Angst er en meget udbredt reaktion blandt mennesker, der har fået konstateret en hjerte-kar-sygdom. Det er ikke spor mærkeligt, fordi du jo med hjertesygdom på et tidspunkt faktisk har befundet dig i en mere eller mindre farlig situation.

Angst må derfor som udgangspunkt betragtes som en helt naturlig reaktion på hjerte-kar-sygdom.

Læs mere om almindelige reaktioner her:

Almindelige psykologiske reaktioner på hjerte-kar-sygdom

Giver din atrieflimren dig angst?

Så kan Hjerteforeningens eksperter måske hjælpe dig. Tilmeld dig her og få tilsendt brugbar viden, konkrete værktøjer og gode råd til at navigere i hverdagen med atrieflimren fra vores læger, diætister og psykologer. Det tager kun et øjeblik.

Vi lever alle sammen med en viden om, at livet ikke varer evigt. Tanken om, at vi kan mistet livet, kan give angst. Denne angst er et grundvilkår, som vi alle sammen må forsøge at leve med. Mange raske mennesker lever med det ved primært at skubbe tanken mest mulig fra sig. Men når du bliver ramt af alvorlig sygdom, bliver tanken om at livet ikke varer evigt meget mere nærværende for dig.

For det er som om, at det først for alvor er, når vi står i en farlig situation, at det bliver helt virkeligt for os, at livet kun er til låns. Den angst der så opstår, kan i værste fald føre til, at du ikke tør leve livet, mens du har det.

Men hvis du lærer dig at håndtere angsten – øver dig i at mestre den kunst, det er, at leve livet med bevidstheden om, at livet holder op på et tidspunkt – så har du lært dig noget værdifuldt. Noget, der har gjort dig klogere på dig selv, på andre og på livet.

Symptomer på hjerte-kar-sygdom og symptomer på angst kan være svære at skelne fra hinanden

Angst er en af vores helt basale overlevelsesmekanismer. Angsten sørger for, at vi holder øje med og undgår ting, der er farlige for os, og som basalt set truer vores overlevelse. Angst er et kropsligt og mentalt beredskab, vi er udstyret med fra naturens hånd. Når der er fare på færde, sætter angstberedskabet os i stand til at løbe hurtigt væk fra det, der truer os, eller at kæmpe og slås for at fjerne faren.

Typiske symptomer på angst er:

• Du har hjertebanken
  • Du ryster
  • Du sveder
  • Du bliver tør i munden
  • Du føler dig svimmel
  • Du får ”tunnelsyn”
  • Du har en følelse af uvirkelighed
  • Du er anspændt – har muskelspændinger
  • Du får åndenød

”Problemet” med ovenstående symptomer er, at det samtidig er lige præcis den slags symptomer, som du skal være særlig opmærksom på, når du har haft en hjerte-kar-sygdom – fordi det kan være symptomer på, at der igen er noget galt med dit hjerte. Så får du uventet sådanne symptomer, skal du selvfølgelig først og fremmest søge rådgivning hos en læge.

Men hvis det så viser sig, at symptomerne ikke er tegn på ny hjerte-kar-sygdom, kan de være tegn på angst.

At symptomer på hjerte-kar-sygdom og symptomer på angst kan være svære at skelne fra hinanden, kan føre til en rigtig ond cirkel:

Fysiske symptomer gør dig bange for, at der er noget galt med dit hjerte – og så stiger angsten – du får flere fysiske symptomer – du tror det er hjerteproblemer – du bliver endnu mere opmærksomhed på symptomer fra din krop – du får angst – din krop reagerer… osv. osv.

Du kan selv arbejde med at håndtere angsten ved at søge viden og ved at handle aktivt ved at udfordre angsten i små bidder. Men hvis det ikke hjælper tilstrækkeligt, og angsten går hen og bliver en daglig belastning, og/eller er en stopklods for at kunne føre en almindelig hverdag og en sund livsstil, skal du søge professionel hjælp.

Bekæmp angst med viden
Bekæmp angst med handling