GIV LIV

Ernæring

• Vegetarisk eller vegansk kost ser ud til at nedsætte risikoen for åreforkalkning og blodprop i hjertet

Spiser man en vegetarisk eller vegansk kost kan det have en dokumenteret positiv effekt på de blodlipider, der bidrager til åreforkalkning og er en af hovedårsagerne til hjertekarsygdom.

• Et højt indtag af glycyrrhizinsyre fra lakridsholdige produkter kan i værste tilfælde være livstruende

Et overforbrug af slik, is, te og andre produkter med et højt indhold af glycyrrhizinsyre regnes typisk for skadeligt for ældre med hjerte-kar-sygdom. Men også unge og raske kan få en akut farlig forhøjelse af blodtrykket. I værste fald kan et overforbrug føre til hjertestop.

• På de sociale medier eksponeres unge for føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker

Danske børn og unge eksponeres i udpræget grad for markedsføring af føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker på sociale medier. Det indikerer en stor ny kortlægning gennemført af Hjerteforeningen. Kortlægningen er den første af sin slags i en dansk kontekst.

• Digital markedsføring påvirker børn og unges fødevarevalg

Når børn og unge møder digital markedsføring af fødevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker får de en større præference for produkterne og deres indtag af dem øges. Det viser ny gennemgang af den videnskabelige evidens på området.

• Fup eller fakta om fiskeolie

Hvad er op og ned i den aktuelle viden om fiskeolie som kosttilskud? Christian Bork ph.d. og læge ved Kardiologisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital forsker inden for omega-3 fedtsyrer og hjerte-kar-sygdom. Vi har bedt ham svare på de hyppigste spørgsmål om fiskeolie.

• Fiskeolietilskud kan stadig ikke anbefales til forebyggelse af hjertekarsygdom

Fiskeolie som kosttilskud har ingen eller kun beskeden effekt på forebyggelse af hjertekarsygdomme, men kan måske øge risikoen for atrieflimren. Det viser den nyeste forskning på området. Derimod kan det som hidtil anbefales at spise fisk, som en del af en sund og hjertevenlig kost.

• Er rødvin sundt for hjertet?

I mange år har vi hørt devisen om, at ”rødvin er godt for hjertet”, men er det nu også den fulde sandhed? Noget tyder på, at der kunne være en beskyttende virkning af hjerte-kar-sygdom ved et lille til moderat alkoholindtag. Skal vi derfor anbefale et dagligt glas vin til hjertepatienter for sundhedens skyld?

• Kødets rolle og risiko for hjerte-kar-sygdom

Hvad ved vi om kødets indvirkning på hjerte-kar-sygdom? Få svar på hvilken rolle kød spiller i danskernes kost, den nyeste evidens om sammenhængen mellem forskellige kødtyper og hjerte-kar-sygdom og Hjerteforeningens anbefalinger for kødindtag.

• Nyt studie: Forstyrrelser i tarmmikrobiomet kobles til åreforkalkning

Patienter med hjerte-kar-sygdom har en betydelig ubalance i tarmens milliarder af bakterier, viser et nyt studie. Balancen kan genoprettes ved at spise hjertesundt.

• Ny viden: Nordisk kost og hjerte-kar-sygdomme

Nordisk kost ser ud til at kunne mindske risikoen for hjertekarsygdomme. Men hvad er nordisk kost – taler vi om frikadeller eller Michelin-mad fra Restaurant Noma? Få den nyeste viden på området i dette interview med adjungeret professor Kjeld Hermansen.