Du kan søge støtte til forskning fra Hjerteforeningen én gang om året.

For at kunne søge støtte fra Hjerteforeningen skal du først indsende en projektidé. Efterfølgende bliver udvalgte ansøgere inviteret til at indsende en fyldestgørende ansøgning.

At indsende en fyldestgørende ansøgning kræver, at du er betalende medlem af Hjerteforeningen (ikke prøvemedlemskaber). Bliv medlem af Hjerteforeningen.

Du kan læse mere om ansøgningsprocessen fra start til slut nedenfor eller gå direkte til det elektroniske ansøgningssystem.

Søg støtte med en projektidé eller en ansøgning via Hjerteforeningens elektroniske ansøgningssystem.

Næste ansøgningsfrist for projektidéer er 10. november 2023 kl. 14.00. Vær opmærksom på, at der først åbnes for indsendelse af projektidéer den 2. oktober 2023. Du kan forvente svar på din projektidé i uge 3 af 2024.

Ansøgningsfrist for fyldestgørende ansøgninger er 28. februar 2024 kl. 14.00.  Du kan forvente svar på din ansøgning slut juni 2024.

Hvordan søger du?

Opret dig som bruger

Når du har oprettet dig som bruger vil du efterfølgende se din personlige side. Siden indeholder diverse oplysninger, og her kan du finde dine ansøgninger og bevillinger efterhånden som du søger. Her fra siden har du også mulighed for at rette i dine profiloplysninger.

Dine profiloplysninger anvendes til identifikation af din ansøgning, samt til kommunikation. Oplysningerne genbruges ved hver ansøgning, hvorfor det er vigtigt, at du husker at opdatere disse oplysninger ved hver ansøgning. Du kan til enhver tid rette i dine personlige oplysninger også i de perioder, hvor der ikke er åbent for ansøgninger.

Det er også fra din personlige side du opretter nye projektidéer og ansøgninger. Projektidéer og ansøgninger får et specifikt nummer i systemet, og du kan løbende arbejde og redigere, indtil du vælger at indsende din ansøgning. Se de åbne ansøgningsrunder på siden under ”Funding Opportunities”.

Indsend en projektidé (Letter of Intent)

Når du på din personlige side har valgt inden for hvilket forskningstema du vil indsende en projektidé, udfylder du ansøgningsskemaet for Letter of Intent (LOI) på engelsk. I skemaet beskriver du formålet med projektet, studiedesign, kort metoderne og brugerinddragelse i projektet samt den viden og effekt som forventes opnået og hvordan forskningsresultaterne kan implementeres i praksis. Du udfylder nøgleord til projektet. Du beskriver derudover projektets organisation og samarbejder, vedhæfter dit CV samt oplyser beløbet for det samlede projektbudget og hvilket beløb du søger fra Hjerteforeningen.

Vær opmærksom på, at det er muligt at indsende flere projektidéer per hovedansøger om året. Det gælder både inden for samme forskningstema og på tværs af forskningstemaer. Dog vil der kun forelægge invitation til at indsende én fuld ansøgning. Vær desuden opmærksom på, at der er krav og betingelser som skal være opfyldt for at kunne søge.

Lav en ansøgning

Når du er blevet inviteret til at indsende en fuld ansøgning, laver du din ansøgning som beskrevet nedenfor og på engelsk.

Vær opmærksom på, at du først kan sende ansøgningen, efter at ansøgningen og budgettet er godkendt af instituttets/afdelingens ansvarlige leder vha. elektronisk godkendelse. Er du selv den ansvarlige leder, kan du ikke ledelsesgodkende ansøgningen. Få da en anden leder til at godkende ansøgningen. Desuden har systemet den begrænsing, at der ikke kan være flere personer i gang med at udfylde ansøgningen på samme tidspunkt. Det betyder fx at hvis en ansøger har ansøgningen åben og en medansøger forsøger at få adgang til ansøgningen vil vedkommende opleve at ansøgningen er “låst”.

Alle personfølsomme oplysninger som ikke er strengt nødvendige for ansøgningen bør udelades af hensyn til persondataloven.

Ansøgningen er opdelt i fire trin:

• Project Information – Beskrivelse af forskningsprojektet
  • Information til brugernes bedømmelse – Lægmandsbeskrivelse af forskningsprojektet
  • Applicants Information – Personlige oplysninger
  • Budget and Funding – Budget

Det er hele tiden muligt at se ansøgningen som PDF ved at klikke på knappen ”Application Summary”.

Nogle af trinene indeholder en oplysningstekst og de enkelte felter i ansøgningsskemaet har tilknyttet en hjælpetekst.

Ansøgningen indeholder obligatoriske felter, som er angivet ved en rød ”*”. Det er kun muligt at sende ansøgningen såfremt alle obligatoriske felter til ansøgningen er udfyldt. Er der felter der mangler at blive udfyldt vil disse blive fremhævet øverst på siden i en oplysningstekst markeret med rød.

Flere felter rummer et maksimalt antal karakterer (inkl. mellemrum).

Project Information – Beskrivelse af forskningsprojektet
Applicants Information – Personlige oplysninger
Budget and Funding – Budget

Hyppige fejl

Det er vigtigt, at du orienterer dig i Hjerteforeningens krav og regler for projektidéer og ansøgninger om forskningsstøtte.
Her har vi listet nogle eksempler på krav til ansøgningerne, og hvis disse ikke er opfyldt, kan Hjerteforeningen desværre ikke behandle din ansøgning:

• Du kan kun søge en bevilling, hvis du er seniorforsker eller post.doc. Det betyder, at du som udgangspunkt skal have lavet et ph.d.-studie.
  • Du kan ikke ledelsesgodkende din egen ansøgning.
  • Du skal tage stilling til, om du vil inddrage brugere fx patienter aktivt i processen omkring forskningsprojektet. Det betyder, at der enten skal foreligge en plan for brugerinddragelse i det konkrete forskningsprojekt eller en forklaring på, hvorfor brugerinddragelse ikke er en mulighed eller ikke er relevant i det pågældende projekt.

Du kan finde alle krav til ansøgningerne på denne hjemmeside. Her på siden finder du information om selve ansøgningsprocessen og her kan du læse mere om de forskellige krav og betingelser.