Senfølger efter hjertestop

Ifølge international forskning har over 50 procent milde til moderate neurokognitive følger efter hjertestoppet.

Hjertestop

Lyt til vores podcasts om hjertestop og få vores bedste råd

Unikt projekt starter op i Nordjylland

Hvordan redder vi endnu flere fra at dø af hjertestop udenfor hospital? Det undersøger projekt Nordstart i Region Nordjylland de kommende år. I Nordstart vil hjerteforskere sætte turbo på især to elementer: Optimering af placeringer af hjertestartere og massiv uddannelse i genoplivning af lokalbefolkningen.

Derfor overlever langt flere hjertestop i dag

På bare 20 år er din chance for at overleve et hjertestop uden for hospital steget mere end tre en halv gang. Flere hjertestartere og introduktionen af hjerteløbere er blandt årsagerne til den imponerende statistik, men vigtigst af alt: Langt flere træder til med livreddende førstehjælp i dag end tidligere.

Mange danskere rammes af hjertestop uden for hospitalet

Tal for genoplivningsområdet peger på, at tusindvis af danskere hvert år bliver ramt af hjertestop uden for hospitalet. Det ser vi på med stor alvor, og vi arbejder derfor aktivt på flere fronter med at hjælpe, når lynet rammer, siger administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Særlige kendetegn før hjertestop og blodprop i hjertet

Kroppen advarer os i nogle tilfælde, før vi bliver ramt af et hjertestop, men er der særlige tegn, som vi bør være opmærksomme på? Det undersøger Christian Torp-Pedersen, professor ved Aalborg Universitet, i et nyt forskningsprojekt, som Hjerteforeningen støtter med fem millioner kroner

Hjælp til overlevere af hjertestop

Mennesker, der har overlevet hjertestop, kan til efteråret 2018 få et rehabiliteringstilbud hos REHPA, Videncenter for Rehabilitering og Palliation. Tilbuddet bygger på nyeste viden og vil danne grundlag for fremtidens rehabilitering til hjertestopoverlevere

Få forklaringen: Kan man dø af chok?

Forskningschef Gunnar Gislason peger på, at mange menneskers undren over, hvorvidt man kan dø af skræk og chok kan have noget på sig. Folk med forhøjet blodtryk skal være opmærksomme, siger hjertelægen, ligesom unge, raske mennesker ikke er i væsentlig risiko