Hjertesvigt

Lyt til vores podcasts om Hjertesvigt og få vores bedste råd

Den rette kost ved svært hjertesvigt

kost og atrieflimren

Når du har svært hjertesvigt, spiller den rigtige kost en meget vigtig rolle for dit helbred. Svært hjertesvigt øger behovet for mad, og derfor bliver det ekstra vigtigt, hvad du putter i munden. Læs her kostrådene fra Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul.

Høj puls: Søg læge, hvis hjertet slår for hurtigt

Er din puls høj eller uregelmæssig, eller mærker du mange ekstra hjerteslag? Så kontakt din praktiserende læge, som kan undersøge dit hjerte nærmere. Sådan lyder opfordringen fra hjertelægerne på Regionshospitalet Silkeborg, som oplever, at patienter med hjerterytmeforstyrrelser indimellem kommer til dem alt for sent.

Nu må forxiga bruges til hjertesvigt

Dapagliflozin, som er en såkaldt SGLT2-hæmmer, er for nyligt blevet godkendt til behandling af patienter med eksisterende hjertesvigt i Danmark. Nu har Lægemiddelstyrelsen også besluttet, at der kan gives generelt tilskud til hjertepatienter, som bruger medicinen. Det giver langt bedre muligheder for at hjælpe mennesker med hjertesvigt, siger forskningschef.

5 gode råd: Drik ikke rødvin for hjertets skyld

I mange år blev alkohol anbefalet til hjertet. Det var sundt med rødvin for hjertets skyld, men den tid er forbi. Nye studier finder sammenhænge mellem øget sundhedsmæssig risiko og større alkoholindtag.

Hvornår begynder hjertet at slå?

Hvornår begynder hjertet at slå for første gang? Et forskerteam fra Oxford University har påvist tidligere hjerteslag hos menneskefostret, end hidtil observeret. En opdagelse, som kan have stor betydning for hjerteforskning og muligheden for at behandle og helbrede hjerte-kar-sygdomme

Ny behandling af hjertesvigt forøger livskvaliteten markant

74-årige Bente Jørgensen kunne med egne ord hverken gå eller stå på grund af hjertesvigt. Så fik hun en ny type medicin, og effekten af den kalder hun et mirakel. Det er det første præparat i meget lang tid, der gør en så afgørende forskel for hjertesvigtpatienter, siger Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason