GIV LIV

Sunde tips til indkøb

Play Video

Supermarkedets indretning, vareplacering og indkøbsvogne påvirker vores indkøb. Når vi træder ind i supermarkedet skal vi vælge mellem kurv eller vogn og dette valg vil få betydning for mængden af mad vi køber. Størrelsen på kurven sender nemlig et signal om, hvor meget mad som er normalt at købe.  Dette medfører at vi ubevidst køber mere og fristes af flere spottilbud, når vi har en stor kurv – specielt hvis den er på hjul og vi ikke kan mærke hvor tung den er blevet.

Download indkøbsguiden

Butikkens placering af varer bestemmer hvor meget vi køber

Tre skridt inde i supermarkedet udsættes du for den første gruppe af varer på en A-placering. Lige ved indgangen sættes sæsonvarer, som frister køberen. Det kan være pebernødder til jul, påskeæg, is i sommervarmen eller mad til grillen. Vi fristes og falder ofte i fælden og køber selvom vi ikke har brug for det. A-placerede varer finder vi også for enden af reolerne samt på hylder i øjenhøjde. Undersøgelser viser at over halvdelen af vores indkøb kommer fra A-placerede varer. Så vær opmærksom, har du egentlig brug for disse varer?

supermarket-cartoon-vector-id158346086

Først på indkøbsturen er der mest overskud, og vi foretager de bedste valg. En god rutine er derfor, at starte indkøbet i grøntafdelingen. Hermed øges sandsynlighed for, at få godt med grønt i vognen. Prøv at reservere den forreste halvdel af vognen til frugt og grønt. Vognen kan opdeles med et indkøbsnet lagt i midten, en kuglepen eller tørklæde. Uanset om linjen er synlig eller usynlig, så vil det øge dit fokus på at få frugt og grønt i vognen.

Har du atrieflimren? Få tilsendt kostråd fra Hjerteforeningen

Lever du med atrieflimren? Så kan Hjerteforeningens eksperter måske hjælpe dig. Tilmeld dig her og få tilsendt brugbar viden om kost. Du får også konkrete værktøjer og gode råd til at navigere i hverdagen med atrieflimren fra vores læger, diætister og psykologer. Det tager kun et øjeblik.

Pakkens størrelse bestemmer hvor meget vi spiser

Køb godt, men køb småt. Det er en god tommelfingerregel. Emballagestørrelsen er vokset over tid og vi har mistet fornemmelsen for størrelsen på en ”normal” portion. Vi vildledes af de kæmpestore pakninger. Ubevidst bruger vi emballagen, som pejlemærke for hvor meget, som er ”normalt” at spise. Jo større pakke, jo mere legalt opleves det, at tage en større portion.

Lokketilbud øger vores spisning

Mængden af mad du køber, har også betydning for hvor meget du spiser og drikker. Et tilbud med mængderabat på sodavand kan medvirke til, at du drikker mere sodavand. Det handler om, at vi mennesker helst skal have den mængde, vi plejer. Hvis der er mange flere sodavand på køl end normalt, så fristes vi til at drikke mere og oftere med henblik på at opnå status quo i køleskabet. Så overflod af et bestemt produkt om det er kiks, julesmåkager eller sodavand kan aktivere vores lyst til at spise mere – for nu har vi jo så mange.

Vi er også i høj grad påvirket af såkaldt upselling – mersalg – supersizing- flerstykstilbud, som er nogle af de ord, virksomhederne bruger for at få os til at købe noget mere eller dyrere end vi egentligt havde tænkt. ”Der er 2 for 20”, siger sælgeren, når man beder om en croissant (til 15 kr.), ”En large?” spørger baristaen, når man bestiller en caffe latte, ”Ska’ du ha’ en muffin til kaffen?”, kunne spørgsmålet også være.

2 for 1

Tag 3, betal for 2”, møder man tit i supermarkederne. Men det er en dårlig handel at sige ja til en meget større mængde mod en mindre merpris: Man betaler ekstra for en masse kalorier, som man måske ikke behøver og som bidrager til bl.a. overvægt. Så budskabet er…. køb kun den mængde, du skal bruge.

Supermarkedet planlægger din aftensmad

Når supermarkedet bestemmer vores aftensmad, så handler det tit om begrebet sam-eksponering. Selvom du havde besluttet dig for en fiskeret, så bliver du ubevidst påvirket til at købe ind til lasagne. Det sker når supermarkedet placerer lasagneplader og flåede tomater klods op af et tilbud på hakket oksekød. Så får vi pludselig tankerne ledt hen på lasagne. Tag kontrol over dine indkøb, læg madplan og skriv en indkøbsliste hjemmefra.

Shopping cart view in Supermarket aisle with product shelves abstract blur defocused background

Fald ikke for fristelserne

Sidst på indkøbsturen når du er træt og energiniveauet er lavt, bliver du et nemt offer for fristelser. Mange supermarkeder slutter indkøbsturen af med i øjnefaldende tilbud på slik, chips og chokolade i farvestrålende emballager. Afled din opmærksomhed med at gætte prisen på dit indkøb, spil et spil på telefonen og gå aldrig på indkøb, når du er sulten.

Tips til at modstå fristelserne

• Brug indkøbsseddel når du handler
  • Vælg kun indkøbsvogn, når det er absolut nødvendigt
  • Start dit indkøb i grøntsagsafdelingen
  • Køb kun den mængde du har brug for. Vælg små emballager
  • Begræns mængderabatter. Du spiser det du køber.
  • Tjek kurven før du går til kassen. Har du brug for det hele?