Dyrker du motion, eller er du bare fysisk aktiv, efter at du har haft en blodprop i dit hjerte, nedsætter du din risiko for at dø betydeligt, bekræfter et stort svensk befolkningsstudie

Gå en tur med støvsugeren, græsslåmaskinen eller din hund. Det gavner din krop, specielt hvis du har haft en blodprop i hjertet. Faktisk gavner din fysiske aktivitet en hel del, viser nyere forskning. Ja, dødeligheden er rent faktisk lavere for dig, der har været ramt af en blodprop i hjertet, hvis du holder dig fysisk aktiv. Og gerne motionerer.

Forskerne har i lang tid vidst, at fysisk aktive personer har mindre risiko for at blive ramt af en blodprop og generelt har en lavere dødelighed. Men nu viser et stort svensk befolkningsstudie, at effekten af fysisk aktivitet efter en blodprop i hjertet er rigtig god.

Det skriver Hjerteforeningens hjemmeside til fagpersoner på hjerteområdet, Fagnet.

Fagnet beskriver, at studiet bygger på data fra mere end 22.000 tidligere patienter med blodprop i hjertet og viser, at fysisk aktivitet i tiden efter en blodprop i hjertet spiller en væsentlig rolle for den generelle dødelighed. De deltagende patienter rapporterede, hvor ofte i løbet af en uge de var fysisk aktive i 30 minutter eller mere. Forskerne sammenlignede deltagernes svar med data fra nationale svenske registre og fandt ud af, at de, som var vedvarende fysisk aktive, havde en lavere dødelighed, sammenlignet med dem, som var inaktive.

RING: Ønsker du rådgivning om hjertesygdom og motion kan Hjerteforeningens fysioterapeuter træffes på telefonnummer 70250000

God viden for udsat patientgruppe

– Det her et meget interessant studie, fordi det tyder på, at det at være fysisk aktiv efter en blodprop i hjertet virkelig spiller en afgørende rolle for dødeligheden. Det ikke er noget, vi tidligere har haft så klar evidens for. Desuden er det relevant, fordi det er en patientgruppe, som i forvejen har en høj risiko, og der derfor virkelig er noget at komme efter, forklarer forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

Studiet viser også, at selv de, som først kom i gang med at være fysisk aktive flere måneder efter blodproppen, havde en reduceret dødelighed. Gunnar Gislason:

– Studiets resultater må give anledning til, at vi i endnu højere grad, end vi allerede gør det, indtænker fysisk aktivitet i hjerterehabilitering for myokardieinfarktpatienter (patienter med blodprop i hjertet, red.). Jeg tænker, at fysisk aktivitet bør være en obligatorisk del af hjerterehabilitering, som vi tager hånd om sammen med medicinering.

Læs artiklen skrevet til fagfolk på hjerteområdet på Fagnet.

Vil du vide mere?

Læs vores sygdomsside om blodprop i hjertet

Oversigtskort over Hjertemotion

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte