På bare 20 år er din chance for at overleve et hjertestop uden for hospital steget mere end tre en halv gang. Flere hjertestartere og introduktionen af hjerteløbere er blandt årsagerne til den imponerende statistik, men vigtigst af alt: Langt flere træder til med livreddende førstehjælp i dag end tidligere.

Din chance for overlevelse ved hjertestop er langt højere i dag end for bare 20 år siden.

Det er konklusionen på de nyeste tal fra Dansk Hjertestopregister.

Hver dag falder i gennemsnit 13 danskere om med hjertestop uden for hospital i Danmark.

Det svarer til ca. 4.700 danskere om året.

Et voldsomt tal og et tal, som Hjerteforeningen og dens medlemmer kæmper for at nedbringe gennem støtte til hjerteforskningen i Danmark.

Og heldigvis findes der mange tegn på, at man er ved at vinde kampen.

En af de vigtigste indikatorer for, at det går den rette vej, er antallet af overlevere ved hjertestop uden for hospital.

Her er der nemlig rigtigt gode nyheder i statistikkerne.

Hjertestop-overlevelse forbedret mere end tre en halv gang

Var du en af de danskere, der faldt om med hjertestop uden for hospital i 2001 og overlevede, har du været meget heldig.

For godt 20 år siden var det blot 3,9 procent af den gruppe, der overlevede et hjertestop på gaden eller i eget hjem.

I dag er billedet markant forbedret.

Nye tal fra Dansk Hjertestopregister viser nemlig, at andelen af personer, der har overlevet hjertestop uden for hospital efter 30 dage, i 2020 var 13,8 procent.

Det svarer til 628 personer – eller 11 pr. 100.000 borgere.

Det er en forbedring på mere end tre en halv gang på bare 20 år.

Langt flere træder til

En sejr har mange fædre, og det er også tilfældet her.

– Der er ingen tvivl om, at opsætningen af hjertestartere har været med til at redde mange danskeres liv, forklarer forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

– Der findes i dag over 20.000 offentligt tilgængelige hjertestartere i landet, og ca. 9 procent af alle personer med hjertestop stødes, før ambulancen ankommer. Det er over seks gange så mange som i 2001.

– Samtidig er ordningen med hjerteløbere blevet introduceret, og der er over 124.000 danske hjerteløbere i dag, fortæller han.

Ifølge Gunnar Gislason er den vigtigste årsag til forbedringen dog befolkningens villighed til at træde til med livreddende førstehjælp, når de overværer et hjertestop.

– I dag træder vidner til med genoplivning, før ambulancen ankommer, i 80 procent af alle tilfælde af hjertestop uden for hospital.

– Det er en stor forbedring, og vi kan se, at det tal stiger støt, jo mere befolkningen bliver informeret, og jo flere der deltager i genoplivningskurser, siger Gunnar Gislason.

Og en stor forbedring er det mildt sagt.

I forhold til 2001 er de 80 procent en firedobling.

Dengang trådte ca. 19 procent til med førstehjælp, når de overværede et hjertestop.

Plads til forbedringer

Forskningschefen mener dog også, at der findes et stort rum for forbedring, hvis statistikkerne for overlevelse ved hjertestop skal forbedres yderligere.

– Vi skal forbedre muligheden for overlevelse ved hjertestop i private hjem. Tre ud af fire hjertestop uden for hospital sker i hjemmet, og chancen for overlevelse i det offentlige rum er næsten tre gange større end i private hjem, siger Gunnar Gislason.

– Det er altså vigtigt, at langt flere kan træde til i det private rum, og det kræver, at vi fortsat øger vores indsats for at uddanne folk i livreddende førstehjælp og altid gentager budskabet om, at al hjælp er bedre end at lade stå til, siger forskningschefen.

Tilmeld dig et gratis kursus

Vil du gerne vide mere om genoplivning?

I Hjerteforeningen tilbyder vi gratis kurser i livreddende førstehjælp.

Se mere på denne side, hvor du og en gruppe på op til 15 personer kan få gratis undervisning af en af vores frivillige instruktører.

Du er også altid velkommen til at kontakte vores rådgivere på Hjertelinjen på alle hverdage mellem 9 og 16, hvis du har spørgsmål om hjertestop og genoplivning.