Forkalkning af årerne rammer de fleste af os, når vi bliver ældre. For nogle udvikler det sig til hjerte-kar-sygdom. Heldigvis kan du i de fleste tilfælde nå at bremse åreforkalkning med nogle forholdsvis enkle ændringer i din livsstil. Hjerteforeningens diætist viser dig hvordan.

Hjerte-kar-sygdom, der stammer fra åreforkalkning, er en af de mest almindelige dødsårsager i den vestlige verden. Fedt i blodet lejrer sig og fører over tid til forkalkning. Det kan i sidste ende gøre, at kroppens pulsårer stopper til, og resultere i blodpropper eller blødninger i hjernen.

Det positive er, at du kan forebygge og muligvis helt bremse udviklingen af åreforkalkning ved hjælp af sund kost og motion. Risikoen afhænger nemlig af dit kolesteroltal og dit blodtryk og af, om du er ryger og inaktiv.

 

Det ”lede” kolesterol vs. det ”herlige”

Kolesterol er ikke i sig selv farligt.

– Åreforkalkning sker, når niveauet af LDL-kolesterol og triglycerid (fedt i blodet) er højt, og man er ekstra udsat, når man er ryger, forklarer Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul.

Modsat LDL-kolesterol har HDL-kolesterol en gavnlig effekt ved at bremse åreforkalkning.

LDL-kolesterol bliver derfor betegnet ”det lede kolesterol”, mens HDL går under tilnavnet ”det herlige kolesterol”.

 

5 gode råd mod åreforkalkning

1) Stop med at ryge. Rygning øger risikoen for, at blodpladerne klumper sig sammen og danner blodpropper, og det nedsætter desuden blodets evne til at opløse blodpropper. Bare én cigaret dagligt fordobler din risiko for, at der kommer kalkaflejringer og blodpropper i dine årer, sammenlignet med en, der ikke ryger, forklarer Lotte Juul.

2) Træk i kondiskoene. Daglig motion af 30 minutters varighed nedsætter risikoen for åreforkalkning. Motion får nemlig det gavnlige HDL-kolesterol til at stige og reducerer hermed graden af åreforkalkning. Husk at få pulsen op mindst to gange om ugen, lyder anbefalingen fra Lotte Juul.

Læs mere om, hvordan du med motion kan undgå åreforkalkning

3) Spis hjertesundt. Dit hjerte elsker fisk, fuldkorn, frugt, grønt og plantefedtstoffer! Disse fødevarer hjælper med at holde niveauet af LDL-kolesterol nede. Hvis man har for meget LDL-kolesterol i blodet, kan det trænge ind i blodkarrenes væg og medføre åreforkalkninger.

Læs mere om, hvordan du spiser hjertesundt, her

4) Bevar en sund og balanceret vægt. Hop indimellem op på vægten, eller mærk blot efter, om tøjet sidder, som det plejer. Får du stoppet op og bremset en eventuel vægtstigning, er du rigtig langt i forhold til at forebygge åreforkalkning, forklarer Hjerteforeningens diætist.

5) Drik mindre alkohol. Vi ved, at alkohol er skadeligt på mange forskellige niveauer. Et overforbrug af alkohol kan få niveauet af triglycerid til at stige. Og det er netop triglycerid i blodet, der øger risikoen for hjerte-kar-sygdom.

 

Det er aldrig for sent at komme i gang med at ændre livsstil. Men jo tidligere du får taget hul på det sunde liv, desto større sandsynlighed er der for at bremse udviklingen af åreforkalkning, fortæller Lotte Juul.

Store forkalkede områder og hårde masser af kolesterol kan man dog næppe bekæmpe med kost og motion. Her er man nødt at sætte ind med intens medicinsk behandling eller fx bypassoperation eller ballonudvidelse af hjertets kransårer.

– Og så findes der selvfølgelig de mennesker, der er genetisk disponerede for at udvikle åreforkalkning. Ligegyldigt hvor meget de går op i livsstil, kan de alligevel ende med en blodprop på grund af genetikken. Men i langt de fleste tilfælde kan du gøre rigtig meget med en livsstilsændring, forklarer Lotte Juul.