GIV LIV

Poul Egon lever med sin atrieflimren

I Nysted på Lolland bor ægteparret Poul Egon og Kirsten Rasmussen. Ligesom de 524.000 andre danskere, der i dag lever med hjertesygdom, er deres liv præget af hans hjertesygdom. Sammen deltager de i undersøgelsen ”Livet med en hjertesygdom”.

At leve med en hjertesygdom har 72-årige Poul Egon og hustruen Kirsten et indgående kendskab til. Efter Poul Egon begyndte at opleve gener fra brystkassen og umiddelbart derefter fik lægens ord for, at han havde diagnosen slem atrieflimren, har parret indrettet store dele af deres liv efter at leve med hjertesygdommen.

I 2019 blev Poul Egon opereret for sygdommen og var sengeliggende i et halvt år. Men pulsen var fortsat ustabil, og allerede senere samme år blev han opereret igen. Nu går det bedre, fortæller Poul Egon. I al fald med kroppen.

For når sygdommen rammer, bliver andet end fysikken påvirket. Også livet ændrer sig, og det er netop hverdagen, oplevelser i sundhedsvæsnet og sameksistensen med hjertesygdommen, der er i fokus i undersøgelsen ”Livet med en hjertesygdom”, som Hjerteforeningen og Gentofte Hospital gennemfører sammen.

Undersøgelsen er støttet af Snedkermester Sophus Jacobsen og hustru Astrid Jacobsens Fond, Helsefonden, Grete og Sigurd Pedersens Fond, Ingeniør kaptajn Aage Nielsens Familiefond samt Lemvigh-Müller Fonden.

Ligesom hos andre hjertepatienter fylder sygdommen fylder også mentalt for Poul Egon. Foto: Lars Andreasen.

En ændret dagligdag

For Poul Egon betyder livet med hans atrieflimren, at han skal være opmærksom på ikke at kunne det, han engang kunne.

- I dagligdagen føler jeg mig hurtigere forpustet ved fysisk arbejde. Så bliver jeg træt, og det gør jo, at jeg vælger opgaver fra, fortæller Poul Egon.

Han mærker også, hvordan tankerne ofte glider hen på sygdommen.

- Jeg har ligesom min sygdom liggende mentalt i baghovedet, hvor jeg siger til mig selv: ”Bare det nu ikke kommer igen”.

Heldigvis for Poul Egon er hjælpen nær i Kirsten.

- Min kone, Kirsten, passer på mig. Det er hende, der skubber lidt på en gang i mellem og siger: ”Det der, kan du altså godt.” Men det er også hende, der passer på mig og holder mig tilbage, hvis hun kan se, at jeg ikke har det godt.

Pårørende er vigtig del af undersøgelsen "Livet med hjertesygdom". Foto: Lars Andreasen.

Viden giver tryghed og flytter grænser

Sammen deltager ægteparret fra Lolland i undersøgelsen ”Livet med en hjertesygdom”, hvor både patienten, den pårørende og en lang række forhold i livet med sygdommen bliver undersøgt.

Poul Egon har overvejet nøje, hvorfor han deltager i undersøgelsen og er klar over, hvad den nye viden, som vil komme ud af den, kan gøre for ham personligt.

- For mig er information fra Hjerteforeningen om forskningsresultater med til at gøre mig mere tryg, for jeg vil gerne have mere viden om min hjertesygdom. Jeg vil faktisk sige, at det er med til at flytte grænser for, hvad jeg tør eller reelt godt kan. Det kunne også være godt, hvis undersøgelsens resultater blev bredt ud i samfundet for at skabe større viden i befolkningen om det at være hjertesyg. Desuden kunne jeg ønske mig, at undersøgelsen kunne føre til patientgrupper om hjertesygdomme, så man mødte andre i samme situation.

Ligesom Poul Egon og Kirsten Rasmussen kan du også deltage i undersøgelsen. I alt er 10.000 tilfældigt udvalgte hjertepatienter blevet inviteret til at deltage i projektet, enten via deres elektroniske postkasse eller brev. Jo flere, som deltager, jo bedre viden kan forskerne bag undersøgelsen skabe sammen med dig.

_H5A7696beskåret

"Min kone, Kirsten, passer på mig. Det er hende, der skubber lidt på en gang i mellem og siger: ”Det der, kan du altså godt.”

Men det er også hende, der passer på mig og holder mig tilbage, hvis hun kan se, at jeg ikke har det godt."

- Poul Egon Rasmusen

Få historier om livet
med hjertesygdom

Medlemsbladet Hjerteliv giver dig historier om hjertepatienter, der lever et liv med sygdommen, ligesom du får gode råd. Samtidig støtter du hjerteforskningen.