Grønne grøntsager som broccoli og spinat kan have betydning for din medicinregulering, når du får blodfortyndende medicin

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Forståeligt nok tændes der en lille advarselslampe hos mange, der får blodfortyndende medicin (AK-behandling), når de læser opskrifter eller får serveret retter med spinat, broccoli, rosenkål, grønkål, tang og kikærter. Disse såkaldte grønne grøntsager indeholder nemlig K-vitamin, som kan have indflydelse på virkningen af medicin, som går under navnene Marevan, Marcoumar og Wafarin – de såkaldte vitamin K-antagonister.

Store mængder K-vitamin, samtidig med at man får blodfortyndende medicin af ovennævnte type, kan nemlig give udsving i INR-værdien, som angiver tiden for blodets størkning. Uden behandling skal INR-værdien være 0,8-1,20. Under behandling tilstræber man i de fleste tilfælde INR-værdier i området 2,0-3,0. Jo højere tal, jo mere “tyndtflydende” er blodet. Udsving i indtaget af K-vitamin påvirker således INR-værdien uhensigtsmæssigt.

K-vitamin fra grønne grøntsager har ingen betydning, hvis du får følgende blodfortyndende medicin: Pradaxa, Lixiana, Xarelto og Eliquis

Spis varieret

Rigtig mange mennesker i Marevanbehandling bliver bange for at spise grøntsager, fordi det kan påvirke INR-værdien, og undgår derfor en stor del af grønsagerne. Dermed bliver det svært at nå op på de anbefalede 600 g frugt og grønt om dagen. Det er rigtig uhensigtsmæssigt, for frugt og grønt har en beskyttende effekt på udviklingen af hjerte-kar-sygdom.

Det bedste råd er nemt at huske – nemlig at spise grøntsager hver dag:

– Den bedste balance i behandlingen opnås ved dagligt at spise nogenlunde samme mængde grøntsager. I praksis kan man fx vælge at spise 100 g grønne grøntsager hver dag som en del af en varieret kost, siger diætist i Hjerteforeningen Lotte Juul Madsen.

Hun får jævnligt henvendelser om AK-behandling og kost og forstår godt tvivlen. Men grundlæggende gælder det om at finde balancen mellem mad og medicin.

– Behandlingen tilpasses efter niveauet af K-vitamin i blodet, og derfor er det vigtigt, at man spiser nogenlunde samme mængde K-vitamin hver dag, så der opnås balance mellem madens K-vitamin og medicinen, forklarer Lotte Juul Madsen.

Retter med ekstra højt indhold af K-vitamin kan dog kræve ekstra forsigtighed, fx broccoligratin, grønlangkål og hummus. Samtidig kan behandlingen være svær at styre, hvis indtaget af K-vitamin er unormalt lavt.

Også af andre faktorer

Det er ikke kun kosten, som påvirker INR-værdien. Indtaget af alkohol skal begrænses, da mere end tre genstande vil have en kraftig virkning på INR-værdien.

Behandlingen kan også komme i ubalance ved sygdom med feber. Desuden påvirkes INR-værdien af nogle lægemidler, naturlægemidler og kosttilskud samt af sygdom relateret til leveren, galdevejene eller stofskiftet.

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte

STØT FORSKNINGEN I DAG