ikon_bidragicon_emailikon_hjerteSlice 1Shapeicon_twitterikon_frivilligicon_opskrifter

Hjerte-kar-sygdom medfører øget risiko for angst og depression

Undersøgelser blandt patienter med iskæmisk hjertesygdom viser at forekomsten af depression er mere end tre gange så høj sammenlignet med den raske befolkning. Derfor er det vigtigt, at sundhedsvæsenet har blik for at finde og hjælpe disse patienter, påpeger psykolog i Hjerteforeningen, Anne Hvarregaard Mose i denne video.

Risiko for hjertesvigt ved brug af NSAID-præparater

Ny forskning: Det har længe været kendt, at NSAID-præparater er forbundet med en øget risiko for hjertesvigt. Nu har en gruppe europæiske forskere i en stor undersøgelse kortlagt risikoen ved de enkelte lægemidler i forhold til dosis.

Sæt præg på Hjerteforeningens Sundhedskonference

Vi er i fuld gang med at sammensætte et spændende program for Hjerteforeningens årlige sundhedskonference, som i år afholdes d. 20. september i Odense. I den forbindelse har vi brug for dine ideer og forslag til gode oplægsholdere eller interessante emner.

Vegetabilsk protein giver større mæthedsfornemmelse

Ny forskning: Et måltid med vegetabilsk protein baseret på bælgfrugter som bønner og ærter mætter bedre, end måltider baseret på animalsk protein fra svine- og kalvekød. Det viser et studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Nyt overblik over behandling af søvnapnø hos patienter med hjertesvigt

To artikler gør status over tilgængelig viden om behandling af patienter med hjertesvigt og søvnapnø. Artiklerne kommer, efter et overraskende studie viste markant overdødelighed, når patienter med central søvnapnø blev tilbudt ASV (Adaptiv ServoVentilation).

Kom til fagligt netværksmøde

Som noget nyt inviteres medlemmer af Hjerteforeningens Faglige Netværk til gratis netværksmøder . Læs mere og tilmeld dig med det samme.

Rehabilitering i hjemmet er lige så effektivt som rehabilitering i center

Ny forskning: Evidensbaseret rehabilitering af hjertepatienter i hjemmet er lige så effektiv som central rehabilitering på et hospital eller i et træningscenter, viser videnskabelig analyse. Mere hjemmebaseret rehabilitering kan øge deltagelsen, mener postdoc Lars Tang

Nødder og olie forebygger hjertesygdom hos risikogrupper

Det forebygger hjertesygdom at spise 30 gram nødder eller indtage en kop koldpresset jomfruolivenolie om dagen, hvis man er i højrisiko for hjerte-kar-sygdom, men endnu ikke har en diagnose. Steen Stender fortæller om forskningen.

Ny forskning i rehabilitering af hjerteklapopererede

Der findes god evidens for effekten af rehabilitering efter blodprop i hjertet, bypassoperation og hjertesvigt. Men på verdensplan er der kun lavet få undersøgelser af rehabilitering af hjerteklapopererede. Dansk forskning har taget fat på emnet.