Psykologbehandling med offentligt tilskud

Personer ramt af alvorlig sygdom og deres pårørende kan få offentligt tilskud til psykologbehandling efter Sundhedsloven.

Hvis du gerne vil have en henvisning til en psykolog, skal du kontakte din praktiserende læge inden 6 måneder efter den begivenhed, der er grunden til, at du ønsker psykologbehandling. Lægen vil herefter vurdere, om du befinder dig i en krise, som er udløst af det, du har været udsat for.

Du kan læse mere om, hvornår og hvordan du kan henvises til psykolog med tilskud og hvad det koster på Dansk Psykolog Forenings hjemmeside ”Psykologer i Danmark”.

Du kan søge efter psykologer med tilskud i dit nærområde på hjemmesiden ”Psykologer i Danmark”.

Søg i oversigt over psykologer

Andre tilskud til psykologbehandling

Danmark

Hvis du er medlem af Danmark, og har fået en henvisning til psykolog fra din praktiserende læge, giver Danmark yderligere tilskud til psykologsamtalerne.

Sundhedsforsikringer

En del arbejdsgiverbetalte eller privattegnede sundhedsforsikringer dækker også psykologbehandling. Kontakt dit forsikringsselskab for at høre, hvilke betingelser, der gælder, inden du laver aftale med en psykolog.

Familieforsikringer

En del familieforsikringer har et tilbud om psykologhjælp. Kontakt dit forsikringsselskab for at høre, hvilke betingelser, der gælder, inden du laver aftale med en psykolog.

Hvis du ikke har mulighed for at få tilskud til psykologbehandling, kan du direkte kontakte en valgfri psykolog og bede om at komme i behandling. Forhør dig om prisen hos den enkelte psykolog.