GIV LIV

Træningspakke 4

Programmet tager 15 minutter og indeholder opvarmning, øvelser med puls og styrke og udstrækning, tilrettelagt af  Hjerteforeningens fysioterapeut. Undervejs guider vi, så du nemt kan tilpasse øvelserne til dit fysiske niveau.

 

I dette program kommer vi igennem følgende øvelser:

 

  • Opvarmning

 

  • Sprællemænd
  • Cancan
  • Kravleplanke
  • Skyggeboksning
  • Frøhop
  • Burpees
  • Spark bagi

 

  • Udstrækning

 

Ude til højre finder du din hjertesunde kostplan, som er udviklet af Hjerteforeningens diætist. Kostplanen kan bruges som inspiration til at sammensætte en hjertesund kost og få mest mulig energi til træningen og i dagligdagen.

 

Neden for har vi samlet en række gode råd om træning fra Hjerteforeningens egne eksperter, så du kan blive klogere på vigtigheden af at varme kroppen op og strække grundigt ud efter din træning.

 

Vi ønsker dig en god træning.

Gode råd og øvelser

Drikkevarer og træning

Drik 1½ - 2 liter væske dagligt og mere når du træner. Drik vand i løbet af dagen, og undgå sukkerholdige drikke før og under træning da de kan give ubehag og ondt i maven.

opvarmning.jpg

Opvarmning - kom godt i gang!

Opvarmning er en central og vigtig del af din træning. Opvarmningen forbereder kroppen både fysisk og mentalt til den fysiske aktivitet, du skal i gang med.

 

udstraekning.jpg

Udstrækning - forebyg skader

Alle har gavn af gradvis nedkøling efter træning. Her sænkes
intensiteten langsomt, og hjerte og kredsløb tilpasses igen et lavere aktivitetsniveau og en lavere puls. 

Din guide til hjertesunde bælgfrugter  

 Danskerne spiser i gennemsnit kun cirka 5 g bælgfrugter dagligt. Men hvad er bælgfrugter? Få en guide fra Hjerteforeningens diætist. 

Ugens hjertesunde opskrifter

Torsk i fad med tomat og sorte bønner

Hjemmelavede fiskefrikadeller

Pitabrød med hummus, agurk og koriander