Temamøder om tobaksforebyggelse

Hjerteforeningen har i partnerskab med Røgfri fremtid og Dansk Selskab for Folkesundhed arrangeret en række temamøder med førende tobaksforsker Charlotta Pisinger. På de fire temamøder sætter Charlotta Pissinger forskellige tobaksrelaterede emner under luppen og opdaterer os med seneste viden på området. Find videooptagelser og slides fra temamøderne her.

Store fremskridt for børn med medfødte hjertesygdomme

Der er sket en enorm udvikling i behandlingen af børn med medfødte hjertesygdomme, og resultaterne bliver bedre år for år. I dag er 30 dages overlevelsen efter operation for medfødt hjertesygdom meget tæt på 100 procent, mens 10 års overlevelsen er steget fra 80 procent i 1976 til 93 procent i 2015. Det viser et studie fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet.

Information om relevante støttemuligheder for forældre til hjertebørn

Når forældre får et hjertebarn, er der forskellige støttemuligheder både under indlæggelse, i hjemmet og i forbindelse med lovligt fravær fra folkeskolen. Hjerteforeningen har udarbejdet 3 film, der fortæller om tabt arbejdsfortjeneste, merudgifter samt sygeundervisning. Se dem her.

Hjælp til hjertepatienter, der ikke er vant til motion

Motion kan være lige så vigtig for sundhed og velbefindende som medicin, når man er hjertepatient. Men hvis man ikke var vant til at motionere, før man blev syg, hvordan skal man så klare at komme i gang? Det giver fysioterapeut Martin Walsøe et bud på i denne video.

Mættet fedt – en hjørnesten i forebyggelse af hjerte-kar-sygdom

Siden 1960 har anbefalingen om at reducere indtaget af mættet fedt været anbefalet internationalt. De senere år er der dog sået tvivl om evidensen bag disse anbefalinger. Adskillige systematiske reviews og meta-analyser har undersøgt evidensen. Hjerteforeningen følger nøje med i forskningen på området.

Bypass: Prognosen for at overleve i mange år er god

Efter en veloverstået operation, har bypassopererede tæt på samme sandsynlighed for at leve videre som den almene befolkning, men otte til ti år efter operationen stiger dødeligheden for de bypassopererede.

Angst hos patienter kan blokere for nødvendig læring om sygdommen

Bekymring og angst kan fylde så meget hos patienter med hjertesvigt, at de kan have svært ved at modtage læring om, hvordan de skal håndtere hverdagen med sygdom og hjertemedicin. Få her fire gode råd til hvordan du kan støtte patientens læring.

Velbehandlede diabetikere har mindre risiko for hjertedød

Risikoen for at dø før tid er 50 til 60 procent større for diabetikere end for befolkningen generelt. Det gode budskab er, at intensiv, multifaktoriel behandling af diabetikere giver gode resultater, både når det gælder forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdom, fortæller professor og forskningsleder på Steno Diabetes Center Peter Rossing i denne video.