Sundheden er i top, og så mætter de rigtig godt. Find inspiration til lækre retter med bælgfrugter her.

100 g bælgfrugter om dagen – sådan lyder et af de nye officielle kostråd.

Bælgfrugter er kikærter, bønner og linser. De er planterigets proteiner og skal erstatte en del af det kød, vi spiser i dag.

I mange retter kan bælgfrugter faktisk erstatte kødet helt.

Klimaaftrykket for bælgfrugter er lavt, sundheden er i top, og så mætter de rigtig godt. Bælgfrugterne indeholder ud over protein også en hel del kostfibre og vitaminer. Bælgfrugter er helt enkelt en gevinst for hjertesundheden.

Vær modig, og kast dig ud i det

Du kan få bælgfrugter i mange varianter.

De kan købes både tørrede og spiseklare, fx i dåse, frosne eller i papbrik. De kan bruges i salater, i supper, i gryderetter, i fars og som dip til snackgrønt.

Det er nyt for mange danskere at bruge bælgfrugter i madlavningen.

Så her har vi samlet nogle nemme opskrifter med bælgfrugter, som ikke virker helt fremmede for os. Lad os guide dig i gang med en forsigtig opstart af mad med bælgfrugter. Måske giver det dig mod på flere måltider med bælgfrugter i fremtiden.

Find din yndlingsopskrift her på listen:

Lammegryde med kikærter og spinat

Indisk grøntsagscurry med røde linser og youghurt

Chili con Chicken

Orientalsk one-pot med kikærter og krydderier

Linsesalat med kylling

Grillede krebinetter med hvid bønnesalat og bagte tomater

Blomkålssuppe med hvide bønner

Vegetardeller med rødbede quinoasalat

Avocadosalat med sprød kål og chili

Chana Chaat – Varm kikærtesalat

Bønnesalat med ansjoser

Vegetarburger

Kebabbrød med hummus

Pitabrød med hummus, agurk og koriander

Vil du vide mere om bælgfrugter?

Din guide til hjertesunde bælgfrugter

Derfor skal du spise flere bælgfrugter