Hjerteforeningen er en del af Fuldkornspartnerskabet, og i den anledning fortæller diætist Inger Larsen om de sunde konsekvenser ved at spise rugbrød. Få hendes gode råd her.

Rugbrød er en stor del af dansk madkultur og har været en fast del af danskernes frokost og madpakker i generationer, både til den daglige frokost på arbejdspladsen, de højtidelige og festlige frokoster som fx jule-og påskefrokost eller madpakken til skolen. Det har både været som den kendte ”flade håndmad”, ”klap-sammen-maden”, det flotte og festlige smørrebrød og meget andet. Med andre ord har det gode sunde rugbrød, som er fyldt med fuldkorn, fibre, vitaminer og mineraler i mange, mange år har holdt børn, unge og voksne i gang med god energi i løbet af dagen.

Hjerteforeningens diætist Inger Larsen fortæller her, at også kroppen har godt af rugbrød.

– Der er alle gode grunde til at spise fuldkorn og rugbrød. Det er godt fordøjelsen, man bliver mere mæt og fibre og fuldkorn har en gavnlig effekt i tarmen, som kan nedsætte risikoen for sygdomme, såsom hjertekarsygdomme, kræft og type 2 diabetes. Fx har det betydning for kolesteroltallet, da kostfibrene fra fuldkorn kan binde kolesterol i tarmen, så den ikke bliver optaget i kroppens kolesterolkredsløb. Hermed sænkes kolesteroltallet i blodet.

Med hensyn til diabetes er det også fibrene, der giver et mere stabilt blodsukker, og undersøgelser viser, at rug har en særlig gunstig virkning på blodsukkerbalancen og insulinfølsomheden.

– Indholdet af fibre og fuldkorn betyder også noget for vægten – til sammenligning skal man spise cirka 4 skiver hvidt toastbrød for at få samme mængde kostfibre, som der er i en skive rugbrød. Vælger man at spise fire skiver toastbrød i stedet for rugbrødsskiven, er det vigtigt at være opmærksom på, at man så får 3 gange så mange kalorier indenbords. Desuden mætter rug langt bedre end hvedeprodukter.

Inger Larsen understreger, at det er rigtig vigtigt, at opfordre såvel børn og unge som de voksne, at vælge rugbrød og fuldkorn, som en fast og naturlig del af dagligdagen til fx morgenmaden, frokosten, mellemmåltidet, madpakken eller som en del af aftensmaden.

7 GODE RÅD: Mere rugbrød i dagligdagen:

1. Man kan forsøge sig med en surdej og bage et brød hjemme, det kan samle børn og voksne i flere generationer.  Og når man er blevet god til, at bage rugbrød og passe sin surdej, kan man forsøge sig med forskellige varianter med fx kerner og frø, mandler og nødder, gulerødder og meget andet. Se opskrifter på rugbrød her på siden eller opskrift fra Fuldkornspartnerskabet.
  2. Rugbrødet kan serveres i tykke eller tynde skiver, og ristes, toastes, laves til rugbrødsstave i ovnen eller spises som rugsandwich eller en almindelig mad, meget gerne med fiskepålæg og masser af grønt.
  3. Til morgenmad, som øllebrød, eller en rugbrødsmad med en skive mager ost.
  4. Som en snack, når der fx kommer gæster – grissini med krydderier.
  5. Lave desserter med rugbrød – fx en lækker ostekage med rugbrødsbund
  6. Lav rugbrødscroutoner af rugbrød som er nogle dage gammelt, det kan bruges som tilbehør til både supper og koldskål.
  7. Lave flotte smørrebrød, meget gerne med fisk og masser af grønt som pynter flot til en festlig frokost.

Ostekage med rugbrød og rabarber