I mange år blev alkohol anbefalet til hjertet. Det var sundt med rødvin for hjertets skyld, men den tid er forbi. Nye studier finder sammenhænge mellem øget sundhedsmæssig risiko og større alkoholindtag.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

I dag lyder anbefalingen, at intet alkoholindtag er risikofrit, men hvad betyder det for hjertet? Hvordan indvirker alkohol på de forskellige hjertediagnoser og risikofaktorer?

Diætist og konsulent i Hjerteforeningen Lotte Juul Madsen giver dig her overblikket.

 

Alkohol og forhøjet kolesterol

Et stort alkoholindtag kan påvirke triglyceridniveauet, som er en af værdierne i kolesteroltallet. Forhøjet triglyceridniveau er for nylig sat i forbindelse med øget risiko for hjerte-kar-sygdom.

Når kolesteroltallet er højt, anbefales det, at alkoholindtaget holdes nede på maksimalt 1 genstand dagligt. Dette er gældende for både mænd og kvinder. Ved forhøjet triglyceridniveau kan det anbefales ikke at drikke alkohol.

 

Alkohol og blodtryk

Når det handler om blodtryk og alkohol, bliver det lidt mere indviklet. Alkoholindtag kan nemlig være både godt og skidt. Et stort alkoholindtag kan føre til forhøjet blodtryk, som belaster hjertekredsløbet. Et alkoholindtag, som følger anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen, anbefales for at beholde et normalt blodtryk.

Det betyder, at ved forhøjet blodtryk anbefales 14 genstande for mænd og 7 genstande for kvinder om ugen. Og maksimalt 2 genstande pr.  aften.

 

Alkohol og atrieflimren

Når du har atrieflimren, bør du være ekstra opmærksom på dit alkoholindtag. Der ses en sammenhæng mellem et højt forbrug af alkohol og anfald af atrieflimren.

Mærker du, at alkohol kan provokere din atrieflimren, bør du begrænse alkoholindtaget yderligere. Tommelfingerreglen er maksimalt 3 genstande på én gang, men nogle tåler langt mindre. Hvis alkohol ikke fremprovokerer atrieflimren, kan du godt nyde alkohol ved lejlighed. Alkohol begrænses til maksimalt 8 genstande om ugen. Dette gælder for både mænd og kvinder.

 

Alkohol og hjertesvigt

Der er klar sammenhæng med høj alkoholindtagelse og risiko for hjertesvigt. Denne hjertesvigtsdiagnose kaldes ”alkohol kardiomyopati”. Hvorvidt mennesker med hjertesvigt generelt skal undgå eller have en lavere grænse for alkohol end de generelle anbefalinger, er noget uklart. Der er meget få undersøgelser på området.

Sundhedsstyrelsens anbefaling bør altid overholdes. Maksimalt 14 genstande om ugen for mænd og 7 genstande om ugen for kvinder. Ved svært hjertesvigt, hvor hjertets pumpekraft (EF) er meget nedsat, og hjertet er svækket, må alkohol begrænses yderligere. Alkohol gavner ikke et svækket hjerte.

 

5 gode råd til mindre alkohol

1) Køb ikke vinbokse

Det er bedre at købe en flaske. I en flaske er det meget mere synligt, hvor meget du drikker, mens det med en boks vin bliver for nemt at drikke for ofte og for meget.

2) Hav ikke vin og øl på køl hele tiden

Frist ej skæbnen ved at fylde køleskabet med en masse kold hvidvin og kolde øl. Det frister og kan føre til, at du oftere vælger alkohol.

3) Drik af små glas

Drik vin af et lille vinglas. Når du tager et glas vin, så fylder du glasset op uanset størrelse. Vi drikker nemt for meget af de store glas.

4) Nyd lidt, men godt

Princippet “lidt, men godt” er en god vej at gå. Det er ikke mængden, men smagen og nydelsen, der tæller.

5) Byt indimellem alkohol ud med noget sundt

Lav hyldeblomstsaft, køb danskvand med smag i, eller lav selv vand med smag i, fx agurkestrimler, citron eller mynte. Eller lav en lækker smoothie, en juice eller greenie, og erstat alkohol lejlighedsvis.