Som bevillingsmodtager har du hovedansvar for at bruge bevillingen i overensstemmelse med det tildelte formål og overholde de gældende betingelser.
Manglende overholdelse vil medføre, at yderligere støtte udelukkes, indtil forholdene er bragt i orden. Nedenfor finder du en oversigt over gældende vilkår og betingelser.
Generelle regler
Ikke-tilladte anvendelser af midler
Midler fra Hjerteforeningen må ikke bruges til følgende formål:
- Indkøb af almindeligt IT-udstyr, computere og standardsoftware. Dog kan der søges støtte til specialiseret software og tablets, der er relevante for forskningsprojekter, herunder patient- eller borgerinddragelse.
- Administrationsgebyrer eller andre former for overheads i offentlige institutioner på statsligt, regionalt eller kommunalt niveau. Dette omfatter også ph.d.-afgifter og publikationsgebyrer. Der kan dog søges støtte til gebyrer til videnskabelige Open Access-tidsskrifter i projektbevillinger.
- Deltagelse i kongresser, hvor deltagerne er inviteret eller finansieret af medicinal- eller medicoindustrien.
- Løntillæg til læger, såsom tillæg for ph.d.-studerende, ph.d.-klinikassistenter, funktionstillæg, ph.d.-vejledertillæg, decentrale tillæg og ulempetillæg.
Videnskabelige krav
Støttede projekter skal overholde følgende regler:
- Adfærdskodeks: Hjerteforeningen tilslutter sig de principper, der er redegjort for i det nationale adfærdskodeks for integritet i dansk forskning. Projekter, som modtager støtte, skal følge anvisningerne i adfærdskodekset.
- Open Access: Hjerteforeningen tilslutter sig bestemmelserne i 'Open Access-politik for offentlige forskningsråd og fonde'. Videnskabelige artikler, der er resultatet af hel eller delvis finansiering fra Hjerteforeningen, skal gøres frit tilgængelige for alle via Open Access, hvis tidsskriftet tillader det. Dette gælder ikke ’Closed Access’-tidsskrifter, der kræver ekstra betaling for at opnå tidlig Open Access.
- Datadeling: Hjerteforeningen tilslutter sig, at baggrundsdata for videnskabelige artikler skal frigives senest et år efter offentliggørelse i henhold til retningslinjer fremsat af International Committee of Medical Journal Editors.
- Forsøgsdyr: Hjerteforeningen tilslutter sig Joint European Funding Principles for Research Involving Animals. Projekter, der modtager støtte fra Hjerteforeningen, skal følge 3R-principperne.
Aktivering af bevilling
Det er kun bevillingsmodtageren, der kan aktivere bevillingen. Det sker ved at indsende en ‘Financial Report’ i Hjerteforeningens ansøgningssystem, SmartSimple. Rapporten skal inkludere følgende oplysninger:
- Startdato for bevillingen
- Særskilt forskningskontonummer kun til Hjerteforeningens bevilling
- Kontaktoplysninger til den administrative kontaktperson
Du finder dine planlagte finansielle rapporter under fanen ‘Post Award Activities’ i bevillingsadministrationssystemet.
Bemærk, at bevillingen først kan aktiveres efter godkendelse af finansieringsplanen (gælder ikke bevillinger fra Børnehjertefonden) og underskrift af bevillingsaftalen også kaldet ‘Grant Agreement’.
Projektet skal aktiveres inden for det første år efter bevillingsdatoen, dog tidligst i juli samme år, og normalt afsluttes senest fem år efter. Manglende opfyldelse af kravene medfører bortfald af bevillingen.
Refinansiering
forbeholder sig ret til at søge om hel eller delvis finansiering fra andre private fonde til projektet, medmindre du kontakter os inden 14 dage efter bevillingsdatoen og frabeder dig dette.
Bevillingsadministrator (Grant Admin)
I SmartSimple kan du tilføje en bevillingsadministrator, også kaldet ‘Grant Admin’. Denne administrator kan indsende rapporter, fakturaer og ændringsanmodninger for projektet på samme måde som hovedansøgeren.
Der kan kun være én person tilknyttet som Grant Admin per bevilling. Hvis du har behov for at tildele rollen til en ny person, fx ved sygdom eller jobskifte, kan du gøre dette under din aktive bevilling i SmartSimple under fanen ‘Invitations’. Du skal først fjerne den tidligere Grant Admin og derefter invitere en ny.
Udbetaling af midler og fremsendelse af fakturaer
For at få bevillingen udbetalt skal du være ansat på en dansk forskningsinstitution, som administrerer midlerne.
- For projekter og stipendier under 1 mio. kr. og med en varighed på under 3 år er det muligt at få udbetalt op til 50 % af det bevilligede beløb ved projektstart ved fremsendelse af faktura. Resten udbetales efter behov ved fremsendelse af faktura.
- For projekter på over 1 mio. kr. og/eller med en varighed på over 3 år sker udbetalingen efter finansieringsbehov ved fremsendelse af faktura i overensstemmelse med projektets finansieringsplan.
Alle udbetalinger sker efter anmodning via faktura sendt af bevillingshaveren eller bevillingsadministratoren (Grant Admin), enten via ‘Create invoice’ under din aktive bevilling i SmartSimple eller via mail til [email protected]. Hjerteforeningen har en betalingsfrist på 30 dage.
Fakturaen skal uploades i PDF-format og indeholde det fulde bevillingsnummer samt forskerens navn. Dit fulde bevillingsnummer består af tre dele, fx 2024-54321-23100, og er sammensat af:
- Årstal for bevillingen (fx 2024)
- Et fire- eller femcifret bevillingsnummer (fx 54321)
- Et femcifret finansnummer (fx 23100)
Aflæggelse af regnskab og revision
Som bevillingsmodtager har du hovedansvaret for at overholde bevillingsbetingelserne og sikre, at bevillingen afsluttes korrekt.
- For bevillinger uden en finansieringsplan skal der aflægges et delregnskab ét år efter projektstart og derefter årligt, indtil bevillingen er opbrugt og afsluttet. Når alle midler er udbetalt, skal der aflægges et slutregnskab, der dækker hele projektperioden.
- For bevillinger med en finansieringsplan skal regnskabet følge denne. Når alle midler er udbetalt, skal der aflægges et slutregnskab, der dækker hele projektperioden.
Delregnskab og slutregnskab indsendes via en ‘Financial Report’ i Hjerteforeningens ansøgningssystem. Udfyld de planlagte rapporter, som er tilgængelige i systemet. Du modtager en påmindelsesmail 30 dage før rapportfristen. Dine planlagte finansielle rapporter findes under fanen ‘Post Award Activities’ og ‘In Progress’ i bevillingsadministrationssystemet SmartSimple.
Som bevillingsmodtager er du ansvarlig for at indhente og sende den nødvendige dokumentation til revision af både del- og slutregnskaber. Hvis regnskabet ikke aflægges rettidigt, vil der ikke blive udbetalt flere midler, før forholdene er bragt i orden. Manglende regnskabsaflæggelse kan også medføre krav om tilbagebetaling til Hjerteforeningen.
Projektændringer (Change Request)
Har du på grund af fx sygdom, projektforlængelse, budgetændringer eller andre forhold brug for at anmode Hjerteforeningen om ændringer i dit projekt, skal du benytte ’Change Request’-funktionen i SmartSimple for at kontakte Hjerteforeningens bevillingsadministration.
Du modtager en mail, når der er truffet afgørelse om din anmodning, eller hvis Hjerteforeningen har brug for yderligere dokumentation. Den endelige status for dine indsendte Change Requests kan du finde under ’Post Award Activities’ og ’Completed’.
Ferie, sygdom og orlov
Stipendier inkluderer feriepenge, og derfor fratrækker Hjerteforeningen løn under ferie. Ved længerevarende sygdom, graviditet, barsel eller anden orlov søger forskningsinstitutionen om lønrefusion og modtager denne. Institutionen dækker også lønudgifterne i disse perioder.
Som bevillingshaver skal du informere Hjerteforeningen om sygdoms- eller orlovsperioder, hvis de har betydning for projektets fremdrift eller tidsplan, fx hvis projektet skal sættes på pause eller forlænges. Informationen sendes via en 'Change Request' i SmartSimple.
Dokumentation på projektbevillinger (med og uden finansieringsplan)
Dokumentation for projektbevillinger omfatter en kontoudskrift fra den oprettede forskningskonto i forbindelse med bevillingen.
Hjerteforeningen foretager stikprøvekontrol af forbrug, eventuel udbetalt løn og andre poster, der fremgår af kontoudskriften. Forbruget afstemmes med bevillingsmodtagerens oprindelige budget. Hvis der er behov for yderligere dokumentation, sendes rapporten retur til bevillingsmodtageren og vil være markeret som 'revision requested'.
Dokumentation på stipendiebevillinger og skolarstipendier
Dokumentation for stipendier omfatter:
- Kontoudskrift fra forskningskontoen tilknyttet bevillingen.
- Detaljeret lønanalyse med oplysninger om grundløn, feriepenge, tillæg og bidrag.
- Lønsedler for hele bevillingsperioden.
Faglig afrapportering
Ved afslutning af dit forskningsprojekt skal du indsende en faglig slutrapport. Rapporten udfyldes via et spørgeskema i vores elektroniske ansøgningssystem, SmartSimple. Den faglige slutrapport skal være indsendt cirka 30 dage efter den forventede slutdato for dit projekt, som angivet i din oprindelige ansøgning til Hjerteforeningen. Du modtager en påmindelse via mail omkring den faglige slutrapport.
Du kan tilgå den planlagte faglige slutrapport I SmartSimple under fanen ‘Post Award Activities’ og ‘In Progress’.
Hvis Hjerteforeningen finder dine forskningsresultater interessante for medlemmerne eller andre, kan de blive offentliggjort på Hjerteforeningens hjemmeside og i andre medier.
For bevillinger med en finansieringsplan vil du, udover den faglige slutrapport, også modtage links til faglige statusrapporter (‘Progress Reports’). Du kan tilgå de planlagte statusrapporter under fanen ‘Post Award Activities’ og ‘In Progress’.
Hvis den faglige rapportering ikke er aflagt rettidigt, kan der ikke udbetales flere midler, før forholdene er bragt i orden.
Tilbagebetaling af bevillinger
Bevillingen skal tilbagebetales, hvis der mangler regnskab eller dokumentation, hvis midlerne er anvendt til andre formål end de budgetposter, der fremgår af ansøgningen, eller til et andet formål end det, bevillingen er givet til. Hvis der efterfølgende opdages videnskabelig uredelighed i det støttede projekt, eller hvis projektet viser sig at være overfinansieret, skal bevillingen ligeledes tilbagebetales.
Eventuelle ubrugte midler skal returneres til Hjerteforeningen.
Formidling og omtale af dit forskningsprojekt
Hjerteforeningen støtter forskning i hjerte-kar-sygdomme med midler fra danskerne og formidler resultaterne gennem forskellige medier. Som bevillingsmodtager modtager du ‘check-in’ mails, hvor du kan dele nyt om din forskning, fx artikler eller konferenceresultater. Hvis du ikke har nyt, svar blot nej. Gentagne manglende svar kan medføre bortfald af bevillingen, medmindre projektet er sat på pause (fx på grund af orlov).
Vi er altid åbne for dialog om formidlingen af din forskning. Har du spørgsmål, kan du kontakte os på [email protected]. Hvis der sker noget nyt med dit projekt uden for disse mails, vil vi også gerne høre fra dig.
Hjerteforeningen forventer, at du deltager i kommunikations- og pressearbejde i forbindelse med vores branding, fundraising og marketing. Dette kan omfatte foredrag i vores lokalforeninger.
Når du omtaler dit projekt i publikationer som artikler, posters, præsentationer eller interviews, skal du tydeligt nævne, at projektet er støttet af Hjerteforeningen og inkludere bevillingsnummeret (fx 2023-54321-23100).
Ved planlagt omtale i dagspressen, kontakt os i god tid på [email protected] for koordinering. Vores presse- og kommunikationsteam hjælper gerne med presseomtale af dine forskningsresultater. Hvis dagspressen kontakter dig, kan du udtale dig, men informer os straks bagefter. Husk at nævne, at forskningen er støttet af Hjerteforeningen. Forbered dig ved at bede om spørgsmålene skriftligt, så vi kan rådgive dig. Kontaktinformation til presseteamet findes her.
Overholdelse af disse retningslinjer er vigtig for at sikre, at du er kvalificeret til fremtidige bevillinger fra Hjerteforeningen.
Særligt for bevillinger fra Danish Cardiovascular Academy
Danish Cardiovascular Academy (DCAcademy) er et strategisk initiativ, finansieret af Novo Nordisk Fonden og Hjerteforeningen, etableret i 2021 for at styrke dansk hjerte-kar-forskning gennem tværfaglig uddannelse og træning af unge forskere. Hvis din bevilling fra DCAcademy er medfinansieret af Hjerteforeningen, indebærer det særlige forpligtelser, herunder faglig indrapportering til Hjerteforeningen.
Hvordan ved jeg, om min DCAcademy-bevilling er medfinansieret af Hjerteforeningen?
I dit bevillingsbrev fra DCAcademy (Grant Notification Letter) fremgår det, hvorvidt din bevilling er medfinansieret af Hjerteforeningen.
Løbende nyt fra dit forskningsprojekt (check-in activity)
I Hjerteforeningen er vi interesserede i at følge med i dit forskningsprojekt, og derfor vil vi cirka halvårligt kontakte DCAcademy’s bevillingsmodtagere for at høre, om de har nyt at fortælle om deres projekter. Hvis din bevilling fra DCAcademy er medfinansieret af Hjerteforeningen, er du forpligtet til at aflægge disse statusrapporter.
Du vil modtage en mail fra vores bevillingsadministrationssystem, SmartSimple, med et link til rapporten, når det er tid til at aflægge en statusopdatering (check-in activity).
Hjerteforeningens kommunikationsafdeling vil kontakte dig, hvis indholdet i din statusrapport er relevant at videreformidle til Hjerteforeningens medlemmer. Kommunikationsafdelingen vil bistå med at udvikle, skrive og formidle artiklen.
Faglig slutrapportering (Final report)
Når dit projekt nærmer sig sin afslutning, vil du modtage en mail fra Hjerteforeningens bevillingsadministrationssystem, SmartSimple, med et link til en faglig slutrapport. Hvis din bevilling fra DCAcademy er medfinansieret af Hjerteforeningen, er du forpligtet til at aflægge en faglig slutrapport (final report) om resultaterne af dit projekt.
Hvis de rapporterede resultater vurderes at have interesse for Hjerteforeningens medlemmer, vil de i samarbejde med Hjerteforeningens kommunikationsafdeling blive offentliggjort på hjerteforeningen.dk og andre sociale medieplatforme.
Sådan logger du ind i SmartSimple
Indsendelsen af både Check-in Activities og Final Reports foregår i Hjerteforeningens bevillingsadministrationssystem SmartSimple.
Alle DCAcademy-bevillingsmodtagere er oprettet som brugere i SmartSimple. Ved første log ind i systemet vælges ’Forgot password?’, hvorefter e-mailen indtastes.
Kontakt
Har du spørgsmål, du ikke finder svar på her, er du velkommen til at kontakte os på mail. Ønsker du at blive ringet op, så skriv det i mailen, og vi kontakter dig hurtigst muligt.
- Spørgsmål om støtte, ansøgningsprocessen eller bedømmelseskriterier: [email protected].
- Spørgsmål om en eksisterende bevilling: [email protected]. (inkludér navn og bevillingsnummer).
- Spørgsmål om brugerinddragelse i forskning: forskningskonsulent Lisbeth Vestergaard Andersen på [email protected].
- Planlagt presseomtale af projektet: kontakt [email protected] i god tid.