Når hjertet bliver delvist lammet af stress

Cirka 30 gange om året bliver en patient indlagt i Danmark med et hjerte, der er delvist lammet som reaktion på en voldsom følelsesmæssig påvirkning. Læge Thomas Emil Christensen fra Rigshospitalet fortæller her om sygdommen, der vidner om, at psykisk og fysisk sundhed hænger sammen.

Rehabilitering har også effekt efter kateterbaseret hjerteklapoperation

Ny forskning: Rehabilitering gavner patienter, der har fået ny hjerteklap på grund af forsnævret aortaklap, uanset om der er tale om en åben eller kateterbaseret operation, viser ny meta-analyse. Rehabilitering efter kateterbaseret operation bør styrkes i Danmark, mener fysioterapeut og ph.d. Barbara Brocki.

Ny forskning: Scanningsbilleder kan være en ’eye opener’

Når patienter med begyndende forkalkning af deres kranspulsårer i forbindelse med en motiverende sundhedssamtale præsenteres for scanningsbilleder af deres hjerter, tyder forskningsresultater på, at patienterne i højere grad lykkes med at gennemføre livsstilsændringer.

Når hjertesygdommen er arvelig – om opsporing og forebyggelse

Mere end 20 hjertesygdomme er arvelige. Det betyder, at familiemedlemmer til den person, der først bliver syg, kan være i risiko for at blive ramt. I denne video fortæller overlæge og professor Henning Bundgaard om, hvordan man opsporer og forebygger arvelig sygdom hos pårørende.

Hjertepatienter bør få blodfortyndende medicin

Ny forskning: Nyt studie fra Hjertemedicinsk Afdeling på Herlev og Gentofte Hospital viser, at flere patienter med hjerteflimmer siden 2010 er sat i blodfortyndende behandling og derfor med større sandsynlighed undgår blodpropper i hjernen.

En sund livsstil er afgørende for at holde hjerte-kar-sygdom på afstand

Ny forskning: Personer med høj genetisk risiko for at udvikle en hjerte-kar-sygdom, men som lever et sundt liv, har kun halv så stor risiko for at blive syge i forhold til tilsvarende personer med usund livsstil. Det viser et nyt, stort svensk-amerikansk forskningsstudie.

Døende hjertepatienter får ikke hjælp nok

Patienter med fremskreden hjertesygdom lever deres sidste tid med smerter og angst. Derfor bør palliation være naturlig del af den kardiologiske indsats over for døende patienter. Hør opfordringerne fra overlæge Vibeke Brogaard Hansen og Dansk Cardiologisk Selskab.

Patienter, opereret for en rift på hovedpulsåren, har glæde af motion

Ny forskning: Hidtil har man anbefalet patienter at være tilbageholdende med fysisk aktivitet, efter de har været opereret for en rift ind i den øverste del af aorta. Et studie fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet viser, at anbefalingerne måske bør justeres.

Hjerte-kar-sygdom medfører øget risiko for angst og depression

Undersøgelser blandt patienter med iskæmisk hjertesygdom viser at forekomsten af depression er mere end tre gange så høj sammenlignet med den raske befolkning. Derfor er det vigtigt, at sundhedsvæsenet har blik for at finde og hjælpe disse patienter, påpeger psykolog i Hjerteforeningen, Anne Hvarregaard Mose i denne video.