Fuldkorn er godt for din sundhed og gavnligt for hjertet, men hvad forstås egentlig ved fuldkorn? Er fuldkorn lig med kernebrød eller er der andre veje til fuldkorn. Hjerteforeningen guider dig til en hverdag mere fuldkorn.

Hvad er fuldkorn?

Fuldkorn betyder at alle dele af kornet indgår i melet. Det vil sige også skaldelene og kimen, hvor de fleste vitaminer, mineraler og kostfibre findes. Det er udmalingsgraden, som siger noget om melets ernæringsværdi. Jo højere udmalingsgrad – jo flere vitaminer, mineraler og kostfibre indeholder melet. I fuldkornsmel, som f.eks. rugmel, grahamsmel og hvidhvede er udmalingsgraden 100 %, mens udmalingsgraden for hvede-, durum- og sigtemel kun er 75-80 %. Så fuldkornsmel er det sundeste valg.

Fuldkorn kan både bestå af både hele og malede kerner. Melets formalingsgrad fortæller blot noget om møllerens sten. Altså hvor fint melet er malet. Om melet er fint (høj formalingsgrad) eller groft (lav formalingsgrad). Det betyder, at du ikke altid kan se på et brød om det er bagt på fuldkorn. Når fuldkornet er formalet fuldstændigt kan det optræde i varianter af lyst brød, rugbrød uden kerner og bløde boller. Fuldkornslogoet viser vej til produkter rige på fuldkorn.

Fakta om fuldkorn

Der er mange sundhedsfordele ved at spise fuldkorn:

• Fuldkorn indeholder mange gode vitaminer, mineraler og kostfibre
  • Det stabiliserer blodsukkeret hos diabetikeren
  • Mindsker risikoen for kræft
  • Holder gang i maven

Fuldkorn og hjerte-kar-sygdom

Flere studier viser en sammenhæng mellem højt indtag af fuldkorn og nedsat risiko for hjerte-kar-sygdom.

Fuldkorn gavnlige virkning er bl.a.:

• Sænkning af kolesteroltallet og hermed nedsat risiko for åreforkalkning.
  • Giver mæthed og forebygger overvægt, som kan føre til hjerte-kar-sygdom.

Undersøgelser tyder på, at fuldkorn særligt fra havre og rug, er forbundet med en lavere risiko for at udvikle blodprop i hjertet. Så der er god grund til at spise fuldkorn og forebygge hjerte-kar-sygdom.

Fuldkorn og klima

Kornprodukter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk. Ris kan dog have et højere klimaaftryk end andre kornprodukter.

Anbefaling

Dagligt anbefales vi 75 gram fuldkorn. 75 gram fuldkorn svarer til en portion havregryn og to skiver rugbrød. Anbefalingerne er baseret på De officielle kostråd. Se også billederne her for flere eksempler:

Kilde: Fuldkorn.dk

Danskerne spiser i gennemsnit hele 82 gram fuldkorn om dagen og over halvdelen af danskerne spiser den anbefalede mængde fuldkorn om dagen.

Hvordan får jeg mere fuldkorn i min hverdag

Fuldkorn fås fra rugbrød, fuldkornsbrød, fiberboller, grov pasta og havregryn. Vælg fuldkorn først, når du planlægger dagens måltider:

• Morgenmad: spis havregryn, rugbrød eller fuldkornsboller.
  • Frokost: vælg groft rugbrød eller lav en salat med fuldkornsbulgur.
  • Aftensmad: kog fuldkornsris eller fuldkornspasta, som tilbehør til din mad.
  • Mellemmåltider: fiberrigt knækbrød, grov mysli på yoghurt eller hjemmebagte boller bagt med rug-, havre- eller fuldkornsmel.

Vælg fuldkorn ved at kigge efter det orange fuldkornslogo når du handler.

Hjerteforeningens kostplakater

Du har mulighed for at hente og printe denne plakat og Hjerteforeningens andre kostplakater her

• Få mere inspiration til lækre opskrifter med fuldkorn her
  • Hvor meget ved du egentlig om rugbrød og fuldkorn? Test din viden her