GIV LIV

Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler

• Calcium

Hvad er calcium? Calcium kaldes i daglig tale for kalk. Det er et mineral, som styrker knogler og tænder. Calcium har også betydning for musklernes evne til at trække sig sammen, for blodtrykket samt for de signaler, som nervesystemet udsender. I kosten er mælk, ost og mejeriprodukter den største kilde til calcium, men calcium findes… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• D-vitamin

Hvad er D-vitamin D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Vitaminer skal normalt tilføres kroppen ude fra fx via kosten, men her adskiller D-vitamin sig ved at man også kan danne D-vitamin i huden ved lys-eksponering. Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. Optagelse af D-vitamin bliver bedst vedkortvarige, regelmæssige ophold i solen. Vi får kun i… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• E-vitamin

Hvad er E-vitamin E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin E-vitamin findes især i fødevarer fra planteverdenen. De bedste kilder er planteolier, nødder, mandler, æg, bladgrønsager og fuldkornsprodukter. Typisk anvendelse Forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdomme Antioxidant – se ”Sådan virker E-vitamin” Forskningen viser Studier viser, at midaldrende kvinder og mænd, der spiser fødevarer der er rige på… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Fibertilskud

Hvad er tilskud med fibre? Tilskud af fibre er udvundet fra planter eller korn. Fibrene tilsættes den daglige kost for at øge det samlede indhold af fibre i kosten. Produkterne hedder; HUSK Psyllium, SylliFlor, Beta glukan og Guar: HUSK Psyllium og Sylliflor er frøskaller udvundet af planten plantago. Beta glukan er fibre fra havre eller… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Fiskeolie

Hvad er fiskeolie? Fiskeolie indeholder flerumættede omega-3 fedtsyrer ved navn EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosahexaensyre). Fedtsyrerne findes i fisk og andre havdyr. Omega-3 fedtsyrer er essentielle fedtsyrer, som vi har brug for, for at vores krop kan fungere optimalt. Fedtsyrerne er vigtige for vores membraner, specielt i centralnervesystemet, og de påvirker cellernes funktion og stofskiftet.… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Ginkgo biloba

Hvad er ginkgo biloba? Ginkgo biloba stammer fra en træsort, de såkaldte Ginkgo træer fra arten biloba. Biloba betyder to-lappet (pga. formen på bladet). På dansk hedder træet tempeltræ. Kosttilskud fra Ginkgo biloba består af ekstrakt eller tørrede, pulveriserede blade fra tempeltræet. Typisk anvendelse Ved vindueskiggersyndrom. Ved svimmelhed, hukommelses besvær og demens. Virker blodfortyndende.  Forskningen viser… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Ginseng

Hvad er ginseng? Ginseng omfatter forskellige arter, som alle tilhører familien Det er plantens rod, der anvendes. Ginseng har været anvendt som naturlægemiddel i Østen i mere end 2.000 år. Den mest almindelige er koreansk ginseng, som tilhører arten Panax,der også omfatter japansk, vietnamesisk og amerikansk ginseng, mens sibirisk (russisk) ginseng er af arten De formodet biologisk… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Hvidløg

Hvad er hvidløg Hvidløg er en løgplante og indgår som en del af en varieret kost med grøntsager Indholdsstofferne i hvidløg spænder bredt over mange vitaminer og mineraler.  Typisk anvendelse Kan virke bakteriedræbende og dermed antiinflammatorisk, og kan derved mindske dannelsen af plak i arterierne. Kan udvide karrene og dermed være med til, at sænke… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Ingefær

Hvad er Ingefær? Ingefær er inden for de sidste år blevet meget populær. Den lille knold har sneget sig ind i vores køkken i takt med, at vi har fået interesse og smag for asiatisk mad. I dag bruger vi ingefær både i te, sodavand, smoothies, øl, madlavning og kager, og vi drikker ingefærshots. Ingefær… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• L-carnitin

Hvad er L-carnitin? L-carnitin er et vandopløseligt vitaminagtigt stof, som indgår i energiomsætningen i kroppen. Stort set alt kroppens L-carnitin findes i skelettet og i hjertet. Den største kilde til L-carnitin via kosten er rødt kød og mejeriprodukter. Kroppen kan selv danne L-carnitin ud fra aminosyren lysin, og det er dermed ikke livsnødvendigt for os… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Magnesium

Hvad er magnesium? Magnesium er et mineral. Magnesium findes især i fuldkornsprodukter, grønsager, mandler og mælk. Typisk anvendelse Til at sænke blodtrykket. Diabetes type 2. Atrieflimren. Forskningen viser Studier viser, at en kost med et højt indtag af fødevarer, der er rige på magnesium, er vigtig for et normalt blodtryk og et normalt blodsukker, og… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Q10

Hvad er Q10? Q10, også kaldet ubiquinon, er et såkaldt co-enzym, som dannes helt naturligt i vores krop. Et coenzym er et organisk molekyle som binder til enzymer forud for en enzymkatalyseret reaktion og hjælper enzymet med at udføre reaktionen. Q10 indgår som en del af hjertecellernes omsætning af energi og er vigtig for tilførslen… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>

• Røde gærris

Hvad er røde gærris? Røde gærris er fermenteret med skimmelsvampen Monascus purpureus, der er dyrket på hvide polerede ris. Røde ris indeholder små mængder af såkaldte monacoliner, herunder monacolin K, som er et naturligt forekommende statin-lignende stoffer. Tidligere har stoffet været videreudviklet og markedsført som det første statin: Lovastatin. Røde gærris kaldes også Red Yeast… <a href="https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-naturlaegemidler/" title="Læs Oversigt over kosttilskud og naturlægemidler">Læs mere »</a>