Kaffe kan være sundt for hjertet, og vi drikker i Danmark i gennemsnit fire kopper kaffe hver dag. Så læs med her, og bliv klogere på, hvorfor mere end én kop kaffe kan være sundt.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Kaffe kan i nogle sammenhænge godt være sundt, så længe du har et moderat indtag på mellem tre og fem almindelige kopper filterkaffe dagligt. Det er en kop på mellem 150 og 300 milliliter (ml).

Der er nemlig forskellige komponenter i din kaffe, som kan have en god effekt på dit hjerte såvel som dine blodkar. Kaffe indeholder en række aktive stoffer, der kan virke enten skadelige eller beskyttende i forhold til hjerte-kar-sygdom – og her er det primært brygningsmetoden, som er afgørende for, om effekten af kaffeforbruget er negativ eller positiv.

 

Drik gerne flere kopper filterkaffe om dagen

Hvis du har et moderat indtag af filterkaffe, er der ikke øget risiko for at udvikle iskæmisk hjertesygdom – også kaldet forkalkning ved hjertet – samt hjerteflimmer, forhøjet blodtryk, blodprop eller blødning i hjernen. Der er heller ikke nogen sammenhæng mellem øget risiko for anfald af atrieflimren og at drikke koffein fra kaffe. Der ses snarere en beskyttende effekt.

Hvis du derfor holder dig til en moderat mængde kaffe, på mellem tre og fem kopper filterkaffe om dagen, så er det ikke skadeligt for dig og dit hjerte. Studier tyder faktisk på, at tre til fire daglige kopper filterkaffe mindsker risikoen for en række hjerte-kar-sygdomme.

Derudover kan kaffens andre stoffer udover koffein – som antioxidanter, opløselige fibre og kalium – have en gavnlig effekt på blodtrykket og dermed en hjertebeskyttende effekt.

Dét ved vi om kaffe

Samlet set øger koffein altså ikke risikoen for forhøjet blodtryk eller hjerteflimmer, og moderate mængder koffein er derfor ikke, som udgangspunkt, skadelige for raske mennesker – selvom et indtag kan udløse en kortvarig blodtryksstigning og hjertebanken. Der er således ikke påvist skadelige langtidseffekter af koffein, men et indtag af meget høje doser vil, i lighed med meget andet, formentlig være skadeligt.

Du skal derfor være opmærksom på ikke at kombinere dit koffeinindtag med eksempelvis meget store mængder energidrikke og andre drikke med et højt koffeinindhold.  Koffein udløser stresshormoner, der får os til være mere vågne, og blandet med andre koffeinrige drikke i store mængder kan det gå over i nervøsitet, hjertebanken og mere alvorlige bivirkninger, såsom trykken for brystet.

 

Vælg filterkaffe fremfor latte og espresso

Kaffens sunde egenskaber får du udelukkende, hvis du holder dig til en kop filterkaffe eller en kop pulverkaffe. Det er nemlig kaffens brygningsmetode, der er afgørende for, om dit kaffe- og koffeinindtag virker skadeligt eller beskyttende over for hjertet, hjernen og blodkarrene. De skadelige stoffer fra kaffen, der blandt andet kan øge kolesteroltallet, bliver stort set fjernet i kaffefiltret og i den frysetørrende proces, der er fundamentet for pulverkaffe.

De stoffer, som kaffefiltret og frysetørringsprocessen afskærmer os fra, når vi drikker kaffen, er bioaktive stoffer – som cafestol og kahweol – der kan føre til en øgning af LDL-kolesterol og det totale kolesteroltal. Det betyder således, at selvom en kop filterkaffe eller pulverkaffe indeholder samme mængde koffein, som andre former for kaffer, så har de en langt lavere koncentration af skadelige stoffer.

Café Latte, der oftest er lavet på sødmælk og ufiltrerede espressoshots, indeholder både bioaktive stoffer og en stor mængde mættet fedt fra mælken. Det er faktorer, der kan føre flere bivirkninger med sig. For hvis du indtager for meget mættet fedt gennem dine drikke- og madvarer, kan det også bidrage til en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme.

 

3 huskeråd til en positiv virkning af koffein i kaffe

1. Hold dig til et moderat indtag af koffein

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi højst indtager 400 milligram koffein per dag. Der er godt 60 milligram koffein i én kop kaffe, hvilket svarer til godt to deciliter. Hvis du derfor drikker mellem tre og fem kopper filterkaffe dagligt, får du hverken for meget koffein eller for mange bioaktive stoffer.

 

2. Vælg filterkaffe og pulverkaffe

Indholdet af koffein i filterkaffe og pulverkaffe er lige så højt som i eksempelvis Café Latte, mens antallet af de skadelige bioaktive stoffer er markant lavere. Det er derfor brygningsmetoderne i filter- og pulverkaffe, der frasorterer de skadelige stoffer og derved beskytter hjertet, og derfor skal du vælge netop disse kaffer til.

 

3. Gå udenom energidrikke, cola og sødmælk

Det er en god idé, hvis du holder igen med at kombinere dit koffeinindtag med kunstige drikke eller for meget mættet fedt. De opkvikkende stoffer, som findes i energidrikke og cola, er blandt andet skadelige, da de kan øge blodtrykket ved store mængder. Derudover kan for meget fedt fra sødmælk og fløde samt for store mængder sukker i kaffen medvirke til at øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme samt forringe blodkarrenes funktion og blodgennemstrømning.