Kræver hjertestop genoplivning, uanset om man har en ICD eller ej? Det og meget mere giver Hjerteforeningens rådgiver på Hjertelinjen dig svar på her

Kan det være farligt at yde genoplivning på en person med hjertestop, der har fået indopereret en ICD eller en pacemaker?

Kan hjertet tage skade?

Må man overhovedet bruge en hjertestarter på en person med ICD eller pacemaker?

Det er nogle af de spørgsmål, der typisk melder sig hos patienter og pårørende, der har overlevet et hjertestop, og som helt naturligt frygter, at det vil ske igen.

Det er også nogle af de spørgsmål, som løbende bliver stillet, når Hjerteforeningens rådgivere tager telefonen på Hjertelinjen.

Bekymrede pårørende

– Det er helt almindelige spørgsmål fra især pårørende til patienter, som har fået indopereret en hjertestarter – eller rettere sagt en ICD.

– De ringer ind til os og spørger, hvordan de skal forholde sig, hvis ægtefællen falder om med hjertestop på trods af den lille hjertestarter, der nu permanent er til stede ved siden af hjertet på deres elskede.

– De er bekymrede for, om de kan komme til at ødelægge det nye apparat, hvis uheldet er ude, og de skal yde livreddende førstehjælp, fortæller Hjerteforeningens hjertesygeplejerske, Anne Marie Kurtzhals.

Svaret er ifølge hjertesygeplejersken entydigt:

Man skal handle fuldstændig på samme måde, som hvis det var en person, som ikke havde en ICD.

– Man har ingen mulighed for at vurdere, hvad der er på spil, og derfor skal man i gang med livreddende førstehjælp med det samme, siger Anne Marie Kurtzhals, og fortsætter:

– Altså, man sikrer sig, at personen ikke er kontaktbar og at der ingen vejrtrækning er, eller at vejrtrækningen er unormal – herefter ringer man 112, og så er det i gang med hjertemassage og kunstigt åndedræt samt et forsøg på hurtigst muligt at få fat i en hjertestarter.

– Hjertestarteren anvender man på præcis samme måde som ellers, forklarer hjertesygeplejersken.

Skal du afvente professionelle reddere?

Nogle spørger, om de skal vente på, at de professionelle kommer frem. Svaret er: Nej!

Tøver man med at handle, mister man dyrebar tid i forhold til chancen for at kunne genoplive personen, der er faldet om – så det kan kun gå for langsomt med at komme i gang!

Men kan ICD’en eller pacemakeren ikke tage skade af de voldsomme tryk og stød, der finder sted under genoplivning?

– Det kan godt være, at ICD’en tager skade– men det vil der være råd for efterfølgende, forklarer Anne Marie Kurtzhals.

– Teoretisk set kunne situationen være den, at ICD’en var defekt, eller at batteriet ikke fungerede. Derfor skal man altid gå i gang, når en person falder om med hjertestop.

– Hvis ikke man starter genoplivning med det samme, kan det betyde, at hjertet aldrig kommer i gang igen, siger hun.

Lille risiko for hjertestop med ICD

Sandsynligheden for, at en person med en ICD får hjertestop, er forsvindende lille – det er jo derfor, ICD’en er blevet indsat.

Disse patienter bliver regelmæssigt undersøgt, for at tjekke, at ICD og batteri fungerer.

Så apparatet vil med al sandsynlighed sikre, at patient og pårørende aldrig kommer til at befinde sig i denne situation.

Men mange pårørende til hjertepatienter kan selvsagt godt være bekymrede for et hjertestop.

Og de kan være rædselsslagne ved tanken om ikke at handle korrekt i den givne situation.

– Et godt råd er at forsøge at blive klar, hvis nu situationen skulle opstå. Mange har glæde af at have deltaget i et hjerteredderkursus.

– Det kan være en konstruktiv måde at arbejde med sine bekymringer og sin angst på, forklarer Anne Marie Kurtzhals.

Meld dig til Hjerteforeningens gratis hjerteredderkursus – 30 min. introkursus i genoplivning her

Få flere gode råd hos Hjerteforeningen

Har du andre spørgsmål om genoplivning? Eller noget helt andet hjerterelateret?

Så anbefaler vi, at du ringer til vores rådgivningslinje, Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 15.

Her kan du altid få en snak med en af vores højt kvalificerede fagpersoner.