GIV LIV

Hjerteforeningens arbejde

• På de sociale medier eksponeres unge for føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker

Danske børn og unge eksponeres i udpræget grad for markedsføring af føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker på sociale medier. Det indikerer en stor ny kortlægning gennemført af Hjerteforeningen. Kortlægningen er den første af sin slags i en dansk kontekst.

• Den farvede streg på hospitalsgulvet burde føre hele vejen hjem til patientens dagligstue

Forsker og forebyggelsesekspert peger på, at rehabiliteringen har pressede vilkår i Danmark, og at vores viden om, hvor vi skal sætte ind, er afgørende for de løsninger, som vi skal skabe.

• Hjerteforeningen og TrygFonden vil have flere danskere ud og bevæge sig

Hjerteforeningen og TrygFonden har netop indgået partnerskabet KOM MED, hvor de med forskellige aktiviteter vil hjælpe flere danskere, der ikke bevæger sig nok, til at bevæge sig bare lidt mere. Håbet er at bidrage til, at flere kan få skabt et sundere liv med højere livskvalitet.

• Hjertepatienter har udfordringer med at vende tilbage til arbejdet

Mange hjertepatienter – især hjertesvigtpatienter – har svært ved at vende godt og stabilt tilbage til arbejdet. For at lykkes kræver det en større indsats, der har fokus på den del af rehabiliteringen, der drejer sig om hjertepatienternes tilknytning til arbejdsmarkedet. Det konkluderer ny forskning.

• Digital markedsføring påvirker børn og unges fødevarevalg

Når børn og unge møder digital markedsføring af fødevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker får de en større præference for produkterne og deres indtag af dem øges. Det viser ny gennemgang af den videnskabelige evidens på området.

• Hjertelinjen akkrediteret af RådgivningsDanmark

Hjertelinjen, som er Hjerteforeningens telefon- og videorådgivning, fik ved en lille sammenkomst torsdag overrakt et certifikat med akkrediteringen af RådgivningsDanmark.

• Børnehjertelinjens kvalitet er i top, men for få ringer ind

Brugerne af Børnehjertelinjen er yderst tilfredse med kvaliteten, men for få ringer ind, så i det næste års tid skal vi ud og markedsføre os endnu mere til vores målgruppe. Det siger seniorprojektleder i Hjerteforeningen, Rikke Morthorst, som kommentar til resultaterne af den første evaluering, der netop er gennemført.

• Nyt screeningsværktøj kan skabe bedre dialog om angst og depression

Valideringen af et nyt screeningsværktøj kan bane vejen for at opdage langt flere hjertepatienter med symptomer på angst og depression, fordi det bliver nemmere at tale om det, der er svært.

• Vigtigt at få hjertebørnenes stemme med

Når Hjerteforeningen udvikler indsatser til hjertebørn og deres familier, er det vigtigt også at få børnenes perspektiv med. Her kan du læse om nogle af resultaterne fra en forundersøgelse om hjertebørns og forældres udfordringer og behov i familielivet med et hjertebarn.

• Pårørende trives dårligere end patienterne

Over halvdelen af de pårørende til hjertesyge trives langt dårligere end hjertepatienterne selv, ifølge en ny undersøgelse fra Hjerteforeningen.