Hjertepatienter bør få blodfortyndende medicin

Ny forskning: Nyt studie fra Hjertemedicinsk Afdeling på Herlev og Gentofte Hospital viser, at flere patienter med hjerteflimmer siden 2010 er sat i blodfortyndende behandling og derfor med større sandsynlighed undgår blodpropper i hjernen.

En sund livsstil er afgørende for at holde hjerte-kar-sygdom på afstand

Ny forskning: Personer med høj genetisk risiko for at udvikle en hjerte-kar-sygdom, men som lever et sundt liv, har kun halv så stor risiko for at blive syge i forhold til tilsvarende personer med usund livsstil. Det viser et nyt, stort svensk-amerikansk forskningsstudie.

Døende hjertepatienter får ikke hjælp nok

Patienter med fremskreden hjertesygdom lever deres sidste tid med smerter og angst. Derfor bør palliation være naturlig del af den kardiologiske indsats over for døende patienter. Hør opfordringerne fra overlæge Vibeke Brogaard Hansen og Dansk Cardiologisk Selskab.

Patienter, opereret for en rift på hovedpulsåren, har glæde af motion

Ny forskning: Hidtil har man anbefalet patienter at være tilbageholdende med fysisk aktivitet, efter de har været opereret for en rift ind i den øverste del af aorta. Et studie fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet viser, at anbefalingerne måske bør justeres.

Hjerte-kar-sygdom medfører øget risiko for angst og depression

Undersøgelser blandt patienter med iskæmisk hjertesygdom viser at forekomsten af depression er mere end tre gange så høj sammenlignet med den raske befolkning. Derfor er det vigtigt, at sundhedsvæsenet har blik for at finde og hjælpe disse patienter, påpeger psykolog i Hjerteforeningen, Anne Hvarregaard Mose i denne video.

Risiko for hjertesvigt ved brug af NSAID-præparater

Ny forskning: Det har længe været kendt, at NSAID-præparater er forbundet med en øget risiko for hjertesvigt. Nu har en gruppe europæiske forskere i en stor undersøgelse kortlagt risikoen ved de enkelte lægemidler i forhold til dosis.

Sæt præg på Hjerteforeningens Sundhedskonference

Vi er i fuld gang med at sammensætte et spændende program for Hjerteforeningens årlige sundhedskonference, som i år afholdes d. 20. september i Odense. I den forbindelse har vi brug for dine ideer og forslag til gode oplægsholdere eller interessante emner.

Vegetabilsk protein giver større mæthedsfornemmelse

Ny forskning: Et måltid med vegetabilsk protein baseret på bælgfrugter som bønner og ærter mætter bedre, end måltider baseret på animalsk protein fra svine- og kalvekød. Det viser et studie fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Nyt overblik over behandling af søvnapnø hos patienter med hjertesvigt

To artikler gør status over tilgængelig viden om behandling af patienter med hjertesvigt og søvnapnø. Artiklerne kommer, efter et overraskende studie viste markant overdødelighed, når patienter med central søvnapnø blev tilbudt ASV (Adaptiv ServoVentilation).