Ny guide til systematisk opsporing af angst og depression hos hjertepatienter

I Sundhedsstyrelsens retningslinjer for hjerterehabilitering anbefales det, at patienterne screenes for angst og depression, men det sker langt fra i alle rehabiliteringsenheder. En ny guide kan hjælpe og inspirere sundhedsprofessionelle til at implementere systematisk screening.

NSAID-præparater giver overrisiko for hjertestop

Et nyt studie af knap 29.000 tilfælde af hjertestop viser, at NSAID-præparater som ibuprofen og diclofenac medfører øget risiko for hjertestop. Forsker anbefaler at omgå brugen af NSAID med større forsigtighed. Få anbefalinger til rådgivning og brug.

Rødt kød øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme

Et højt indtag af rødt kød og forarbejdet kød medvirker til en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, diabetes og en række kræftformer, slår svensk oversigtsartikel fast. At begrænse kødindtaget til 500 gram om ugen, i tråd med de officielle anbefalinger, er fint, vurderer dansk forsker. Få Hjerteforeningens anbefalinger vedr. kødindtag.

Sociale relationer i forebyggelsen

Forskning viser, at vores relationer har lige så stor betydning for vores levealder som rygning og alkohol, og faktisk endnu større betydning end både fedme og inaktivite. Hjerteforeningen stillede midt i maj skarpt på betydningen af sociale relationer på netværkskonferencen ”Mennesker trenger mennesker”: Hvordan bringer vi sociale relationer ind i forebyggelsen? Se film fra konferencen her.

SOS til pårørende

Pårørende til alvorligt syge bliver ofte overset, selv om sygdommen også rammer dem. Siden 2012 har Sundhedsstyrelsen ellers anbefalet, at der også bliver taget hånd om pårørendes behov. I Aarhus Kommune har man taget anbefalingerne alvorligt. Se med her hvorfor og hvordan.

Nyhedsbrev om aktiviteter for hjertebarnsfamilier

Hjerteforeningen lancerede i marts 2017 et nyhedsbrev for at informere relevant hospitalspersonale om aktiviteter for hjertebarnsfamilier. Således kan du informere patienter og pårørende om relevante støtteaktiviteter. Læs mere og tilmeld dig nyhedsbrevet.

Hjerteforeningen vil skabe mere værdi i patientkommunikationen

Kommunikationen til patienter og pårørende skal være så god som muligt. Derfor vil Hjerteforeningen nu igangsætte en større analyse af sine foldere, som hjertepatienter og pårørende f.eks. finder på hospitaler og hos lægen.

Når hjertet bliver delvist lammet af stress

Cirka 30 gange om året bliver en patient indlagt i Danmark med et hjerte, der er delvist lammet som reaktion på en voldsom følelsesmæssig påvirkning. Læge Thomas Emil Christensen fra Rigshospitalet fortæller her om sygdommen, der vidner om, at psykisk og fysisk sundhed hænger sammen.