af Hjerteforeningen
d. 13. juni 2019

Det er kun betalende medlemmer af Hjerteforeningen (ikke prøvemedlemskaber), der kan søge støtte til forskning.

Bliv medlem af Hjerteforeningen.

Hvad støtter Hjerteforeningen

Hjerteforeningen støtter forskning inden for alle hjerte-kar-sygdomme. Kun forskning, som ligger inden for Hjerteforeningens formål, jf. hovedvedtægtens § 2, stk. 1, kan opnå støtte:

”§ 2, stk. 1 – at støtte videnskabelig forskning i hjerte-kar-sygdomme, deres årsager, forebyggelse og behandling”.

Støttede forskningsområder er bl.a.:

• Grundforskning
  • Eksperimentel forskning
  • Klinisk forskning
  • Epidemiologisk forskning
  • Forskning i primær og sekundær forebyggelse
  • Sygepleje- og sundhedstjenesteforskning
  • Adfærds- og kommunikationsforskning.

Hjerteforeningen støtter både den frie og brede forskning inden for hjerte-kar-sygdomme og forskning inden for bestemte fokusområder, som bliver annonceret om efteråret og hvor der gælder særlige krav. Fokusområder kan fx være forskning inden for bestemte sygdomme, patientgrupper eller behandlingsområder.

Læs mere om fokusområderne for 2019

Støtten bliver uddelt i form af:

1. Stipendier til individuelle forskere til et bestemt forskningsprojekt
  2. Støtte til aflønning og/eller drift af et bestemt projekt.

Bevillingerne må også anvendes til ophold på en udenlandsk forskningsinstitution. Forskeren skal i det tilfælde fortsat være ansat på en dansk forskningsinstitution.

Vær opmærksom på følgende: det er kun muligt at modtage én bevilling per forskningsprojekt per ansøgningsrunde. Det betyder, at Hjerteforeningen i et givent år kun modtager én ansøgning per forskningsprojekt, dvs. en stipendieansøgning eller en projektansøgning om midler til fri forskning eller en ansøgning om midler inden for et udvalgt fokusområde.

1. Stipendier

Stipendiebevillinger dækker kun løn og evt. udgifter til kongresdeltagelse. Vær opmærksom på at du i en stipendieansøgning skal søge om lønmidler. Stipendieansøgninger, hvor der kun søges støtte til kongresdeltagelse og/eller drift af forskningsprojektet, vil ikke blive behandlet.

Stipendier følger de gældende overenskomstmæssige lønninger. Hjerteforeningen dækker grundløn, et kvalifikationstillæg eller kandidattillæg (afhænger af, hvor du er i videreuddannelsen), pension og feriepenge. Øvrige tillæg må dækkes fra anden side.

Du kan søge om støtte til deltagelse i én kongres for hvert år, du søger løn til. Det skal være stipendiemodtageren som deltager i kongressen og som fremlægger resultaterne af det støttede forskningsprojekt. Du kan anvende støtten til kongresgebyr, hotelophold og transportudgifter på ud- og hjem-rejsedage med fly og offentlige transportmidler. Hjerteforeningen støtter ikke kongresdeltagelse, hvis du er inviteret/finansieret af medicinal- eller medico-industrien.

Der bevilges ikke flere midler, end der er søgt om i ansøgningen. Vær desuden opmærksom på at udgiftsposter i det endelige regnskab ikke må afvige væsentligt fra de oprindeligt søgte poster i ansøgningens budget. Derfor bør budgettet udarbejdes med omhu.

Seniorforskere kan søge et scholarstipendium til en unavngiven kandidat- eller bachelorstuderende. For alle andre stipendieansøgninger er det den studerende eller post.doc., der udfører forskningsprojektet, der søger.

Du kan søge følgende stipendier:

• Skolarstipendier
  • Ph.d.-stipendier
  • Post.doc.-stipendier
  • Deltids post.doc.-stipendier

Skolarstipendier
Kan søges af eller til en kandidat- og bachelorstuderende mhp. at gennemføre et fuldtids studie-/forskningsophold ved en dansk eller udenlandsk forskningsinstitution. Stipendiet kan ikke søges til opgaver i studieforløbet (specialeopgaver). Beløbet er 120.000 kr. årligt (12 måneder) plus evt. omkostninger i forbindelse med deltagelse i én kongres.

Ph.d.-stipendier
Aflønning sker efter satser, som beskrevet ovenfor. Ph.d.-studiet har som regel en varighed på 3 år. Du søger i reglen støtte for alle 36 måneder, men du kan også søge støtte til kortere varighed, hvis du allerede har fået bevilget midler fra anden side.

Post.doc.-stipendier
Du kan søge et post.doc.-stipendie efter opnåelse af ph.d.-graden eller i slutningen af ph.d.-studiet, til forskningsopgaver i op til 3 år ved en dansk eller udenlandsk forskningsinstitution. I tilfælde hvor du ikke har opnået ph.d.-graden på ansøgningstidspunktet, skal du i ansøgningen redegøre for, hvornår du forventer at graden opnås og vedlægge dokumentation i form af erklæring fra hovedvejleder, institution eller ph.d.-skolen. Aflønning sker efter satser, som beskrevet ovenfor.

Deltids post.doc.-stipendier
Formålet med deltidsbevillinger er at give ansøgere med en lægevidenskabelig kandidatgrad mulighed for at kombinere forskning og klinisk arbejde, men du kan også søge med en anden uddannelsesbaggrund. Du kan søge støtte til en kombinationsstilling i op til 3 år. Deltiden kan dække 20-50% af arbejdstiden. Bevillingen dækker løn, efter satser som beskrevet ovenfor, i perioden, hvor arbejdet alene er forskningsrelateret. Opdeling af tiden mellem videnskabeligt og klinisk arbejde, afhænger af projekttype og øvrige arbejdsforhold. Ansøgningen skal indeholde en præcis beskrivelse af den valgte fordelingsnøgle, ledsaget af en udtalelse fra afdelingens/instituttets ledelse, hvor det fremgår, at tilladelsen til en kombinationsstilling er bevilget. Fordelingsnøglen skal også beskrives under budgetforklaringen. Reglerne for fuldtids post.doc-stipendier, som beskrevet ovenfor, gælder også deltidsbevillingerne.

2. Projekter

For projekter gælder følgende:

• Projektstøtte kan inkludere løn- og driftsmidler.
  • Du kan kun søge en projektbevilling, hvis du er seniorforsker eller post.doc. Det betyder at du som udgangspunkt skal have lavet et ph.d.-studie. Ansøgninger som ikke opfylder kravet vil ikke blive behandlet.
  • Et projekt kan normalt ikke opnå højere støtte end 3 mio. kr. per ansøgningsrunde.
  • Bevillingen kan både anvendes til drift og VIP-løn tilknyttet forskningsprojektet. Lønmidler kan søges til både navngivne og unavngivne medarbejdere. Vær opmærksom at for at der kan indgå ph.d.-løn i en projektbevilling, skal du godtgøre hvordan projektet kan føre til en ph.d.-afhandling, dvs. hvordan danner projektet ramme om et ph.d.-forløb, hvad er den pågældende ph.d.-studerendes rolle, hvordan vil de genererede data resultere i en ph.d. og inden for hvilken tidsramme. Driftsmidler kan f.eks. være TAP-løn (Statistisk bistand, Laborant-, sygeplejerske- og sekretærhjælp), apparatur (dog ikke IT-udstyr, computere og almindelig forekommende software), utensilier og kongresdeltagelse. Du kan søge maksimum 20.000 kr. til kongresdeltagelse per projektår, du søger om støtte til. Midlerne kan bruges til kongresdeltagere som fremlægger resultater af det støttede forskningsprojekt. Du kan anvende støtten til kongresgebyr, hotelophold og transportudgifter på ud- og hjem-rejsedage med fly og offentlige transportmidler. Hjerteforeningen støtter ikke kongresdeltagere, som er inviteret/finansieret af medicinal- eller medico-industrien.
  • Der bevilges ikke flere midler, end der er søgt om i ansøgningen. Vær opmærksom på at udgiftsposter i det endelige regnskab ikke må afvige væsentligt fra de oprindeligt søgte poster i ansøgningens budget. Derfor bør budgettet udarbejdes med omhu.
  • Hvis ansøgningen opnår delvis finansiering ift. det ansøgte beløb, kan du frit anvende bevillingen til de poster, du har søgt Hjerteforeningen, som er mest relevante ift. det samlede projekt.

Hvad støtter Hjerteforeningen ikke

Hjerteforeningen støtter ikke forskning uden for hjerte-kar-området.

Hjerteforeningen giver heller ikke støtte til:

• IT-udstyr, computere og almindelig forekommende software.
  • administrationsgebyrer eller andre typer af “overheads” i statslige, regionale eller kommunale institutioner, hvilke inkluderer ph.d.-afgifter og publikationsgebyrer. Du kan dog, i en projektbevilling, søge støtte til gebyrer til videnskabelige Open Access tidsskrifter.
  • kongresdeltagere, som er inviteret/finansieret af medicinal- eller medico-industrien.

Hvem støtter Hjerteforeningen

Du skal være ansat på en dansk forskningsinstitution for at modtage støtte fra Hjerteforeningen.

De forskellige bevillingstyper har forskellige krav til, hvilken forskerstilling du skal have som ansøger (se ovenfor).

Forskning Hjerteforeningen tidligere har støttet

Her finder du en oversigt over de forskningsprojekter, Hjerteforeningen har støttet i 2017, 2018 og 2019.

Frist for ansøgninger

Du kan søge støtte til forskning fra Hjerteforeningen én gang om året. Ansøgningsfristen ligger hvert år i slutningen af marts.

Næste ansøgningsfrist er 30. marts 2020 kl. 14.00. Ansøgningsrunden åbnes den 2. marts 2020.

Hjerteforeningens mål for forskningsstøtte

Hjerteforeningen støtter forskning inden for hjerte-kar-sygdom. Foreningens mål for forskningsstøtten er:

• At støtte forskning med fokus på det patientnære i forebyggelse, forståelse, diagnose og behandling af hjerte-kar-sygdomme.
  • At støtte forskning af den højeste kvalitet.
  • At opdyrke fremtidens forskningstalenter