Kan jeg blive mæt af at spise sund mad? Ja, det kan du faktisk. Hjertesunde fødevarer er et virkelig godt valg, hvis man gerne vil spise sig mæt og samtidig være sund, lyder det fra Hjerteforeningens diætist

Mmmm…kage, bøffer og læskende cola. Alt sammen lækre ting, som vi ved nok skal ramme mæthedsfornemmelsen lige på kornet. Og sund mad, nej, det kan man ikke blive mæt af, for det er jo kun salat og gulerødder.

Har du ovenstående opfattelse, så er der godt nyt – du kan blive klogere! For ifølge Hjerteforeningens diætist Inger Larsen er hjertesund mad faktisk rigtig velegnet, når det kommer til mæthed.

For selvom de hjertesunde kostråd er udarbejdet primært med henblik på at fremme sundheden og reducere risikoen for bl.a. forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, overvægt, diabetes type 2 og hjerte-kar-sygdom, så er hjertesund mad også mættende. Og det er faktisk vigtigt, siger Inger Larsen.

– En hjertesund og varieret kost er med til at give kroppen byggestenene fra de gode næringsstoffer, således at man oplever en større velbefindende i hverdagen, bl.a. fordi der opnås et velfungerende immunforsvar og en bedre regulering af blodsukkeret. På den måde kører blodsukkeret ikke op og ned mange gange i løbet af dagen, men man har derimod følelsen af god energi dagen lang.