Forside > Derfor overlever langt flere hjertestop i dag
Akut Genoplivning Hjertestop

Derfor overlever langt flere hjertestop i dag

På bare 20 år er din chance for at overleve et hjertestop uden for hospital steget mere end tre en halv gang. Flere hjertestartere og introduktionen af hjerteløbere er blandt årsagerne til den imponerende statistik, men vigtigst af alt: Langt flere træder til med livreddende førstehjælp i dag end tidligere.

Tekst Mads Louis Orry - Dato januar 21, 2022

Din chance for overlevelse ved hjertestop er langt højere i dag end for bare 20 år siden.

Det er konklusionen på de nyeste tal fra Dansk Hjertestopregister.

Hver dag falder i gennemsnit 13 danskere om med hjertestop uden for hospital i Danmark.

Det svarer til ca. 4.700 danskere om året.

Et voldsomt tal og et tal, som Hjerteforeningen og dens medlemmer kæmper for at nedbringe gennem støtte til hjerteforskningen i Danmark.

Og heldigvis findes der mange tegn på, at man er ved at vinde kampen.

En af de vigtigste indikatorer for, at det går den rette vej, er antallet af overlevere ved hjertestop uden for hospital.

Her er der nemlig rigtigt gode nyheder i statistikkerne.

Hjertestop-overlevelse forbedret mere end tre en halv gang

Var du en af de danskere, der faldt om med hjertestop uden for hospital i 2001 og overlevede, har du været meget heldig.

For godt 20 år siden var det blot 3,9 procent af den gruppe, der overlevede et hjertestop på gaden eller i eget hjem.

I dag er billedet markant forbedret.

Nye tal fra Dansk Hjertestopregister viser nemlig, at andelen af personer, der har overlevet hjertestop uden for hospital efter 30 dage, i 2020 var 13,8 procent.

Det svarer til 628 personer – eller 11 pr. 100.000 borgere.

Det er en forbedring på mere end tre en halv gang på bare 20 år.

Langt flere træder til

En sejr har mange fædre, og det er også tilfældet her.

– Der er ingen tvivl om, at opsætningen af hjertestartere har været med til at redde mange danskeres liv, forklarer forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

– Der findes i dag over 20.000 offentligt tilgængelige hjertestartere i landet, og ca. 9 procent af alle personer med hjertestop stødes, før ambulancen ankommer. Det er over seks gange så mange som i 2001.

– Samtidig er ordningen med hjerteløbere blevet introduceret, og der er over 124.000 danske hjerteløbere i dag, fortæller han.

Ifølge Gunnar Gislason er den vigtigste årsag til forbedringen dog befolkningens villighed til at træde til med livreddende førstehjælp, når de overværer et hjertestop.

– I dag træder vidner til med genoplivning, før ambulancen ankommer, i 80 procent af alle tilfælde af hjertestop uden for hospital.

– Det er en stor forbedring, og vi kan se, at det tal stiger støt, jo mere befolkningen bliver informeret, og jo flere der deltager i genoplivningskurser, siger Gunnar Gislason.

Og en stor forbedring er det mildt sagt.

I forhold til 2001 er de 80 procent en firedobling.

Dengang trådte ca. 19 procent til med førstehjælp, når de overværede et hjertestop.

Plads til forbedringer

Forskningschefen mener dog også, at der findes et stort rum for forbedring, hvis statistikkerne for overlevelse ved hjertestop skal forbedres yderligere.

– Vi skal forbedre muligheden for overlevelse ved hjertestop i private hjem. Tre ud af fire hjertestop uden for hospital sker i hjemmet, og chancen for overlevelse i det offentlige rum er næsten tre gange større end i private hjem, siger Gunnar Gislason.

– Det er altså vigtigt, at langt flere kan træde til i det private rum, og det kræver, at vi fortsat øger vores indsats for at uddanne folk i livreddende førstehjælp og altid gentager budskabet om, at al hjælp er bedre end at lade stå til, siger forskningschefen.

Hvor mange overlever hjertestop?

• Hvert år rammes ca. 4.700 danskere af hjertestop uden for hospital. Det svarer til 13 personer om dagen.
  • Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 14 procent (2021).
  • 3,5 gange flere overlever et hjertestop i dag sammenlignet med tal fra 2001.
  • Hvis ingen træder til med genoplivning inden ambulancens ankomst, så overlever 1 ud af 19.
  • Hvis et vidne træder til med hjertemassage inden ambulancens ankomst, så overlever 1 ud af 7.
  • For personer med hjertestop, som modtager genoplivning med brug af en hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever næsten 1 ud af 3.
  • Sandsynligheden for at overleve er 50-70 procent, hvis en person med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter indenfor 3-5 minutter.
  • De fleste personer får varige skader eller dør, hvis ikke de får hjælp inden for ca. 10 minutter. Efter ca. 6 minutter kan hjernen begynde at tage skade, og for hvert minut, der går uden genoplivning, falder chancen for at overleve med ca. 10 procent.
  • Den gennemsnitlige responstid for en ambulance er 7 min. Hvert minut er livsvigtigt ved hjertestop, og det er vigtigt at gøre noget og gøre det hurtigt, hvis du er vidne til et hjertestop.
  • Der findes i dag flere end 20.000 offentligt tilgængelige hjertestartere. Over 11.000 hjertestartere er tilgængelige alle døgnets 24 timer, og tallet vokser fortsat.

Kilde: Dansk Hjertestopregister 2020.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)