GIV LIV

Yoga kan give en positiv effekt hos patienter med atrieflimren

Yoga og andre mind-body-interventioner, der påvirker forholdet mellem krop og sind, kan lindre nogle psykiske og fysiske effekter i forbindelse med atrieflimren. Det viser et af de første videnskabelige litteraturstudier på området. En af forskerne bag, Signe Stelling Risom, kan dog ikke love, at det virker for alle.

Har du lyst til at blive medlem af Hjerteforeningens bestyrelse?

I forbindelse med Hjerteforeningens repræsentantskabsmøde 13. maj 2023, skal der vælges et nyt medlem ind i Hjerteforeningens bestyrelse. Derfor søger vi nu en efterfølger. Ansøgningsfrist den 18. november 2022.

Hjertelinjen akkrediteret af RådgivningsDanmark

Hjertelinjen, som er Hjerteforeningens telefon- og videorådgivning, fik ved en lille sammenkomst torsdag overrakt et certifikat med akkrediteringen af RådgivningsDanmark.

Børnehjertelinjens kvalitet er i top, men for få ringer ind

Brugerne af Børnehjertelinjen er yderst tilfredse med kvaliteten, men for få ringer ind, så i det næste års tid skal vi ud og markedsføre os endnu mere til vores målgruppe. Det siger seniorprojektleder i Hjerteforeningen, Rikke Morthorst, som kommentar til resultaterne af den første evaluering, der netop er gennemført.

Er rødvin sundt for hjertet?

I mange år har vi hørt devisen om, at ”rødvin er godt for hjertet”, men er det nu også den fulde sandhed? Noget tyder på, at der kunne være en beskyttende virkning af hjerte-kar-sygdom ved et lille til moderat alkoholindtag. Skal vi derfor anbefale et dagligt glas vin til hjertepatienter for sundhedens skyld?

Kødets rolle og risiko for hjerte-kar-sygdom

Hvad ved vi om kødets indvirkning på hjerte-kar-sygdom? Få svar på hvilken rolle kød spiller i danskernes kost, den nyeste evidens om sammenhængen mellem forskellige kødtyper og hjerte-kar-sygdom og Hjerteforeningens anbefalinger for kødindtag.