En god samtale om den sidste tid

Når behandlingsmulighederne er udtømte, bør vi som sundhedsprofessionelle tage en samtale med hjertepatienten og de pårørende om deres behov for lindring og støtte i den tid, der er tilbage. Det mener specialeansvarlig sygeplejerske Elin Fredsted Petersen fra hjertemedicinsk afdeling på Vejle Sygehus. I denne video deler hun afdelingens erfaringer med palliative samtaler.

Nudging: Chokoladen skal være besværlig at få fat i

Nudging er et ekstra lag, som diætisten kan lægge oveni sin kostvejledning for at hjælpe patienten til at ændre adfærd i sundere retning. I denne artikel får du Hjerteforeningens diætist Lotte Juuls Madsens anbefalinger til, hvordan du kan bruge nudging i din diætvejledning.

Åreforsnævringer i benene: Gangtræning er lige så godt som operation

Superviseret gangtræning er et godt alternativ til operation til ikke-akutte patienter, men tilbydes ikke systematisk. Træningen kan fungere enten som supplement eller alternativ til operation, så patienter kan undgå risiko for postoperative komplikationer og undgå lange ventetider til udredning på en specialafdeling.

Hjerter på tværs – et vellykket samarbejde om rehabilitering

Aalborg Universitetshospital og Aalborg Sundhedscenter er lykkedes med at udvikle et sammenhængende rehabiliteringsforløb for hjertepatienter på tværs af sektorer. Tre ud af fire gennemfører nu alle 12 ugers rehabilitering. I denne video giver viceklinikchef, Elisabeth Birnbaum, og leder af sundhedscentret, Vibeke Kræmmergaard, de gode erfaringer videre.

De danske kostråd giver sunde tarmbakterier

Tarmbakterier har uden tvivl betydning for vores sundhed. Hjerteforeningen har spurgt professor og mikrobiolog Tine Rask Licht fra Fødevareinstituttet DTU, hvad vi egentlig ved om kostens betydning for en sund sammensætning af tarmbakterier. Læs hvorfor ufordøjelige fibre, masser af vand og varieret kost er nøglen til en sund sammensætning af tambakterier.

Temamøder om tobaksforebyggelse

Hjerteforeningen har i partnerskab med Røgfri fremtid og Dansk Selskab for Folkesundhed arrangeret en række temamøder med førende tobaksforsker Charlotta Pisinger. På de fire temamøder sætter Charlotta Pissinger forskellige tobaksrelaterede emner under luppen og opdaterer os med seneste viden på området. Find videooptagelser og slides fra temamøderne her.

Store fremskridt for børn med medfødte hjertesygdomme

Der er sket en enorm udvikling i behandlingen af børn med medfødte hjertesygdomme, og resultaterne bliver bedre år for år. I dag er 30 dages overlevelsen efter operation for medfødt hjertesygdom meget tæt på 100 procent, mens 10 års overlevelsen er steget fra 80 procent i 1976 til 93 procent i 2015. Det viser et studie fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet.

Information om relevante støttemuligheder for forældre til hjertebørn

Når forældre får et hjertebarn, er der forskellige støttemuligheder både under indlæggelse, i hjemmet og i forbindelse med lovligt fravær fra folkeskolen. Hjerteforeningen har udarbejdet 3 film, der fortæller om tabt arbejdsfortjeneste, merudgifter samt sygeundervisning. Se dem her.

Hjælp til hjertepatienter, der ikke er vant til motion

Motion kan være lige så vigtig for sundhed og velbefindende som medicin, når man er hjertepatient. Men hvis man ikke var vant til at motionere, før man blev syg, hvordan skal man så klare at komme i gang? Det giver fysioterapeut Martin Walsøe et bud på i denne video.