Test af hjertepatienter i kommunal rehabilitering

Guldstandarden, den symptomlimiterede arbejdstest, er ikke mulig at bruge i kommunal rehabilitering på grund af manglende lægefaglig ekspertise. Andre og mindre avancerede tests må benyttes til at vurdere kondition og funktionsniveau hos hjertepatienter.

Slå Tobakken

Hvert år dør ca. 13.600 danskere af rygning. 6.000 af dem som følge af hjerte-kar-sygdomme. Man ved, at socialt og økonomisk dårligt stillede borgere ryger mere og ofte har sværere ved at stoppe med at ryge. I Kolding Kommune er det lykkedes at nå denne gruppe. Her fortæller sundhedskoordinator Birgitte Buhl Nielsen, hvorfor kommunens gratis tilbud virker.

Behov for at gentænke rehabilitering af hjerteklap-opererede

Den almindelige fortælling om hjerteklap-operation er, at patienterne bliver ’fikset’. Men måske skal fortællingen skrives om, og rehabiliteringen gentænkes med fokus på tidlig medicinsk opfølgning og større opmærksomhed på psykologiske forhold, påpeger en analyse.

En god samtale om den sidste tid

Når behandlingsmulighederne er udtømte, bør vi som sundhedsprofessionelle tage en samtale med hjertepatienten og de pårørende om deres behov for lindring og støtte i den tid, der er tilbage. Det mener specialeansvarlig sygeplejerske Elin Fredsted Petersen fra hjertemedicinsk afdeling på Vejle Sygehus. I denne video deler hun afdelingens erfaringer med palliative samtaler.

Nudging: Chokoladen skal være besværlig at få fat i

Nudging er et ekstra lag, som diætisten kan lægge oveni sin kostvejledning for at hjælpe patienten til at ændre adfærd i sundere retning. I denne artikel får du Hjerteforeningens diætist Lotte Juuls Madsens anbefalinger til, hvordan du kan bruge nudging i din diætvejledning.

Åreforsnævringer i benene: Gangtræning er lige så godt som operation

Superviseret gangtræning er et godt alternativ til operation til ikke-akutte patienter, men tilbydes ikke systematisk. Træningen kan fungere enten som supplement eller alternativ til operation, så patienter kan undgå risiko for postoperative komplikationer og undgå lange ventetider til udredning på en specialafdeling.

Hjerter på tværs – et vellykket samarbejde om rehabilitering

Aalborg Universitetshospital og Aalborg Sundhedscenter er lykkedes med at udvikle et sammenhængende rehabiliteringsforløb for hjertepatienter på tværs af sektorer. Tre ud af fire gennemfører nu alle 12 ugers rehabilitering. I denne video giver viceklinikchef, Elisabeth Birnbaum, og leder af sundhedscentret, Vibeke Kræmmergaard, de gode erfaringer videre.