Grønne grøntsager som broccoli og spinat kan have betydning for din medicinregulering, når du får blodfortyndende medicin

Forståeligt nok tændes der en lille advarselslampe hos mange, der får blodfortyndende medicin (AK-behandling), når de læser opskrifter eller får serveret retter med spinat, broccoli, rosenkål, grønkål, tang og kikærter. Disse såkaldte grønne grøntsager indeholder nemlig K-vitamin, som kan have indflydelse på virkningen af medicin, som går under navnene Marevan, Marcoumar og Wafarin – de såkaldte vitamin K-antagonister.

Store mængder K-vitamin, samtidig med at man får blodfortyndende medicin af ovennævnte type, kan nemlig give udsving i INR-værdien, som angiver tiden for blodets størkning. Uden behandling skal INR-værdien være 0,8-1,20. Under behandling tilstræber man i de fleste tilfælde INR-værdier i området 2,0-3,0. Jo højere tal, jo mere “tyndtflydende” er blodet. Udsving i indtaget af K-vitamin påvirker således INR-værdien uhensigtsmæssigt.

K-vitamin fra grønne grøntsager har ingen betydning, hvis du får følgende blodfortyndende medicin: Pradaxa, Lixiana, Xarelto og Eliquis

Spis varieret

Rigtig mange mennesker i Marevanbehandling bliver bange for at spise grøntsager, fordi det kan påvirke INR-værdien, og undgår derfor en stor del af grønsagerne. Dermed bliver det svært at nå op på de anbefalede 600 g frugt og grønt om dagen. Det er rigtig uhensigtsmæssigt, for frugt og grønt har en beskyttende effekt på udviklingen af hjerte-kar-sygdom.

Det bedste råd er nemt at huske – nemlig at spise grøntsager hver dag:

– Den bedste balance i behandlingen opnås ved dagligt at spise nogenlunde samme mængde grøntsager. I praksis kan man fx vælge at spise 100 g grønne grøntsager hver dag som en del af en varieret kost, siger diætist i Hjerteforeningen Lotte Juul Madsen.

Hun får jævnligt henvendelser om AK-behandling og kost og forstår godt tvivlen. Men grundlæggende gælder det om at finde balancen mellem mad og medicin.

– Behandlingen tilpasses efter niveauet af K-vitamin i blodet, og derfor er det vigtigt, at man spiser nogenlunde samme mængde K-vitamin hver dag, så der opnås balance mellem madens K-vitamin og medicinen, forklarer Lotte Juul Madsen.

Retter med ekstra højt indhold af K-vitamin kan dog kræve ekstra forsigtighed, fx broccoligratin, grønlangkål og hummus. Samtidig kan behandlingen være svær at styre, hvis indtaget af K-vitamin er unormalt lavt.

Også af andre faktorer

Det er ikke kun kosten, som påvirker INR-værdien. Indtaget af alkohol skal begrænses, da mere end tre genstande vil have en kraftig virkning på INR-værdien.

Behandlingen kan også komme i ubalance ved sygdom med feber. Desuden påvirkes INR-værdien af nogle lægemidler, naturlægemidler og kosttilskud samt af sygdom relateret til leveren, galdevejene eller stofskiftet.

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte

STØT FORSKNINGEN I DAG