Forside > Støtte til forskning > Ansøgningsprocessen

Ansøgningsprocessen

Bliv klogere på, hvordan du søger om forskningsstøtte hos Hjerteforeningen og Børnehjertefonden.

For at komme i betragtning til støtte fra Hjerteforeningen eller Børnehjertefonden skal du opfylde en række krav og regler. Det kan du læse mere om her på siden sammen med ansøgningsprocessen fra start til slut. Du kan også gå direkte til vores elektroniske ansøgningssystem, SmartSimple, og påbegynde din ansøgning.

Krav til alle ansøgere

  • Ansøger skal være seniorforsker eller post.doc, hvilket betyder, at du som udgangspunkt skal have en ph.d.
  • Ansøger skal være ansat på en dansk forskningsinstitution.
  • Der skal søges om minimum 3 og maksimum 10 millioner kr. For Børnehjertefonden er minimumskravet 500.000 kr.
  • Projektet skal være af høj international standard.
  • Projektet skal bidrage med ny viden og tydeligt adskille sig fra eksisterende forskning.

Sådan søger du trin-for-trin

Hjerteforeningen støtter forskning inden for fem udvalgte temaer. For at ansøge om støtte skal du først indsende en projektidé. Derefter bliver udvalgte ansøgere inviteret til at indsende en fuld ansøgning, som vurderes af flere udvalg, inden de endelige modtagere udvælges. Du kan indsende flere projektidéer, men kun én fuld ansøgning.

 

Børnehjertefonden støtter al forskning inden for medfødt hjertesygdom. Der er derfor ikke krav om at indsende en projektidé eller modtage en invitation til at ansøge om støtte. Ellers er processen den samme.

 

Nedenfor kan du læse mere om de enkelte trin.

1. Opret dig som bruger i vores elektroniske ansøgningssystem

Opret dig som bruger i vores elektroniske ansøgningssystem, SmartSimple. Efter oprettelse vil du se din personlige side, hvor du finder dine ansøgninger og bevillinger. Her kan du også rette dine profiloplysninger. Dine profiloplysninger bruges til at identificere din ansøgning og til kommunikation. Sørg for at opdatere dem ved hver ansøgning. Du kan ændre oplysningerne når som helst, også uden for ansøgningsperioder.

 

På din personlige side kan du oprette og redigere projektidéer og ansøgninger. Hver får et specifikt nummer, og du kan arbejde på dem løbende. Se de åbne ansøgningsrunder under ”Funding Opportunities”.

 

2. Indsend din projektidé (Letter of Intent, LOI)

På din personlige side vælger du det forskningstema, du ønsker at søge inden for, og udfylder ansøgningsskemaet for Letter of Intent (LOI) på engelsk.

 

Beskriv formål, studiedesign, metoder, brugerinddragelse, forventet viden og effekt, samt implementering af forskningsresultaterne. Angiv nøgleord, projektets organisation og samarbejder, vedhæft dit CV, og oplys projektbudgettet samt det beløb, du søger fra Hjerteforeningen.

 

Du kan indsende flere projektidéer årligt, både inden for samme og på tværs af forskningstemaer. Dog inviteres du kun til at indsende én fuld ansøgning. Bemærk, at der er krav og betingelser, som skal være opfyldt for at kunne søge.

 

3. Lav og indsend en fuld ansøgning

Hvis din projektidé lever op til kravene, inviteres du til at indsende en fuld ansøgning på engelsk. Hvad den mere konkret skal indeholde er beskrevet længere nede på siden.

 

Før du kan sende ansøgningen, skal den og budgettet godkendes elektronisk af instituttets/afdelingens ansvarlige leder. Vær opmærksom på, at hvis du selv er den ansvarlige leder, skal en anden leder stå for godkendelsen. Bemærk desuden, at kun én person kan redigere ansøgningen ad gangen.

 

Undgå personfølsomme oplysninger, der ikke er nødvendige.

 

Udfyldelse af din fulde projektansøgning

Hvis din projektidé lever op til kravene, inviteres du til at indsende en fuld ansøgning på engelsk. Ansøgningen er opdelt i fire trin, der alle skal udfyldes. Dem kan du læse mere om nedenfor sammen med en række øvrige obs-punkter.

 

Vær opmærksom på, at flere felter rummer et max. antal karakterer (inkl. mellemrum). Obligatoriske felter er markeret med en rød “*”. Det er kun muligt at sende ansøgningen, hvis alle obligatoriske felter er udfyldt. Du kan se din ansøgning som PDF ved at klikke på “Application Summary” i SmartSimple.

1. Project information (projektbeskrivelse)

  • Projektresumé (max. 500 karakterer): Beskriv formål, metoder og den nye viden, forskningen vil bidrage med.
  • Projektbeskrivelse (max. 000 karakterer): Start med projektets baggrund, formål og hypotese. Forklar studiedesign, materialer, metoder og statistiske analyser. Beskriv de praktiske muligheder for at gennemføre projektet, og vurder dets betydning for samfundet og potentiale til at gøre en forskel for patienter, pårørende og borgere. Overvej, hvordan kønsforskelle adresseres i forskningen, eller hvorfor det ikke er relevant. Læs evt. mere om at analysere kønsforskelle på hvert trin af forskningsprocessen. Hvis relevant, redegør da for, hvordan projektet kan føre til en ph.d.-afhandling, herunder den ph.d.-studerendes rolle og tidsrammen. Hvis du ansøger om et udenlandsophold, begrund nødvendigheden og vedlæg en bekræftelse på samarbejdet. Forskeren skal fortsat være ansat på en dansk forskningsinstitution. Hvis projektet på ansøgningstidspunktet allerede er startet, giv da en kort status på fremskridt i projektet.
  • Litteraturreferencer til projektbeskrivelsen: Medtag de 15 vigtigste referencer.
  • Ved genansøgning: Redegør for eventuelle ændringer siden sidste ansøgning, hvis relevant.
  • Implementering: Beskriv, hvordan forskningsresultaterne kan implementeres praktisk og økonomisk. Angiv nødvendige ressourcer og nøgleaktører for implementeringen.
  • Brugerinddragelse: Forklar hvordan og hvorfor brugerne (fx patienter og pårørende) inddrages i projektet, eller redegør for, hvorfor de ikke inddrages. Læs Hjerteforeningens gode råd til brugerinddragelse.
  • Afdeling og institution: Angiv den afdeling og institution, hvor du er ansat.
  • Projektets organisation og samarbejde: Beskriv projektets organisation og de involverede danske og internationale forskningspartnere. Forklar deres roller og dokumenter samarbejder. Alternativt kan du tilføje samarbejdspartnere som medansøgere på ansøgningen (se under ’Applicants information’).
  • Vedhæft filer: Upload kun nødvendige filer som billeder, tabeller eller tegninger.

 

2. Information til brugernes bedømmelse (lægmandsbeskrivelse)

Din ansøgning bliver bl.a. bedømt af Hjerteforeningens brugerudvalg. Udvalget består af hjerte-kar-patienter, pårørende og personer med øget risiko for hjerte-kar-sygdom. De vurderer din ansøgning ud fra nedenstående punkter. Det er vigtigt at beskrive tingene på dansk og i et letforståeligt sprog uden fagudtryk eller forkortelser. Udfyld følgende til brugernes bedømmelse:

  • Dansk titel
  • Problemstilling
  • Formål
  • Metode
  • Hvordan projektet gavner brugerne
  • Om og hvordan brugere er inddraget i projektet

 

3. Applicants informations (personlige oplysninger)

  • Evt. tilknytning til medicinsk, biologisk eller laboratorievirksomhed: Beskriv eventuel tilknytning eller ejerskab til medicinsk, biologisk eller laboratorievirksomhed, hvis dit projekt bruger virksomhedens produkter eller ressourcer.
  • CV: Vedhæft ansøgerens CV (max. 5.000 tegn).
  • Publikationer: Anfør kun de 10 vigtigste publikationer inden for de seneste fem år.
  • Medansøgere: Du kan tilføje flere medansøgere til din ansøgning. De skal godkende deres deltagelse elektronisk, før ansøgningen kan sendes.

 

4. Budget and funding (budget)

  • Budget: Udarbejd et detaljeret budget for hele projektet, inklusive midler du søger fra Hjerteforeningen og andre kilder. Budgetposter skal være tydeligt beskrevet. Opdel budgettet efter projektår. Bevillinger gives kun til de poster, der er specificeret i ansøgningens budget, og beløbene er bindende i rimeligt omfang. Det anbefales at udarbejde budgettet omhyggeligt. Hjerteforeningen dækker kun aktiviteter fra juli i ansøgningsåret, og projektet skal være påbegyndt senest ét år efter bevillingsdatoen. Vær opmærksom på, at visse løntillæg til læger ikke dækkes. Se flere detaljer om de budgetposter, som Hjerteforeningen støtter.
  • Budgetforklaring: Beskriv nøjagtigt, hvad denne ansøgning dækker, samt andre relevante forklaringer.
  • Opnået støtte: Angiv, om projektet tidligere har fået støtte fra Hjerteforeningen eller andre kilder. Hvis det er tilfældet, beskriv projektets udvikling, tidsplan og eventuelle videnskabelige resultater, og om nuværende resultater medfører ændringer.
  • Ledelsesgodkendelse: Ansøgningen skal godkendes af instituttets/afdelingens ansvarlige leder via elektronisk godkendelse. Hvis du selv er den ansvarlige leder, skal en anden leder godkende ansøgningen, før den kan sendes.

 

Formalia og ofte stillede spørgsmål

Er max karakterantal i ansøgningsskemaet med eller uden mellemrum?

Angivne antal max karakterer i ansøgningsskemaet er inklusiv mellemrum.

 

Skal min ansøgning være på dansk eller engelsk?

Din ansøgning skal være på engelsk. Lægmandsbeskrivelsen og udvalgte felter skal dog være på dansk.

 

Hvor finder jeg mit medlemsnummer?

Dit medlemsnummer finder du i dit velkomstbrev fra Hjerteforeningen. Vær opmærksom på, at nummeret på kvitteringen ved indmeldingen ikke er dit medlemsnummer. Hvis du ikke kan finde dit medlemsnummer, kan du kontakte medlemsservice på tlf. 70 25 00 00.

 

Hvem skal godkende min ansøgning?

Det er instituttets eller afdelingens overordnede ansvarlige leder, der skal godkende din ansøgning. Er du selv den ansvarlige leder, kan du ikke ledelsesgodkende ansøgningen. Få da en anden leder til at godkende den.

 

Kontakt

Har du spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her på siden, er du meget velkommen til at kontakte os via mail. Hvis du ønsker at blive ringet op, skriv det i mailen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

 

  • Ved spørgsmål om, hvad du kan søge støtte til, ansøgningsprocessen og bedømmelseskriterierne for ansøgninger, kontakt [email protected].
  • Ved spørgsmål om en eksisterende bevilling, kontakt bevillingsadministrationen på [email protected]. Anfør venligst dit navn og bevillingsnummer i mailen.
  • Ved spørgsmål om brugerinddragelse i forskning, kontakt forskningskonsulent Lisbeth Vestergaard Andersen på [email protected].
  • Hvis projektet planlægges omtalt i dagspressen, skal omtalen ske i koordination med Hjerteforeningen. Skriv i så fald i god tid forinden til [email protected].