Mængden af mad du køber, har også betydning for hvor meget du spiser og drikker. Et tilbud med mængderabat på sodavand kan medvirke til, at du drikker mere sodavand. Det handler om, at vi mennesker helst skal have den mængde, vi plejer. Hvis der er mange flere sodavand på køl end normalt, så fristes vi til at drikke mere og oftere med henblik på at opnå status quo i køleskabet. Så overflod af et bestemt produkt om det er kiks, julesmåkager eller sodavand kan aktivere vores lyst til at spise mere – for nu har vi jo så mange.
Vi er også i høj grad påvirket af såkaldt upselling – mersalg – supersizing- flerstykstilbud, som er nogle af de ord, virksomhederne bruger for at få os til at købe noget mere eller dyrere end vi egentligt havde tænkt. ”Der er 2 for 20”, siger sælgeren, når man beder om en croissant (til 15 kr.), ”En large?” spørger baristaen, når man bestiller en caffe latte, ”Ska’ du ha’ en muffin til kaffen?”, kunne spørgsmålet også være.