Mættet fedt – en hjørnesten i forebyggelse af hjerte-kar-sygdom

Siden 1960 har anbefalingen om at reducere indtaget af mættet fedt været anbefalet internationalt. De senere år er der dog sået tvivl om evidensen bag disse anbefalinger. Adskillige systematiske reviews og meta-analyser har undersøgt evidensen. Hjerteforeningen følger nøje med i forskningen på området.

Bypass: Prognosen for at overleve i mange år er god

Efter en veloverstået operation, har bypassopererede tæt på samme sandsynlighed for at leve videre som den almene befolkning, men otte til ti år efter operationen stiger dødeligheden for de bypassopererede.

Angst hos patienter kan blokere for nødvendig læring om sygdommen

Bekymring og angst kan fylde så meget hos patienter med hjertesvigt, at de kan have svært ved at modtage læring om, hvordan de skal håndtere hverdagen med sygdom og hjertemedicin. Få her fire gode råd til hvordan du kan støtte patientens læring.

Velbehandlede diabetikere har mindre risiko for hjertedød

Risikoen for at dø før tid er 50 til 60 procent større for diabetikere end for befolkningen generelt. Det gode budskab er, at intensiv, multifaktoriel behandling af diabetikere giver gode resultater, både når det gælder forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdom, fortæller professor og forskningsleder på Steno Diabetes Center Peter Rossing i denne video.

GIV LIV – Gratis uddannelse som instruktør i genoplivning

Er du interesseret i en gratis uddannelse som certificeret instruktør i genoplivning? Og vil du være med til at sikre, at langt flere danskere overlever efter hjertestop udenfor hospital? Så læs mere her

Nyt nyhedsbrev om aktiviteter for hjertebørn og deres pårørende

Læs det nyeste nyhedsbrev om aktiviteter for hjertebørn og deres pårørende. Nyhedsbrevets formål er at informere relevant personale og frivillige forældre om aktiviteter for hjertebarnsfamilier, således at personalet kan videregive information om disse arrangementer og aktiviteter til hjertebørn, hjerteunge og deres familier.

Holdningspapir om bedre livskvalitet i den sidste tid

I dag har mange terminale hjertepatienter ikke tilstrækkelig adgang til samme støttende og lindrende indsats, som for eksempel kræftpatienter med kort restlevetid. I et nyt holdningspapir beskriver Dansk Cardiologisk Selskab, hvordan indsatsen bør organiseres lokalt og kommer med forslag til forbedret pleje og behandling. Læs mere og få gode råd til gode palliative forløb.

Ny guide til systematisk opsporing af angst og depression hos hjertepatienter

I Sundhedsstyrelsens retningslinjer for hjerterehabilitering anbefales det, at patienterne screenes for angst og depression, men det sker langt fra i alle rehabiliteringsenheder. En ny guide kan hjælpe og inspirere sundhedsprofessionelle til at implementere systematisk screening.