Forside > Om os > Det støtter vi > NordStart

NordStart

Et unikt projekt i Nordjylland undersøger, hvordan vi redder flere fra at dø af hjertestop udenfor hospital.

Hvert minut tæller ved et hjertestop

Træder du hurtigt til med hjertemassage og kunstigt åndedræt, vinder du tid, indtil ambulancen når frem. Og med brug af en hjertestarter inden for få minutter kan chancen for at overleve være helt op til 70 procent.

Ved et hjerteredderkursus lærer du at træde til med genoplivning og bruge en hjertestarter.

Lige nu sætter vi 280 nye hjertestartere op i Nordjylland som en del af et forskningsprojekt. Men vi har stadig brug for din hjælp, hvis vi skal øge overlevelsen og besvare spørgsmålet:

Hvordan redder vi flere fra at dø af hjertestop udenfor hospital?

Svaret er projekt NordStart i Region Nordjylland ved at gøre os klogere på i de kommende år.

I NordStart vil hjerteforskere sætte turbo på især to elementer: Optimering af placerin­ger af hjertestartere og massiv uddannelse i genoplivning af lokalbefolkningen.

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor laves projektet i Nordjylland

NordStart er et forskningsprojekt, som skal bidrage med ny viden om optimal placering af hjertestartere – også når det gælder tyndtbefolkede områder og mindre byer, hvor der kan være lang responstid for ambulancen. NordStart er muliggjort gennem et samarbejde med Region Nordjylland og med støtte fra nordjyske Melsen Fonden

Hvordan fungerer algoritmen?

Algoritmen er udviklet i samarbejde med canadiske forskere. Ud fra en prædiktion af fremtidig risiko for hjertestop, beregner algoritmen hvor de 280 hjertestartere optimalt skal placeres indenfor et 100x 100 meter koordinat. Beregningerne er baseret på lokale data som fx tidligere hjertestop, befolkningstæthed og afstanden til allerede opsatte hjertestartere.

Skal man selv søge Hjerteforeningen om en af de 280 hjertestartere eller bliver man kontaktet?

Hvis man bor indenfor et koordinat, kan man blive kontaktet af en af Hjerteforeningens frivillige og tilbudt en hjertestarter. Man skal således ikke selv gøre noget på forhånd.

NordStart er støttet af Melsen Fonden. Hvad går støtten til?

På baggrund af en tocifret milliondonation fra nordjyske Melsen Fonden, lancerer Hjerteforeningen sammen med Melsen Fonden og Region Nordjylland det banebrydende forskningsprojekt NordStart.

Projektet skal ved hjælp af en avanceret computeralgoritme anvise, hvor det giver bedst mening at opsætte 280 nye hjertestartere i Nordjylland.

Det er første gang på verdensplan, at et projekt i denne størrelse forsøges, og potentialet for succes er stort.

På verdensplan har vi stort behov for at hele tiden at udvikle viden, der kan redde liv, når du eller jeg falder om med hjerteop. Læs herunder om hjertestop, og hvor stor en forskel genoplivning gør.

Hvert år falder godt 5000 danskere om med hjertestop udenfor hospital.

• I Nordjylland sker det omkring 600 gange om året
  • I godt 80 % af tilfældene træder vidner til med hjælp
  • 14 % af alle, der rammes af hjertestop udenfor hospital, overlever
  • Hvis ingen træder til med genoplivning, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 17
  • Hvis et vidne træder til med hjertemassage, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 7
  • Hvis der trædes til med hjertemassage OG ydes genoplivning med hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 3
  • Hvis en person modtager genoplivning med brug af hjertestarter inden for 3 til 5 minutter, er sandsynligheden for at overleve helt op mod 70 %.

Hvordan kontakter jeg NordStart?

Kontakt projekt NordStart på [email protected]

Gør en forskel
Vi kan redde flere liv
Du bliver tilbudt et 30 minutters gratis introkursus i genoplivning. For vi ved, at hurtig og kompetent hjælp er fuldstændig afgørende for overlevelsen. NordStart minder mig om, hvor vigtigt det er at træde til ved hjertestop. Derfor bør vi alle spørge os selv: Kan jeg træde til og redde liv, hvis det pludselig bliver aktuelt? Venlig hilsen Anne Kaltoft, hjertelæge og administrerende direktør i Hjerteforeningen
Bestil kursus og red liv
Susannes liv blev reddet med hjertestarter
I projektet NordStart skal indbyggerne i Nordjylland uddannes i genoplivning, og 280 nye hjertestartere sættes op i regionen. I landsbyen Tolne blev der brug for begge dele, da Susanne faldt om med hjertestop. Hun blev reddet af sin mand Brian og søn Anton, der gav hende livreddende genooplivning. Du kan også lære at redde liv. Bestil et kursus i dag
Red liv som Susannes

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)