Sårbare hjertepatienter i Nordjylland får ekstra støtte

Et pilotprojekt mellem Hjerteforeningen og en række hospitaler og kommuner i Nordjylland er målrettet særligt sårbare hjertepatienter, der har brug for mere støtte til at tackle deres livssituation, når de bliver udskrevet fra hospitalet.

Motion for Hjertet

Igennem de senere år, er der kommet flere og flere motionstilbud til mennesker som lever med hjertesygdomme. Hjerteforeningen har derfor taget initiativ til at samle både træningstilbud og events med fokus på fysisk aktivitet, hvor der også er adgang til Lokalforeningernes motionskalender.

Iskæmisk hjertesygdom – kan overvægt være en fordel?

Hvad er op og ned i debatten om sammen-hængen mellem fedme, hjertesygdomme og dødelighed? Det har læge og ph.d. Aziza Azimi fra Hjertemedicinsk Afdeling på Hvidovre Hospital kigget nærmere på i et nyt, dansk registerstudie. Hør resultaterne.

Patienter med brystsmerter skal undersøges yderligere

Patienter med troponinværdier i normalområdet risikerer at blive erklæret raske selvom de burde undersøges for en hjertesygdom. Et målbart niveau af højsensitivt troponin T i blodet, er ensbetydende med, at patienten har en forhøjet risiko for at dø eller for at have en hjertesygdom.

Test af hjertepatienter i kommunal rehabilitering

Guldstandarden, den symptomlimiterede arbejdstest, er ikke mulig at bruge i kommunal rehabilitering på grund af manglende lægefaglig ekspertise. Andre og mindre avancerede tests må benyttes til at vurdere kondition og funktionsniveau hos hjertepatienter.

Slå Tobakken

Hvert år dør ca. 13.600 danskere af rygning. 6.000 af dem som følge af hjerte-kar-sygdomme. Man ved, at socialt og økonomisk dårligt stillede borgere ryger mere og ofte har sværere ved at stoppe med at ryge. I Kolding Kommune er det lykkedes at nå denne gruppe. Her fortæller sundhedskoordinator Birgitte Buhl Nielsen, hvorfor kommunens gratis tilbud virker.

Behov for at gentænke rehabilitering af hjerteklap-opererede

Den almindelige fortælling om hjerteklap-operation er, at patienterne bliver ’fikset’. Men måske skal fortællingen skrives om, og rehabiliteringen gentænkes med fokus på tidlig medicinsk opfølgning og større opmærksomhed på psykologiske forhold, påpeger en analyse.

En god samtale om den sidste tid

Når behandlingsmulighederne er udtømte, bør vi som sundhedsprofessionelle tage en samtale med hjertepatienten og de pårørende om deres behov for lindring og støtte i den tid, der er tilbage. Det mener specialeansvarlig sygeplejerske Elin Fredsted Petersen fra hjertemedicinsk afdeling på Vejle Sygehus. I denne video deler hun afdelingens erfaringer med palliative samtaler.