Der var liv og glade dage, da Hjerteforeningen i samarbejde med FC København, DGI Fodbold og Rigshospitalet i weekenden afholdt fodboldskolen Hjertebold på FC Københavns træningsbaner på Frederiksberg. På fodboldskolen fik hjertebørn med medfødt eller tidligt erhvervet hjertesygdom mulighed for at spille fodbold

35 hjertebørn var sammen med deres forældre samlet til leg med bold, skud på mål og sjovt samvær. Ud over en masse sjov fodboldtræning bød weekenden også på en tur i Parken, hvor børnene fik en rundvisning i nationalarenaen.

– Børn med medfødt hjertesygdom har ligesom andre børn stor gavn af at bevæge sig, men ofte kan hjertebørn ikke løbe lige så hurtigt eller længe som andre børn uden hjertesygdom. Det er årsagen til, at Hjerteforeningen sammen med FC København, DGI Fodbold og Rigshospitalet arrangerer denne fodboldskole. Vi ved, at sunde vaner grundlægges allerede i barndommen. Derfor er det vigtigt, at også hjertebørn får gode oplevelser og oplever glæden ved at være fysisk aktive, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Initiativet til fodboldskolen er kommet fra den tidligere elitefodboldspiller Sara Juhl. Hun er selv født med en hjertefejl, da hendes ene hjerteklap er todelt i stedet for tredelt, og hun har i mange år stået i spidsen for fodboldskoler arrangeret af DGI Fodbold.

– Jeg har selv oplevet, at det har været meget givende for mig og ikke mindst mit hjerte at dyrke idræt, og samtidig har jeg været optaget af at vise, at selvom en hjertefejl måske nok kan medføre fysiske begrænsninger, bør det på ingen måde hindre, at man kommer i gang med at spille fodbold. Hjertebørn kan meget mere, end de selv tror, siger Sara Juhl, der ved siden af sin aktive rolle i fodboldskolen arbejder som klubudvikler i FC København.

I FC København er man stolte af endnu en gang at have været med til at arrangere en så vigtig begivenhed.

– Vi er rigtig glade for, at vi igen i år har været med til at få fodboldskolen for hjertebørn stablet på benene. Det ligger os meget på sinde at være med til at give de her børn positive oplevelser. Samtidig ved vi, at fodbold kan være med til at gøre en positiv forskel for hjertesyge børn, så det er et arrangement, vi har set frem til, siger Jacob Lauesen, direktør i FC København.

Også DGI Fodbold, som har været med omkring hjertebold, siden det blot var en ide, Sara Juhl fik for nogle år siden, er en af arrangørerne:

– Et af vores formål i DGI er at give mennesker – store som små – positive oplevelser med idræt og bevægelse. Fodboldskolen for hjertebørn er et fantastisk eksempel på netop det. Deltagerne høster erfaringer, får en succesoplevelse og får sat glæden i spil, hvilket forhåbentlig giver dem mod på at fortsætte med at spille fodbold eller dyrke anden idræt og dermed blive en del af et fællesskab i en lokal forening, siger Lars Møller, landsformand for DGI Fodbold.

Om fodboldskolen

Fodboldskolen er arrangeret af Hjerteforeningen, FC København, DGI Fodbold og Rigshospitalet og fandt sted hos FC København på deres træningsbaner på Frederiksberg. 35 børn deltog, og de havde følgeskab af enten deres far eller mor. Fodboldskolen var organiseret og drevet af et frivilligt trænerteam med Sara Juhl i spidsen.

Om hjertebørn

Der fødes ca. 500 børn om året med hjertesygdom/hjertefejl, hvilket svarer til 0,8 procent af alle fødsler. Det gør hjertesygdom til den hyppigste af alle medfødte misdannelser. Takket være forskning, bedre behandling og opsporing overlever ca. 85 procent af alle hjertebørnene til voksenalderen i dag. Det har medført, at fokus har ændret sig fra, om børnene overlever, til, hvordan børnene overlever, og Hjerteforeningen ønsker derfor at højne livskvaliteten for de ramte familier.