Undersøgelser

Forskningen har skabt en række moderne muligheder for at undersøge for hjertesygdom. Læs om dem her.

Behandling

Forskningen har skabt ofte livreddende behandlingsmuligheder for hjertesygdom. Læs om dem her

Symptomer

Hjertesygdom kan ramme akut, og det er godt, at du kender symptomerne på forhånd. Hav altid en tæt dialog med din læge.

Derfor overlever langt flere hjertestop i dag

På bare 20 år er din chance for at overleve et hjertestop uden for hospital steget mere end tre en halv gang. Flere hjertestartere og introduktionen af hjerteløbere er blandt årsagerne til den imponerende statistik, men vigtigst af alt: Langt flere træder til med livreddende førstehjælp i dag end tidligere.

Mange danskere rammes af hjertestop uden for hospitalet

Tal for genoplivningsområdet peger på, at tusindvis af danskere hvert år bliver ramt af hjertestop uden for hospitalet. Det ser vi på med stor alvor, og vi arbejder derfor aktivt på flere fronter med at hjælpe, når lynet rammer, siger administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Hjertebanken

Hjertebanken er en hyppig tilstand, der ofte er helt ufarlig, selvom det for nogle kan føles meget ubehageligt.

Træthed

Træthed er et meget diffust symptom, der kan skyldes hjertesvigt, men som også kan have mange andre årsager.

Svimmelhed

Svimmelhed er en almindelig følelse, hvor man kan opleve, at omgivelserne drejer rundt, eller at man selv er ved at miste balancen.

Besvimelse

Besvimelse er et akut og kortvarigt tab af bevidsthed, som skyldes nedsat forsyning af blod til hjernen.