Få et sundt hjerte, og hold styr på blodsukkeret. Her kommer fem hjertesunde kostråd til dig, som også har type 2-diabetes.

Hvordan skal du spise, hvis du har type 2-diabetes?

Det gør Hjerteforeningens diætist Lotte Juul dig her klogere på med fem hjertesunde kostråd.

Kostrådene kommer fra Diabetesforeningen og tager afsæt i den nyeste forskning på diabetesområdet.

Heldigvis er diabeteskostrådene også helt i tråd med de hjertesunde kostråd, så de vil gavne dit hjerte – uanset om du har diabetes eller ej.

1. Skær ned på kulhydraterne

Mængden af kulhydrater, du spiser, har betydning for stigningen i dit blodsukker.

Jo flere kulhydrater i måltidet – jo større blodsukkerstigning.

Det kan derfor være en fordel at fordele kulhydraterne på flere små måltider for at få mindre udsving.

Madvarer med højt indhold af kulhydrater er ikke særlig hjertesunde og skal derfor begrænses.

Dette gør du ved at skære ned for de simple og lyse kulhydrater fra slik, is, kage, sodavand, juice samt hvide ris, lyst brød og lys pasta.

1. Vælg de grove kulhydrater

Ud over mængden af kulhydrater har typen af kulhydrater også betydning for et godt og stabilt blodsukker.

Kulhydrater af høj kvalitet er grove og fiberrige kulhydrater.

De er hjertesunde og bidrager til den bedste regulering af blodsukkeret.

Fordel havregryn, rugbrød, fuldkornsbrød, fuldkornspasta, bælgfrugter samt fiberrige grøntsager (porrer, kål, broccoli og rodfrugter) jævnt over dagens seks små måltider.

1. Spis mindre af de ultraforarbejdede fødevarer

Ultraforarbejdede fødevarer kendes ved, at du ikke kan lave dem selv hjemme i dit køkken.

De har et højt indhold af sukker, fedt og salt og omfatter chips, chokoladebarer, slik, citronmåner, kiks, småkager, sodavand, energibarer osv.

De bidrager med mange kalorier, men næsten ingen mæthed.

Ultraforarbejdede fødevarer vil medføre ustabilt blodsukker, kunne påvirke blodtrykket og give høje kolesteroltal.

1. Sammensæt kosten af basismadvarer

Fisk, fjerkræ, fuldkorn, frugt, grønt, bælgfrugter, nødder og kerner er både sundt for hjertet og for din diabetes.

Lad dette være basis i din kost.

Uforarbejdede fødevarer, og minimalt forarbejdede fødevarer, danner grundlaget for hjertesunde og mættende måltider, som fremmer et stabilt blodsukker.

Hav altid basismadvarer i dit køkken.

1. Vælg det sunde, umættede fedt

Sundt, umættet fedt fra planteriget beskytter mod hjerte-kar-sygdom.

Erstat derfor det mættede fedt fra dyreriget med fedt fra planteolier, avokado, oliven, nødder, mandler samt fede fisk.

Hermed sænker du kolesteroltallet og risikoen for hjertesygdom.

Ved diabetes øges risikoen for hjerte-kar-sygdom, og valget af umættet fedtstof spiller derfor en vigtig rolle i diabeteskosten.

Find flere råd og opskrifter hos Hjerteforeningen

Har du fået mod og lyst til at udforske opskrifter, der har udspring i hjertesunde kostråd, er der masser af inspiration at hente her på hjemmesiden.

Her på denne side har vi samlet en lang række lækre og velsmagende retter – lige til at gå i gang med.

Du kan også finde mere viden om diabetes og sunde leveråd på Diabetesforeningens hjemmeside.