<p>Det koster på helbredet og dit hjerte at være overvægtig. Men det er fedtet på maven, ikke lår og baller, der tynger, viser den nyeste forskning</p>

fed_med_maalebaand

”Du skal veje mere, end du tror.” Sådan lød flere overskrifter i de danske medier tidligere på året. Men du kan godt tro om igen, for overvægt og fedme er dokumenterede risikofaktorer for hjertekarsygdom.

Overskrifterne kom sig af et stort amerikansk studie, der viste, at det var mindre farligt at have et BMI mellem 25-30 end et BMI mellem 18,5-25. Den totale dødelighed af alle former for sygdom var lavere i den gruppe, der kaldes overvægtige (BMI mellem 25-30) end i den gruppe, der kaldes normalvægtige (BMI mellem 18,5-25).

BMI er et dårligt mål
Men studiet har i hvert fald et indbygget problem, så vi alligevel ikke må veje mere, end vi tror, forklarer Hjerteforeningens motionsekspert Ida Enghave.

– Forskerne har brugt BMI – body mass index – til at vurdere, om personerne var overvægtige eller fede. BMI er et meget anvendt tal til vurdering af, om man vejer for lidt eller for meget, men det er ikke et ret godt tal til den vurdering. BMI tager ikke højde for, hvor på kroppen fedtet sidder. Mange studier har vist, at det er fedtet omkring maven, der give sundhedsproblemer. Ikke fedtet på baller og lår, siger Ida Engave.

Fedt er altså ikke bare fedt. Og BMI siger ikke noget om, hvad vægten på kroppen består af. Er det fedt eller muskler?

Taljemålet, antal centimeter rundt om taljen lige over navlen, er et langt bedre mål for overvægt og fedmes negative effekter på blodtrykket, hjertekarsygdom og dødelighed. Her har vi et mål for, hvor meget ekstra der sidder på maven. Det ”ekstra” er oftest det farlige fedt, viser forskningen.

Fedt på maven er værst
Et helt nyt forskningsstudie har netop undersøgt, om et højt BMI eller ekstra fedt på maven er værst for patienter med åreforkalkning i hjertets kranspulsårer. Konklusionen: uden tvivl fedt på maven.

Dem, der var normalvægtige ifølge BMI, men som bar rundt på et for stort taljemål, havde op til 60 procent større dødelighed, end dem, der var overvægtige ifølge BMI, men som havde holdt taljemålet nede i normalstørrelse.

Fedt på maven er værst, konkluderer Ida Enghave, men uanset hvad, er det vigtigt at holde øje med vægten, spise sundt og at motionere uanset, om du taber dig eller ej.

– Der er ingen tvivl om, at overvægt, både i form af forhøjet BMI og et for stort taljemål, øger risikoen for hjertekarsygdomme og andre livsstilssygdomme betragteligt. Langt de fleste hjertekarsyge lider af overvægt, før de bliver syge, siger Ida Enghave.

Kom ind og få råd og vejledning
I Hjerteforeningens rådgivningscentre giver vi råd og vejledning om vægt og motion. Du kan få målt dit taljemål og hjælp til motion. Find dit nærmeste rådgivningscenter her.

af , d. 03/05/2013