjertelægerne skriver i bogen:

”Selvom hjertet aldrig holder pause, bliver det ikke træt som andre muskler. Hvis du går en laaaaaaaang tur, bliver du træt i benene, men hjertet bliver ikke træt. Sådan er der ingen andre muskler i hele kroppen, der har det, og det gør hjertet helt specielt. Uanset hvor meget du løber, cykler, svømmer og hopper, synes hjertet bare, det er sjovt, og bliver stærkere af det. Når du bliver gammel, kan hjertet ikke slå lige så hurtigt, når du løber, som det kan nu. Så lidt træt kan det måske godt blive. Det kan man godt forstå, for når du bliver 100 år, har dit hjerte trukket sig sammen mere end 3,7 milliarder gange. Det er cirka lige så mange skridt, du skal tage, hvis du går jorden rundt cirka 50 gange.”

Lisbeth Høier Olsen er dyrlæge og professor på Københavns Universitet, og hun er ekspert i hjertesygdomme hos hunde. Jacob Eifer Møller er læge og professor i hjertesygdomme og arbejder på Rigshospitalet og Odense Universitetshospital. Lægerne har tilsammen forsket i hjertesygdomme hos dyr og mennesker i mere end 50 år og samarbejdet om forskning i mere end 10 år.

I bogen fortæller hjertelægerne en masse sjove, sære og overraskende ting om dit, dine kæledyrs og mange andre dyrs hjerter. Bogen stiller således på pædagogisk vis skarpt på, hvordan vores allervigtigste muskel fungerer. Du, dine børn og børnebørn kan blive klogere på, hvordan både mennesker og dyrs hjerter ser ud, hvilke forskelle og ligheder de har, hvordan der kan gå kludder i hjertet, og hvordan man kan fikse det.

Forfatterne og Politikens Forlag støtter Børnehjertefonden med et bidrag fra salget af ”Dit, mit og dyrenes hjerte”. Du kan købe bogen bl.a. her og støtte hjertesagen.