Berit fik diagnosen “broken heart syndrome”

Broken heart syndrome skyldes en “lamslået” hjertemuskel, og symptomerne ligner en blodprop i hjertet. Berit Stubbe fik broken heart syndrome, som er et hjertesvigt udløst af psykisk eller fysisk stress. Læs Berits historie og få mere viden om broken heart syndrome her på siden.

Motion

Du lever længere med motion, viser forskningen. Tag det næste eller første skridt mod en sundere fremtid.

Transposition af de store kar (forkortet TGA)

Lille barn i moderens mave

TGA er en forkortelse for en medfødt hjertesygdom kaldet transposition af de store kar, hvor kropspulsåren (aorta) og lungepulsåren, er ombyttet. Her går kropspulsåren ud fra højre hjertekammer, mens lungepulsåren udgår fra venstre hjertekammer.

Mobiltelefoner kan påvirke din ICD eller pacemaker

Tag dine forholdsregler og hold din mobil i en afstand af mindst 15 cm fra din ICD/pacemaker. Sådan lyder anbefalingen fra Hjerteforeningen, efter at Apple advarer mod, at de kraftige magneter i den nye iPhone 12 kan forstyrre en ICD/pacemaker.

Hjertetræning med Thomas Evers Poulsen

Hjerteforeningen har udviklet et nyt træningsunivers. ”Hjertetræning” er et tilbud for alle, der ønsker inspiration til fysisk aktivitet og bevægelse.

Opvarmning

Opvarmning er særligt vigtig for mennesker med hjerte-kar-sygdom, idet hjerte og kredsløb langsomt og gradvist tilpasses øget aktivitet og intensitet.