GIV LIV – Gratis uddannelse som instruktør i genoplivning

Er du interesseret i en gratis uddannelse som certificeret instruktør i genoplivning? Og vil du være med til at sikre, at langt flere danskere overlever efter hjertestop udenfor hospital? Så læs mere her

Nyt nyhedsbrev om aktiviteter for hjertebørn og deres pårørende

Læs det nyeste nyhedsbrev om aktiviteter for hjertebørn og deres pårørende. Nyhedsbrevets formål er at informere relevant personale og frivillige forældre om aktiviteter for hjertebarnsfamilier, således at personalet kan videregive information om disse arrangementer og aktiviteter til hjertebørn, hjerteunge og deres familier.

Holdningspapir om bedre livskvalitet i den sidste tid

I dag har mange terminale hjertepatienter ikke tilstrækkelig adgang til samme støttende og lindrende indsats, som for eksempel kræftpatienter med kort restlevetid. I et nyt holdningspapir beskriver Dansk Cardiologisk Selskab, hvordan indsatsen bør organiseres lokalt og kommer med forslag til forbedret pleje og behandling. Læs mere og få gode råd til gode palliative forløb.

Hjerteforeningen søger fagfrivillige diætister

Er du klinisk diætist med lyst til frivilligt arbejde? Så er det måske dig vi søger til undervisning af kvinder med anden etnisk baggrund i hjertesund mad. Vi søger undervisere i Herning, Helsingør og Aarhus. Tryk og læs mere.

Ny guide til systematisk opsporing af angst og depression hos hjertepatienter

I Sundhedsstyrelsens retningslinjer for hjerterehabilitering anbefales det, at patienterne screenes for angst og depression, men det sker langt fra i alle rehabiliteringsenheder. En ny guide kan hjælpe og inspirere sundhedsprofessionelle til at implementere systematisk screening.

NSAID-præparater giver overrisiko for hjertestop

Et nyt studie af knap 29.000 tilfælde af hjertestop viser, at NSAID-præparater som ibuprofen og diclofenac medfører øget risiko for hjertestop. Forsker anbefaler at omgå brugen af NSAID med større forsigtighed. Få anbefalinger til rådgivning og brug.

Rødt kød øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme

Et højt indtag af rødt kød og forarbejdet kød medvirker til en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, diabetes og en række kræftformer, slår svensk oversigtsartikel fast. At begrænse kødindtaget til 500 gram om ugen, i tråd med de officielle anbefalinger, er fint, vurderer dansk forsker. Få Hjerteforeningens anbefalinger vedr. kødindtag.

Sociale relationer i forebyggelsen

Forskning viser, at vores relationer har lige så stor betydning for vores levealder som rygning og alkohol, og faktisk endnu større betydning end både fedme og inaktivite. Hjerteforeningen stillede midt i maj skarpt på betydningen af sociale relationer på netværkskonferencen ”Mennesker trenger mennesker”: Hvordan bringer vi sociale relationer ind i forebyggelsen? Se film fra konferencen her.