Ny forskning peger på, at et tilskud af omega-3 fedtsyrer ikke kan forebygge hjerte-kar-sygdom, som tidligere antaget. Rådet fra eksperterne er, at du i stedet bruger dine penge på hjertesunde fødevarer som frugt, grønsager og fisk fremfor på de dyre fiskeoliekapsler

Omega-3 fedtsyrer er essentielle fedtsyrer, som din krop er afhængig af og ikke selv kan danne. Den skal tilføres gennem kosten. Et nyt omfattende studie fastslår dog at omega-3 fedtsyrer i form af kosttilskud ikke har nogen forebyggende effekt på hjerte-kar-sygdom. Kosttilskuddet kan hverken forebygge blodpropper eller åreforkalkning.

De livsnødvendige fedtsyrer findes i fisk og andre havdyr. I mange år har det også været muligt at få omega-3 fedtsyrer via kosttilskud – i daglig tale fiskeolietilskud eller fiskeoliekapsler. De er blandt de mest anvendte kosttilskud og naturlægemidler.

– Indenfor hjerteområdet har vi i rigtig mange år rådet hjertepatienter til at spise et dagligt tilskud af omega-3 fedtsyrer for at forebygge blodpropper. Men den nye forskning viser, at dette ingen effekt har. Fiskeolie har simpelthen ikke den forebyggende effekt, man hidtil har troet, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

På baggrund af de nye forskningsresultater konkluderer eksperterne, at tilskud i form af af omega-3 fedtsyrer ikke har nogen mærkbar effekt for hverken dødelig eller ikke-dødelige hjerte-kar-sygdomme. Heller ikke blandt patienter i bestemte undergrupper – herunder patienter med forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk eller diabetes, eller som tidligere har haft vaskulær sygdom – fandt forskerne, at et tilskud af omega-3 fedtsyrer havde nogen effekt. De ser derfor ingen anledning til at anbefale et omega-3 kosttilskud til at forebygge hjerte-kar-sygdomme hos hverken raske, hos høj-risiko patienter eller hos personer med kroniske hjertesygdomme.

– Jeg vil til hver en tid anbefale, at man får dækket behovet for omega-3-fedtsyrer via kosten ifølge de gældende anbefalinger. Fisk er en sund fødevare, som indeholder en masse gode næringsstoffer som proteiner, mineraler og D-vitamin, siger forskningschefen og fortsætter:

–  I Hjerteforeningen anbefaler vi derfor, at man i stedet bruger sine penge på hjertesunde fødevarer som fuldkorn, frugt, grønsager og fisk.

Studiet forholder sig kun til den forebyggende effekt i forhold til hjertesygdom, men der er stadig set en effekt i forhold til andre tilstande som fx leddegigt.

Du kan læse mere om de nye forskningsresultater her:

Læs mere om Hjerteforeningens anbefalinger omkring fiskeolie her

Læs mere om emnet på Hjerteforeningens Fagnet her