Når budgettet er stramt, kan det at spise sundt godt blive prioriteret ned. Den gode nyhed er at du ved hjælpe af enkle alternativer og få tips stadig kan handle hjertesundt.

Planlægning

Selvom planlægning tager lidt ekstra tid, vil det komme dig til gode i sidste ende. Det kan være en god idé at lave en madplan for ugen, så du ved hvad du skal handle ind. På den måde får du ikke købt en masse du ikke skal bruge. Når du har en madplan kan du nøjes med at handle 1-2 gange om ugen i stedet for hver dag. Man får typisk altid købt noget ekstra med som man ikke har brug for, når man handler hver dag. Der er også penge at spare hvis du kigger efter tilbud. Hvis størrelsen på din fryser tillader det, kan du fryse kødet ned i portioner, så det er nemt at tage op når du skal bruge det.

Se et eksempel på en hjertesund madplan her (på engelsk).

Lav en indkøbsseddel

Start med dit køleskab. Hvilke rester har du og hvordan kan du anvende dem? Læg din madplan ud fra det du allerede har i dit køleskab, så sparer du penge og undgår madspild. Har du mange grønsagsrester, så er det oplagt at lave wokmad. Har du rodfrugter kunne de bruges i suppen eller komme i et fad og serveres til kylling. Gulerødder i kødsovsen får maden til at strække til flere dage og en rest oksekød fra stegen kan kommes i tortillas eller pitabrød

Når du har planlagt hvad du skal spise, kan du lave en indkøbsseddel. Hvis du holder dig til sedlen når du handler, undgår du at bruge penge på impulskøb. På den måde sparer du også penge på den cola og det slik der lige fristede da du gik igennem butikken. Alle de penge du sparer på unødvendige (og sikkert usunde) køb, kan du bruge på sunde madvarer som lækker frugt.

Hjerteforeningen har lavet en indkøbsguide, læs mere her under fanen “Indkøbsguide”.

Gode råd når du handler

  • Hold dig fra færdigretterne. Selvom det er lig med hurtig aftensmad, er de både dyre og usunde. Du kan dog gå efter færdigretter med Nøglehulsmærket.
  • Køb ikke ind på tom mave. Hvis du er sulten når du handler, bliver du meget lettere fristet af de usunde sager. Du kommer altså lettere til at købe noget der ikke stod på din indkøbsseddel.
  • Drop de kendte mærker – vælg budget-udgaven. De er typisk dyrere end de ukendte mærker. Tit er produkterne lavet samme sted – det er kun navnet du betaler for. Så husk at kigge på de nederste hylder. Ofte bliver de dyre mærker lagt lige i øjenhøjde, så det er dem kunderne nemmest ser.
  • Køb billig basis mad. Sund mad behøver ikke at være dyr. Køb fx havregryn og rosiner til din morgenmad. Tjek butikkens billige mærke for rugbrød, fuldkornstoast og groft knækbrød. Det kan ofte leve op til fuldkornsmærket. Køb frugt på tilbud og fisk på dåse.
  • Hold øje med sidste salgsdato. Varer, som snart overskrider datoen, bliver nemlig tit sat ned – og “sidste salgsdag” og “mindst holdbar til” er ikke det samme. Maden kan stadig spises og er lige sund, men den er bare billigere.
  • Køb stort, men frys ned. Ofte kan du spare penge ved at købe store pakker. Omvendt påvirker store pakninger vores forbrug i den forkerte retning. Vi har en tendens til at spise mere fra store pakninger fordi de ubevidst sender et signal om, at det er normalt at tage en stor portion. Det er derfor vigtigt, at du ompakker maden når du kommer hjem og nedfryser i portioner.
  • Køb de grønsager, hvor du får meget mad for pengene. Køb gulerødder, hvidkål, rødkål, spidskål, selleri og blomkål. Brug dem, som ekstra fyld og god mæthed i gryderetter, kødsovs, i wokmaden og i salaten. Grønsager i sæson er ofte de billigste.
  • Det er helt i orden at købe frosne grønsager og frugt.
    De er ligeså sunde som de friske, og det kan gøre arbejdet i køkkenet lidt nemmere de dage du ikke har meget tid. Fx er frosne grønsager godt i en kødsovs og frosne bær kan bruges til en lækker smoothie.
  • Gå efter Nøglehuls- og Fuldkornsmærket: Læs mere her.